Pressemeldinger

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1120no — Pressemelding
Astronomer etterforsker galaktisk massekollisjon
22 June 2011: En forskergruppe har gjort grundige studier av galaksehopen Abell 2744, også kalt Pandoras hop. De har rekonstruert hopens komplekse og voldsomme historie ved hjelp av teleskoper på bakken og i rommet, deriblant ESOs Very Large Telescope og Romteleskopet Hubble. Minst fire separate galaksehoper ser ut til å ha krasjet sammen og dermed dannet Abell 2744, og denne innfløkte kollisjonen har frambragt merkelige effekter som aldri før er sett sammen.
eso1119no — Pressemelding
De første bildene fra VLT Survey Telescope
8 June 2011: ESO publiserer i dag de første bildene tatt med VLT Survey Telescope (VST), det nyeste tilskuddet til Paranal-observatoriet i Chile. VST er et toppmoderne teleskop, utstyrt med et 2,6 meters hovedspeil og et enormt kamera med 268 megapiksler. Teleskopet er designet for å kartlegge store himmelområder raskt og med høy bildekvalitet, og siden det opererer i synlig lys utfyller det perfekt ESOs infrarøde kartleggingsteleskop VISTA. De nye bildene av Omegatåken og stjernehopen Omega Centauri demonstrerer tydelig hvilke kvaliteter VST har.
eso1118no — Pressemelding
Postkort fra det ytre rom?
1 June 2011: Astronomer ved ESO har avbildet et objekt kalt NGC 6744 med 2,2-metersteleskopet ved La Silla-observatoriet i Chile. Denne imponerende spiralgalaksen ligger rundt 30 millioner lysår unna i stjernebildet Påfuglen på den sørlige himmelhalvkule. Dette kunne nesten like gjerne vært et bilde av vår egen Melkeveigalakse, tatt og sendt til oss av en ekstragalaktisk venn. Galaksen har nemlig en slående likhet med vår egen.
eso1117no — Pressemelding
VLT oppdaget lyssterk, men enslig superstjerne
25 May 2011: En isolert og ekstraordinært lyssterk stjerne, tilsvarende tre millioner soler, er oppdaget i en nærliggende galakse. Alle tidligere slike "superstjerner" er funnet i stjernehoper, men dette kosmiske fyrtårnet skinner i ensom prakt. Opprinnelsen til stjernen er mystisk: Ble den dannet i isolasjon eller kastet ut av en stjernehop? Begge mulighetene utfordrer astronomenes forståelse av hvordan stjerner fødes.
eso1116no — Pressemelding
Et blikk inn i hjertet av en kjempestorm på Saturn
19 May 2011: ESOs Very Large Telescope har slått seg sammen med NASAs romfartøy Cassini for å undersøke en sjelden storm i Saturns atmosfære grundigere enn noen gang før. En internasjonal forskergruppe står bak studien, som publiseres denne uken i journalen Science.
eso1115no — Pressemelding
Den skjeve Kjøttkrokgalaksen
4 May 2011: NGC 2442, populært kalt Kjøttkrokgalaksen, har et forvridd utseende. Den ene spiralarmen er trykt sammen og brettet innover og inneholder en nylig supernova, mens den andre strekker seg langt vekk fra kjernen og framviser intens stjernedannelse. ESOs 2,2-metersteleskop og Romteleskopet Hubble har tatt to kontrasterende bilder av denne asymmetriske spiralgalaksen.
eso1114no — Pressemelding
En forstyrret galaktisk duo
20 April 2011: Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile har avbildet et kosmisk galaksepar med noen interessante egenskaper. Det er tydelig at galaksene er tilstrekkelig nære hverandre til at de føler naboens forvrengende gravitasjonspåvirkning. Den gravitasjonelle dragkampen har forvrengt spiralformen til en av galaksene, NGC 3169, og forstyrret støvbåndene i dens kompanjong, NGC 3166. Nedenfor og til høyre overværer en tredje og mindre galakse, kalt NGC 3165, dramaet som utspiller seg mellom dens større naboer.
eso1113no — Pressemelding
Himmelsk fyrverkeri fra døende stjerner
13 April 2011: Dette bildet av stjernetåken NGC 3582, tatt med Wide Field Imager-instrumentet på 2,2-metersteleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile, viser gigantiske gassløkker som i utseende minner om protuberanser på Sola. Selv om løkkene antas å ha blitt kastet ut av døende stjerner, er nye stjerner i ferd med å dannes inni denne stjernefødestuen. Disse energiske ynglingene sender ut intens ultrafiolett stråling som får gassen i tåken til å lyse.
eso1112no — Pressemelding
Tsjekkias president besøker ESOs Paranal-observatorium
7 April 2011: 6. april 2011 ble ESOs Paranal-observatorium beæret med besøk av Tsjekkia president Václav Klaus og hans kone Livia Klausová. De benyttet samtidig muligheten til å beundre Cerro Armazones der det planlagte kjempeteleskopet E-ELT skal bygges.
