eso1801nb — Pressemelding

9. januar 2018

De seks første sekskantede speilsegmentene til ESOs Extremely Large Telescope (ELT) er blitt ferdig støpt av det tyske firmaet SCHOTT på deres anlegg i Mainz. Disse segmentene vil utgjøre deler av ELTs 39 meter store hovedspeil, som vil ha totalt 798 segmenter når det er ferdigstilt. ELT vil bli det største optiske teleskopet i verden når det ser sitt første lys i 2024.

Det 39 meter store hovedspeilet til ESOs Extremely Large Telescope (ELT) vil bli det største speilet produsert for et optisk-infrarødt teleskop. Et slik gigantspeil er altfor stor til å bli laget i én bit, så det vil bestå av 798 individuelle sekskantede segmenter som hver måler 1,4 meter på tvers og er cirka 5 centimeter tykt. Segmentene vil fungere sammen som ett stort speil for å samle titalls millioner ganger så mye lys som menneskeøyet.

Marc Cayrel, leder av ELT optomekanikk ved ESO, var til stede ved de første støpningene: «Det var en fantastisk følelse å se at de første segmentene ble vellykket støpt. Dette er en stor milepæl for ELT!»

ELTs hovedspeilsegmenter er, i liket med teleskopets sekundærspeil, laget av det lavt ekspanderende glasskeramiske materialet Zerodur© [1] fra SCHOTT. ESO har tildelt dette tyske selskapet kontrakter for å produsere de fire første ELT-speilene (kjent som M1 til M4, hvor M1 er hovedspeilet) (eso1704).

Støpingen av de første segmentene er viktig da det tillater ingeniørene hos SCHOTT å validere og optimalisere produksjonsprosessen og tilhørende verktøy og prosedyrer.

Støpingen av de første seks segmentene er en viktig milepæl, men veien er lang. Totalt sett skal over 900 segmenter støpes og poleres (798 til selve hovedspeilet, pluss et ekstra sett bestående av 133 segmenter). Når produksjonshastigheten er på topp, vil det produseres omtrent ett segment per dag.

Etter avstøpning vil speilsegmentene gå gjennom en langsom kjøle- og varmebehandlingssekvens. Speilsegmentene vil deretter bli malt til riktig form og polert til en presisjon på 15 nanometer over hele den optiske overflaten. Forming og polering vil bli utført av det franske selskapet Safran Reosc, som også vil være ansvarlig for ytterligere testing (eso1717).

[1] Zerodur® ble utviklet for bruk i astronomiske teleskoper på slutten av 1960-tallet. Materialet viser nesten ingen tegn til termisk ekspansjon selv om det blir utsatt for store temperaturvariasjoner, er kjemisk motstandsdyktig og kan poleres til høy standard. Det reflekterende laget, laget av aluminium eller sølv, dampes vanligvis på den ekstremt glatte overflaten kort tid før et teleskop tas i bruk og med jevne mellomrom etterpå. Mange teleskoper som bruker speil av Zerodur® har vært pålitelige i flere tiår, inkludert ESOs Very Large Telescope i Chile.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som skuler opp på himmelen.