eso1804nb — Pressemelding

Strålende lys fra mørket

31. januar 2018

En mørk sky av kosmisk støv slanger seg gjennom dette spektakulære vidvinkelbildet. Skyen er opplyst av det sterke lyset fra nydannede stjerner. Denne tette skyen er en stjernedannende region som heter Lupus 3, hvor blendende varme stjerner fødes fra kollapsende gass og støv. Dette bildet ble satt sammen av bilder tatt ved hjelp av VLT Survey Telescope og MPG/ESO 2,2-metre Telescope, og er det mest detaljerte bildet som er tatt av denne regionen.

Den stjernedannende regionen Lupus 3 ligger innenfor stjernebildet Scorpius (Skorpionen), kun 600 lysår unna Jorden. Denne regionen er en del av et større kompleks kalt Lupus-skyene, som tar sitt navn fra det tilstøtende stjernebildet Lupus (Ulven). Skyene ligner røyk som strekker seg over en bakgrunn bestående av millioner av stjerner, men faktisk er disse skyene en mørk stjernetåke.

Stjernetåker er flotte skyer av gass og støv som strekker seg ut mellom stjernene, noen ganger over hundrevis av lysår. Mange stjernetåker er spektakulært opplyste av intens stråling fra varme stjerner. Mørke tåker derimot skjuler lyset fra de himmelske legemene som befinner seg i dem. Mørke tåker er også kjent som absorpsjonståker, fordi de består av kalde, tette støvpartikler som absorberer og sprer lys fra stjernene når det passerer gjennom tåken.

Berømte mørke tåker inkluderer Kullsekken og Den store riften, som er store nok til å ses med det blotte øye. De ser svarte ut mot lysbåndet til Melkeveien.

Lupus 3 har en uregelmessig form og er en region fylt av kontraster. Regionen inneholder tykke, mørke bånd satt opp mot lyset fra de lyseblå stjernene i sentrum. Lupus 3 er en aktivt stjernedannende region, slik som de fleste mørke tåker, og består hovedsakelig av protostjerner og meget unge stjerner. Nærliggende forstyrrelser kan føre til at klumper av støv og gass i tåken trekkes sammen under gravitasjonskrefter, og blir varmet opp og presset sammen i prosessen. Til slutt blir en protostjerne født ut av de ekstreme forholdene i kjernen i denne kollapsede gassen.

De to lyssterke stjernene i sentrum av dette bildet gjennomgikk en slik prosess. Tidlig i deres liv ble strålingen de sendte ut stort sett blokkert av det tykke sløret til den mørke tåken, kun synlig for teleskoper som ser infrarødt lys og radiobølger. Men da de vokste seg varmere og lysere, feide deres intense stråling og sterke stjernevinder gjennom de omkringliggende områdene og blåste dem fri for gass og støv, slik at de nye stjernene kunne komme lysende ut av sine mørke barnehager.

Det å forstå stjernetåker er avgjørende for å forstå prosessene rundt stjernedannelse. Det antas faktisk at Solen ble dannet i en stjernedannende region som ligner på Lupus 3 for over fire milliarder år siden. Som en av de nærmeste fødestuene for stjerner, har Lupus 3 vært målet for mange studier. I 2013 tok MPG/ESO 2,2-meter TelescopeESOs La Silla-observatorium i Chile et mindre bilde av dets mørke, røyklignende kolonner og strålende stjerner (eso1303).

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som skuler opp på himmelen.