eso1823nb — Pressemelding

Et fargerikt kosmisk landskap

11. juli 2018

Nye observasjoner gjort med ESOs Very Large Telescope viser stjernehopen RCW 38 i all sin herlighet. Dette bildet ble tatt under testingen av HAWK-I-kameraet med det adaptive optikk-systemet GRAAL. Bildet viser RCW 38 og dens omkringliggende skyer av lyssterk glødende gass i utsøkt detalj, med mørke slynger av støv som trer gjennom den lyse kjerne av denne unge samlingen av stjerner.

Dette bildet viser stjernehopen RCW 38, fotografert av den infrarøde bildesensoren HAWK-I montert på ESOs Very Large Telescope (VLT) i Chile. Ved å se på infrarøde bølgelengder, kan HAWK-I undersøke støvdekte stjernehoper som RCW 38, noe som gir en enestående utsikt over stjernene som dannes inni hopen. Denne hopen inneholder hundrevis av unge, varme, massive stjerner, og ligger ca. 5500 lysår unna i stjernebildet Seilet.

Det sentrale området av RCW 38 er synlig her som en lys, blåtonet region. Dette området er bebodd av mange svært unge stjerner, samt protostjerner som fortsatt er i ferd med å dannes. Den intense strålingen som strømmer ut fra disse nyfødte stjernene får den omkringliggende gassen til å lyse sterkt. Dette står i sterk kontrast til strømmene av kjøligere kosmisk støv som slynger seg gjennom regionen, og som gløder forsiktig i mørke nyanser av rød og oransje. Kontrasten skaper denne spektakulære scenen – et stykke kosmisk kunstverk.

Tidligere bilder av denne regionen tatt i synlige bølgelengder er svært annerledes. I disse bildene ser området tommere ut for stjerner på grunn av støv og gass som blokkerer vårt syn av stjernehopen. Observasjoner i infrarødt tillater oss imidlertid å se gjennom støvet som blokkerer utsikten i synlige bølgelengder og dykke inn i hjertet av denne stjernehopen.

HAWK-I er installert på Unit Telescope 4 (Yepun) på VLT, og opererer ved nær-infrarøde bølgelengder. Instrumentet har mange vitenskapelige roller, blant annet å ta bilder av nærliggende galakser eller store tåker samt individuelle stjerner og eksoplaneter. GRAAL er en adaptiv optikk-modul som hjelper HAWK-I med å produsere disse spektakulære bildene. Instrumentet benytter fire laserstråler som projiseres opp på nattehimmelen, som fungerer som kunstige referansestjerner, som brukes til å korrigere for virkningen av atmosfærisk turbulens – noe som gir et skarpere bilde.

Dette nye bildet ble tatt som en del av en rekke testobservasjoner – en prosess kjent som vitenskapelig verifisering – for HAWK-I og GRAAL. Disse testene er en integrert del av igangkjøring av et nytt instrument på VLT, og inkluderer et sett med typiske vitenskapelige observasjoner som verifiserer og demonstrerer evnen til det nye instrumentet.

Hovedforsker for observasjonsforslaget som førte til dette spektakulære bildet, var Koraljka Muzic (CENTRA, University of Lisbon, Portugal). Hennes samarbeidspartnere var Joana Ascenso (CENTRA, University of Porto, Portugal), Amelia Bayo (University of Valparaiso, Chile), Arjan Bik (Stockholm University, Sverige), Hervé Bouy (Laboratoire d’astrophysique de Bordeaux, Frankrike), Lucas Cieza (University Diego Portales, Chile), Vincent Geers (UKATC, Storbritannia), Ray Jayawardhana (York University, Canada), Karla Peña Ramírez (University of Antofagasta, Chile), Rainer Schoedel (Instituto de Astrofísica de Andalucía, Spania), og Aleks Scholz (University of St Andrews, Storbritannia).

Den vitenskapelige verifiseringen av HAWK-I med den adaptive optikk-modulen GRAAL ble presentert i en artikkel i ESOs kvartalsvise journal The Messenger, med tittelen «HAWK-I GRAAL Science Verification».

Teamet bak den vitenskapelige verifiseringen består av Bruno Leibundgut, Pascale Hibon, Harald Kuntschner, Cyrielle Opitom, Jerome Paufique, Monika Petr-Gotzens, Ralf Siebenmorgen, Elena Valenti og Anita Zanella, alle fra ESO.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens desidert mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike, samt vertsnasjonen Chile og med Australia som en strategisk partner. ESOs ambisiøse virksomhet fokuserer på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg for å muliggjøre banebrytende vitenskapelige oppdagelser. ESO spiller også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO oppført Very Large Telescope og det verdensledende Very Large Telescope Interferometer, samt de to kartleggingsteleskopene VISTA som observerer i infrarødt og VLT Survey Telescope som observerer i synlig lys. ESO er også en viktig partner i to fasiliteter ved Chajnantor, APEX og ALMA, som er nåtidens største astronomiprosjekt. På Cerro Armazones, ikke langt fra Paranal, er ESO i ferd med å bygge Extremely Large Telescope (ELT). Med en speildiameter på 39 meter vil dette bli det største «øye» i verden som ser opp på himmelen.