eso1111no — Pressemelding
Stjernedannelsens rosenrøde glød
30 March 2011: Den røde gasskyen på dette nye bildet fra ESOs Very Large Telescope er et område med glødende hydrogen som omgir stjernehopen NGC 371. Denne stjernefødestuen befinner seg i vår nabogalakse Lille magellanske sky.
eso1110no — Pressemelding
Et par meget kalde brune dverger
23 March 2011: Observasjoner gjort med ESOs Very Large Telescope og to andre teleskoper har frambrakt en ny kandidat til tittelen kaldeste kjente stjerne: En brun dverg i et dobbeltstjernesystem med samme temperatur som en nytrukket kopp te – varmt å regne for oss mennesker, men uvanlig kaldt for overflaten av en stjerne. Dette objektet er så kaldt at det er i ferd med å krysse den flytende grensen mellom små, kalde stjerner og store, varme planeter.
eso1109no — Pressemelding
Stjernefødsel med dramatikk
16 March 2011: Et nytt bilde fra ESOs Very Large Telescope gir et nærbilde av de dramatiske effektene nyfødte stjerner har på gassen og støvet de ble dannet fra. Stjernene selv er ikke synlige, men alt materialet de har slynget ut opp gjennom årene, har kollidert med de omliggende gass- og støvskyene og skapt et surrealistisk landskap av glødende buer, bobler og stråler.
eso1108no — Pressemelding
Den fjerneste modne galaksehop
9 March 2011: Astronomer har brukt en armada av teleskoper i rommet og på bakken, inkludert Very Large Telescope ved ESOs Paranal-observatorium i Chile, for å finne og måle avstanden til den fjerneste modne galaksehop man kjenner til. Selv om vi ser hopen slik den var da universet var mindre enn en fjerdedel av dagens alder, framstår den overraskende lik galaksehoper i dagens univers.
eso1107no — Pressemelding
NGC 247 og dens støvete skive
2 March 2011: Dette bildet, tatt med 2,2-metersteleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile, viser et vell av detaljer både i og bak den majestetiske spiralgalaksen NGC 247. Observert fra Jorda sees denne galaksen veldig på skrå, og forskere sier dette er årsaken til at avstanden har vært overestimert fram til nå.
eso1106no — Pressemelding
Planetdannelse i aksjon?
24 February 2011: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har et internasjonalt team av astronomer klart å undersøke den kortlivede støvskiven rundt en ung stjerne som er i ferd med å danne et planetsystem. For første gang er en kompanjong registrert, som kan være årsaken til en stor åpning i skiven. Framtidige observasjoner vil avgjøre om denne ledsageren er en planet eller en brun dverg.
eso1105no — Pressemelding
Praktfull refleksjon
16 February 2011: Stjernetåken Messier 78 er hovedfokus i dette bildet tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Det sterke lyset fra stjerner i nabolaget reflekteres av støvpartikler i tåken og bader området i et vakkert, blått lys. Igor Chekalin vant hovedpremien i ESOs astrofotokonkurranse "Hidden Treasures" i 2010 med sin versjon av dette praktfulle objektet.
eso1104no — Pressemelding
Pannekakegalaksen NGC 3621
2 February 2011: Den lyssterke galaksen NGC 3621, her avbildet med Wide Field Imager-instrumentet på 2,2-metersteleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile, ser ved første øyekast ut som et typisk eksempel på en klassisk spiralgalakse. Men den er faktisk ganske uvanlig: Den har ingen utbulning i sentrum og beskrives derfor som en skivegalakse.
eso1103no — Pressemelding
Oriontåken overrasker stadig
19 January 2011: Dette drømmeaktige bildet av Oriontåken er tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Denne berømte tåken har mer å by på enn bare sin skjønnhet. Den gjør det mulig for astronomene å studere et massivt stjernedannelsesområdene på nært hold og lære mer om stjernenes fødsel og utvikling. Dataene som ble brukt til dette bildet, ble utvalgt av Igor Chekalin (Russland), en av deltagerne i ESOs astrofotokonkurranse "Hidden Treasures" i 2010. Igors versjon av Oriontåken var det syvende høyest rangerte bidraget i konkurransen, og et av Igors andre bilder klatret faktisk helt til topps.
eso1102no — Pressemelding
ESOs skjulte skatter fram i lyset
12 January 2011: ESO mottok nesten 100 bidrag til fjorårets astrofotokonkurranse "Hidden Treasures", og nå er vinnerne klare. "Hidden Treasures" gav amatørastronomer muligheten til å søke i ESOs enorme astronomiske dataarkiv etter skjulte komiske perler. Astronomientusiasten Igor Chekalin fra Russland vant førstepremien i denne vanskelige, men givende konkurransen: en drømmereise til ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile.
eso1101no — Pressemelding
VISTA stirrer dypt inn i den blå lagune
5 January 2011: Dette nye infrarøde bildet av Lagunetåken inngår i en fem år lang studie av Melkeveien med ESOs VISTA-teleskop ved Paranal-observatoriet i Chile. Det er et lite utsnitt av et mye større bilde av området rundt stjernetåken, som igjen bare er en del av et enormt kartleggingsprosjekt.
Viser 181– 200 av 277