eso1809nb — Pressemelding

ALMA avslører et nettverk av stjernefødestuer

7. mars 2018

Nye data fra Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) og andre teleskoper er blitt brukt til å lage dette flotte bildet som viser et nettverk av filamenter i Oriontåken. Disse filamentene ser røde og brennhete ut i dette dramatiske bildet, men er i virkeligheten så kalde at astronomer må bruke teleskoper som ALMA for å observere dem.

Dette spektakulære og uvanlige bildet viser en del av den berømte Oriontåken, en stjernedannende region som ligger ca. 1350 lysår fra Jorden. Bildet er en mosaikk bestående av observasjoner gjort i millimeterbølgelengder av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) og IRAM 30-meter telescope, vist i rødt, med et infrarødt bilde fra HAWK-I-instrumentet på ESOs Very Large Telescope vist i blått. Gruppen av lyseblå, hvite stjerner øverst til venstre er Trapeshopen. Den består av varme, unge stjerner som bare er noen få millioner år gamle.

Strukturene som ses i dette store bildet, er lange filamenter av kald gass, som kun er synlige for teleskoper som ser i millimeterbølgelengdeområdet. De er usynlige for både optiske og infrarøde bølgelengder, noe som gjør ALMA til en av de eneste instrumentene som er tilgjengelige for astronomer for å studere dem. Denne gassen gir opphav til nyfødte stjerner: Gassen kollapser gradvis under sin egen tyngdekraft til den er tilstrekkelig komprimert til å danne en protostjerne – forløperen til en stjerne.

Forskerne som samlet dataene som dette bildet er satt sammen av, studerte disse filamentene for å lære mer om deres struktur og sammensetning. De brukte ALMA til å søke etter signaturer av diazenylgass, som utgjør en del av disse strukturene. Gjennom denne studien har teamet klart å identifisere et nettverk av 55 filamenter.

Oriontåken er den regionen med massiv stjernedannelse som ligger nærmest Jorden, og studeres derfor i detalj av astronomer som ønsker å forstå bedre hvordan stjerner dannes og utvikler seg i deres første millioner år. ESOs teleskoper har observert denne interessante regionen flere ganger, og du kan lære mer om tidligere funn her, her og her.

Dette nye bildet kombinerer totalt 296 separate individuelle datasett fra ALMA- og IRAM-teleskopene, noe som gjør det til en av de største høyoppløselige mosaikkene i en stjernedannelsesregion produsert så langt ved millimeterbølgelengder [1].

[1] Tidligere mosaikker av Oriontåken ved millimeterbølgelengder har brukt enkeltantenneteleskoper, som for eksempel APEX. De nye observasjonene fra ALMA og IRAM bruker interferometri for å kombinere signaler fra flere, vidt adskilte antenner for å lage bilder som viser mye finere detaljer.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 16 land: Belgia, Brasil, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og to såkalte kartleggingsteleskoper. VISTA observerer i infrarødt og er verdens største kartleggingsteleskop, mens VLT Survey Telescope er det største teleskopet som er designet utelukkende for himmelkartlegginger i synlig lys. ESO er en viktig partner i ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge European Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som skuler opp på himmelen.