eso1737nb — Pressemelding

ESO-observasjoner viser at den første interstellare asteroiden ikke ligner noe som tidligere er observert

VLT avslører et mørkt, rødaktig og svært langstrakt objekt

20. november 2017

Astronomer har for første gang studert en asteroide som har kommet inn i solsystemet vårt fra det interstellare rom. Observasjoner gjort med ESOs Very Large Telescope i Chile, samt andre observatorier rundt om i verden, viser at dette unike objektet har reist gjennom verdensrommet i millioner av år før det tilfeldigvis traff på vårt solsystem. Asteroiden ser ut til å være et mørkt, rødaktig og svært langstrakt objekt lagd av stein eller som har et høyt metallinnhold. De nye resultatene presenteres i tidsskriftet Nature den 20. november 2017.

Den 19. oktober 2017 så teleskopet Pan-STARRS 1 på Hawaii et svakt lyspunkt som beveget seg over himmelen. Det lignet i utgangspunktet på en typisk liten og rask asteroide. Ved hjelp av flere observasjoner gjort over de neste par dagene, kunne banen til asteroiden beregnes ganske nøyaktig. Baneberegningene viste utvilsomt at dette objektet ikke kommer fra et sted inne i solsystemet, slik som alle andre asteroider og kometer som noensinne er blitt observert. I stedet viser det seg at asteroiden kommer fra det interstellare rom. Selv om objektet opprinnelig ble klassifisert som en komet, viste observasjoner fra ESO og andre teleskoper ingen tegn på kometlignende aktivitet etter at asteroiden passerte nærmest Solen i september 2017. Objektet ble omklassifisert til en interstellar asteroide og kalt 1I/2017 U1 (’Oumuamua) [1].

«Vi måtte handle raskt», forklarer teammedlem Olivier Hainaut fra ESO i Garching i Tyskland. «‘Oumuamua hadde allerede passert sitt nærmeste punkt til Solen og var på vei tilbake til det interstellare rom.»

ESOs Very Large Telescope (VLT) ble umiddelbart satt til å måle objektets bane, lysstyrke og farge mer nøyaktig enn mindre teleskoper kunne oppnå. Hastigheten var viktig ettersom ‘Oumuamua raskt ble vanskeligere å se tydelig da den begynte å bevege seg vekk fra Solen og bortenfor Jordens bane, på vei ut av solsystemet. Det var flere overraskelser som skulle komme.

Teamet av astronomer ledet av Karen Meech (Institute of Astronomy, Hawaii, USA), kombinerte bilder av asteroiden sett i fire forskjellige filtre tatt med FORS-instrumentet på VLT sammen med bilder fra andre store teleskoper. Da fant de at ‘Oumuamua varierer dramatisk i lysstyrke med en faktor på ti etter hvert som den spinner rundt sin egen akse hver 7,3 time.

Karen Meech forklarer betydningen: «Denne uvanlig store variasjonen i lysstyrke betyr at gjenstanden er svært langstrakt: Omtrent ti ganger så lang som den er bred, og med en kompleks, innviklet form. Vi har også funnet ut at den har en mørk rød farge, som ligner på gjenstander i det ytre solsystemet. Og vi har bekreftet at den er helt inert, uten noen hint av støv rundt den.»

Disse egenskapene tyder på at ‘Oumuamua er tett, og muligens lagd av stein eller med høyt metallinnhold, at den mangler betydelige mengder vann eller is, og at overflaten nå er mørk og rødt på grunn av effekten av bestråling fra kosmiske stråler over millioner av år. Asteroiden anslås å være minst 400 meter lang.

Foreløpige beregninger anslår at objektet har kommet fra den omtrentlige retningen til den lyssterke stjernen Vega, som befinner seg i det nordlige stjernebildet Lyren. Men selv om asteroiden har en hastighet på 95 000 km/t, har det tatt så lang tid for det interstellare objektet å gjøre reisen til vårt solsystem, at Vega ikke var nær sin nåværende posisjon da asteroiden var der for 300 000 år siden. ‘Oumuamua kan ha vandret gjennom Melkeveien i hundrevis av millioner år uten tilknytning til noe bestemt stjernesystem, før den møtte solsystemet vårt.

Astronomer anslår at interstellare asteroider som ligner ‘Oumuamua passerer gjennom det indre solsystemet omtrent en gang i året. Men de er svake og vanskelig å få øye på, så de er ikke blitt oppdaget frem til nå. Det er først nå nylig at kartleggingsteleskoper, som Pan-STARRS er blitt kraftige nok til å ha muligheten til å oppdage dem.

«Vi vil fortsette å observere dette unike objektet», konkluderer Olivier Hainaut. «Og vi håper å presisere nærmere hvor den kommer fra og hvor den er på vei videre i sin reise rundt galaksen. Og nå som vi har funnet den første interstellare steinen, gjør vi oss klare for de neste!»

[1] Pan-STARRS-teamets forslag til navn for det interstellare objektet er blitt akseptert av Den internasjonale astronomiske union (IAU), som er ansvarlig for å gi offisielle navn til objekter i solsystemet og universet utenfor. Navnet er hawaiisk og flere detaljer er gitt her. IAU opprettet også en ny klasse objekter for interstellare asteroider, hvor dette objektet er det første som mottar betegnelsen. Den korrekte måten å referere til dette objektet på, er nå: 1I, 1I/2017 U1, 1I/‘Oumuamua og 1I/2017 U1 ('Oumuamua). Legg merke til at tegnet før O er en okina. Det betyr at navnet skal høres ut som H o u mu a mu a. Før innføringen av den nye ordningen, ble objektet referert til som A/2017 U1.

Denne studien ble presentert i den vitenskapelige artikkelen «A brief visit from a red and extremely elongated interstellar asteroid» av K. Meech et al. i tidsskriftet Nature den 20. November 2017.

Teamet består av Karen J. Meech (Institute for Astronomy, Honolulu, Hawaii, USA [IfA]), Robert Weryk (IfA), Marco Micheli (ESA SSA-NEO Koordinasjonssenter, Frascati, Italia; INAF-Osservatorio Astronomico di Roma, Monte Porzio Catone, Italia), Jan T. Kleyna (IfA) Olivier Hainaut (ESO, Garching, Tyskland), Robert Jedicke (IfA), Richard J. Wainscoat (IfA) Kenneth C. Chambers (IfA), Jacqueline V. Keane (IfA), Andreea Petric (IfA), Larry Denneau (IfA), Eugene Magnier (IfA), Mark E. Huber (IfA), Heather Flewelling (IfA), Chris Waters (IfA), Eva Schunova-Lilly Chastel (IfA).

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som skuler opp på himmelen.