eso1807nb — Pressemelding

ESO-astronom utvalgt til astronauttreningsprogram

16. februar 2018

ESO-astronomen Suzanna Randall er ett skritt nærmere drømmen om å bli den første tyske kvinnen som reiser ut i rommet. Hun er blitt valgt som ny kandidat av initiativetet Astronautin, som har som mål å trene den første kvinnelige tyske astronauten og sende henne på et forskningsoppdrag til Den internasjonale romstasjonen. Kunngjøringen ble gjort i dag på en pressekonferanse på ESOs hovedkontor i Garching i Tyskland.

Astronautin-itiativet ble opprettet i 2016 for å inspirere unge kvinner til å sikte mot karrierer innen verdensrommet, vitenskap, matematikk og teknologi, samt sende den første kvinnelige tyske astronauten ut i rommet. Initiativet vil også bruke mikrogravitasjonsmiljøet ombord Den internasjonale romstasjonen (ISS) til å studere hvordan kvinnekroppen reagerer på vektløshet [1].

Takket være hennes vitenskapelige bakgrunn og sportslige talent, har Suzanna Randall blitt valgt som en av to astronautkandidater. 38-åringen ble født i Köln og studerte astronomi i Storbritannia før hun tok eksamen ved University of Montreal i Canada med doktorgrad i astrofysikk. Randall jobber for tiden som astronom ved ESO.

Randall begynte sin ESO-karriere som ESO-fellow og er nå involvert i ALMA-prosjektet, et globalt partnerskap som driver verdens største radioteleskop i den chilenske Atacama-ørkenen. ALMA består av 66 gigantiske antenner som observerer himmelen i millimeter- og submillimeterbølgelengder. Det er det kraftigste astronomiske observatoriet for å studere det kalde og fjerne universet [2]. Randall studerer også utviklingen av pulserende, blå, subdvergstjerner. Hun har vært en ivrig paraglider i mange år, er utdannet yogainstruktør og er glad i vintersport.

Astronautkandidatene i Astronautins treningsprogram blir kjent med miljøet hos ISS, og lærer om systemer og prosedyrer om bord. Programmet innebærer også å delta i mange aktiviteter som stiller store krav til kandidatene, inkludert parabolske flyvninger, overlevelsestrening, flytrening og robotteknikktrening.

Randall forklarer hva som motiverte henne til å søke om å bli astronaut: «Jeg vil vise at det er mulig for vanlige kvinner å utvikle den nødvendige kunnskapen og ferdighetene til å bli astronaut. Og jeg synes det er viktig at kvinner er representert på alle nivåer i samfunnet – og det gjelder også i rommet.»

I løpet av de neste to årene vil Randall konkurrere mot den 34 år gamle meteorologen Insa Thiele-Eich om å få det ene romfartsoppdraget. I april 2017 ble Thiele-Eich valgt ut til programmet sammen med Eurofighter-piloten Nicola Baumann blant 400 kandidater. Etter at Baumann forlot prosjektet, kom utvalgskomiteen enstemmig frem til å gi Suzanna Randall hennes plass.

«Vi er glade for at Suzanna Randall kan hoppe direkte inn i treningen med sin forhåndskunnskap som astrofysiker», sier initiativtakeren til Astronautin, Claudia Kessler.

Opplæringen til Randall og Thiele-Eich støttes av flyselskapet Airbus. Innovasjonsfirmaet HYVE jobber sammen med Astronautin om en utfordrende crowdsourcing-kampanje. Sammen utvikler de ideer og løsninger for å finansiere romoppdraget til den første kvinnelige tyske astronauten. Pressekonferansen ble støttet av IWG Isolier Wendt GmbH fra Berlin.

[1] Den internasjonale romstasjonen (ISS) er en beboelig kunstig satellitt som er blitt muliggjort gjennom et partnerskap mellom Europa, USA, Russland, Japan og Canada. Den 360 tonn tunge ISS har mer enn 820 kubikkmeter trykksatt rom – nok plass til en besetning på seks astronauter og et stort utvalg av vitenskapelige eksperimenter. Konstruksjonen av ISS begynte i november 1998.

[2] Med en oppløsning som er ti ganger bedre enn NASA/ESA Hubble Space Telescope, adresserer ALMA noen av de dypeste spørsmålene tilknyttet vår kosmiske opprinnelse. Den store sammensetningen av gigantiske antenner brukes til å studere stjerners byggeblokker, planetsystemer, galakser og liv. ALMA-observatoriet bruker den fremste teknologien for å oppnå sine vitenskapelige mål mens det opererer i de utfordrende forholdene i de høye Andesfjellene.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som skuler opp på himmelen.