eso1740nb — Pressemelding

En blomstrende stjernefødestue

13. desember 2017

OmegaCAM-kameraet på ESOs VLT Survey Telescope har fanget dette glitrende synet av stjernefødestuen Sharpless 29. Mange astronomiske fenomener kan ses i dette gigantiske bildet, inkludert kosmiske støv- og gasskyer som reflekterer, absorberer og videresender lyset fra de unge, varme stjernene inni stjernetåken.

Området av himmelen som er avbildet her er oppført i Sharpless-katalogen over H II-regioner. H II-regioner er interstellare skyer av ionisert gass som yrer av stjernedannelse. Sharpless 29, også kjent som Sh 2-29, befinner seg omtrent 5500 lysår unna i stjernebildet Skytten (Sagittarius), ved siden av den større Lagunetåken. Sharpless 29 inneholder mange astronomiske underverker, inkludert stjernetåken NGC 6559, som er et sted for svært aktiv stjernedannelse, og som kan ses i sentrum av bildet.

Denne sentrale tåken er det mest slående trekket ved Sharpless 29. Selv om tåken bare er noen få lysår på tvers, viser den hvilket kaos stjerner skaper når de dannes i en interstellar sky. De unge, varme stjernene i dette bildet er ikke mer enn to millioner år gamle og sender ut strømmer av høyenergisk stråling. Denne energien varmer opp det omkringliggende støvet og gassen, mens deres stjernevinder dramatisk eroderer og omformer skyen rundt seg. Tåken inneholder et fremtredende hulrom som ble dannet av et energisk binært stjernesystem. Dette hulrommet utvider seg, noe som får det interstellare materialet til å samle seg opp og skape den rødlige bueformede kanten.

Interstellart støv og gass bombarderes med energisk ultrafiolett lys fra varme, unge stjerner, som får støvet og gassen til å skinne briljant. Den diffuse røde gløden som gjennomsyrer dette bildet kommer fra utstråling av hydrogengass, mens det blå lyset er forårsaket av refleksjon og spredning av små støvpartikler. I tillegg til utstråling og refleksjon, forekommer absorpsjon av lys i denne regionen. Støvområder blokkerer noe av stjernelyset som er på vei mot oss, og hindrer oss i å se stjernene som ligger bakom. Slike små områder av støv skaper de mørke trådformede skyene i bildet.

Det rike og mangfoldige miljøet i Sharpless 29 tilbyr astronomer et smørgåsbord av fysiske fenomener å studere. Utløsningen av stjernedannelse, påvirkning av de unge stjernene på støv og gass, og forstyrrelsen av magnetfeltene kan alle observeres og undersøkes i dette området.

Men unge, massive stjerner lever raskt og dør unge. De vil til slutt avslutte sine liv som en eksplosiv supernova, som etterlater rikelig med gass og støv. I flere titalls millioner år vil dette bli feid bort og bare en åpen stjernegruppe vil forbli.

Sharpless 29 ble observert med ESOs OmegaCAMVLT Survey Telescope (VST) ved Cerro Paranal i Chile. OmegaCAM produserer bilder som dekker et himmelareal som er mer enn 300 ganger større enn det største synsfeltet til NASA/ESAs Hubble-romteleskop, og kan observere over et bredt spekter av bølgelengder fra ultrafiolett til infrarødt. Hovedegenskapen til kameraet er evnen til å fange den veldig røde spektrallinjen H-alfa. Denne spektrallinjen skapes når elektronene i et hydrogenatom mister energi, noe som er en fremtredende forekomst i en tåke som Sharpless 29.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som skuler opp på himmelen.