Pressemeldinger

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1038no — Pressemelding
Elegant galakse i et uvanlig lys
22 September 2010: Et nytt bilde, tatt med det kraftige HAWK-I-kameraet på ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile, viser den vakre spiralgalaksen NGC 1365 i infrarødt lys. NGC 1365 er medlem av Fornax-galaksegruppen og befinner seg omtrent 60 millioner lysår fra Jorda.
eso1037no — Pressemelding
En nær spiralgalakse som ligner vår egen
8 September 2010: ESO offentliggjør i dag et spektakulært, nytt bilde av NGC 300, en spiralgalakse som ligner på Melkeveien og som befinner seg i den nærliggende Sculptor-galaksegruppen. Galaksens struktur kommer virkelig til sin rett på denne 50 timer lange eksponeringen, tatt med Wide Field Imager-instrumentet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. NGC 300 ligger rundt seks millioner lysår unna og har en tilsynelatende størrelse på omtrent 2/3 av fullmånens himmelutstrekning.
eso1036no — Pressemelding
Supervindgalaksen NGC 4666
1 September 2010: Galaksen NGC 4666 er hovedmotivet i dette nye bildet tatt i synlig lys med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. NGC 4666 er en bemerkelsesverdig galakse med svært intens stjernedannelse og en uvanlig "supervind" av gass som strømmer ut i rommet. Galaksen hadde allerede blitt observert med ESAs røntgenteleskop XMM-Newton, og bildet som offentliggjøres her ble tatt for å studere andre interessante objekter som ble funnet i de tidligere røntgenobservasjonene.
eso1035no — Pressemelding
Mest rikholdige planetsystem oppdaget
24 August 2010: Ved å bruke ESOs verdensledende HARPS-instrument har astronomer oppdaget et planetsystem med minst fem planeter, som kretser rundt den sollignende stjernen HD 10180. Det finnes også tegn på ytterligere to planeter, og den ene av dem kan være den minst massive som noensinne er funnet. Stemmer dette, vil det nyoppdagede systemet ligne på vårt eget solsystem når det gjelder antall planeter (syv sammenlignet med våre åtte planeter). Forskerne fant dessuten bevis for en regelmessighet i avstandene fra stjernen til de ulike planetene, noe som også er tilfelle i vårt eget solsystem.
eso1034no — Pressemelding
Hvor mye masse trengs for å lage et sort hull?
18 August 2010: Ved å bruke ESOs Very Large Telescope har europeiske astronomer for første gang vist at en magnetar – en uvanlig type nøytronstjerne – ble dannet fra en stjerne med minst 40 ganger større masse enn Sola. Studien utfordrer dagens gjeldende teorier for hvordan stjerner utvikler seg, ettersom så massive stjerner antas å ende som sorte hull, ikke magnetarer. Dette tvinger fram et grunnleggende spørsmål: Hvor massiv må en stjerne virkelig være for å ende opp som et sort hull?
eso1033no — Pressemelding
Ambisiøs himmelkartlegging avbilder stjernefødestuer
11 August 2010: I forbindelse med en ny himmelkartlegging med ESOs VISTA-teleskop har astronomer nå tatt et spektakulært bilde av Tarantelltåken i Store magellanske sky, en av våre nabogalakser. Dette nær-infrarøde panoramaet viser tåken i høy oppløsning, i tillegg til de rikholdige himmelområdene omkring. Bildet ble tatt i starten av en meget ambisiøs kartlegging av våre nabogalakser, de magellanske skyer, og deres nærmiljø.
eso1032no — Pressemelding
Stjerneeksplosjon i 3D
4 August 2010: Ved å bruke ESOs Very Large Telescope har astronomer kunnet lage den første tredimensjonale rekonstruksjon av det innerste materialet som ble kastet ut av en nylig eksplodert stjerne. Ifølge denne nye studien var den opprinnelige eksplosjonen ikke bare voldsom, den var også konsentrert i en spesiell retning. Dette er et tegn på at supernovaen må ha vært svært turbulent, noe de seneste datasimuleringer også har vist.
eso1031no — Pressemelding
Strålende stjerne i fargerike omgivelser
28 July 2010: Et spektakulært, nytt bilde fra Wide Field Imager-instrumentet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile viser den energiske og uvanlige stjernen WR 22 og dens fargerike omgivelser. WR 22 er en svært varm og lyssterk stjerne, som kaster av seg atmosfæregassene sine mange millioner ganger raskere enn Sola. Den befinner seg i utkanten av tåken den ble dannet fra, nærmere bestemt den dramatiske Carinatåken.
eso1030no — Pressemelding
Nyoppdaget monsterstjerne på 300 solmasser knuser rekorder
21 July 2010: Ved hjelp av en rekke instrumenter på ESOs Very Large Telescope har astronomer oppdaget de mest massive stjernene vi kjenner til. En av dem veide ved fødselen mer enn 300 ganger Solas masse – mer en dobbelt så mye som dagens aksepterte grense på 150 solmasser. Slike stjerner sender ut flere millioner ganger mer energi enn Sola, og mister masse gjennom svært kraftige stjernevinder. Disse monstrene kan gi svaret på spørsmålet om hvor massiv en stjerne egentlig kan bli.
eso1029no — Pressemelding
Massive stjerner dannes på samme måte som sine mindre søsken
14 July 2010: Astronomer har for første gang tatt et bilde av en støvskive som tett omkranser en massiv babystjerne. Dette er et direkte bevis på at massive stjerner dannes på samme måte som sine mindre søsken. Oppdagelsen ble gjort ved hjelp av flere ESO-teleskoper, og presenteres i en artikkel i denne ukes utgave av Nature.
eso1028no — Pressemelding
Sort hull blåser svær gassboble
7 July 2010: Ved å kombinere observasjoner gjort med ESOs Very Large Telescope og NASAs røntgenteleskop Chandra, har astronomer avdekket de kraftigste jetstrålene som noen gang er sett hos et stjernedannet sort hull. Objektet, også kjent som en mikrokvasar, er flere titalls ganger kraftigere enn andre tilsvarende objekter, og den kraftige strålingen har blåst opp en enorm, varm gassboble som måler 1000 lysår i diameter. Oppdagelsen presenteres denne uken i journalen Nature.
eso1027no — Pressemelding
R Coronae Australis: en kosmisk akvarell
30 June 2010: Dette storslåtte portrettet av området rundt stjernen R Coronae Australis er laget ut fra bilder tatt med Wide Field Imager-instrumentet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. R Coronae Australis ligger i hjertet av et nærliggende stjernedannelsesområde og er omgitt av en vakker blålig refleksjonståke som befinner seg inni en gigantisk støvsky. Bildet avslører nye og overraskende detaljer i denne dramatiske himmelregionen.
eso1026no — Pressemelding
VLT oppdager første superstorm på eksoplanet
23 June 2010: Astronomer har for første gang gjort målinger av en superstorm i atmosfæren til en eksoplanet, nærmere bestemt den varme jupiterlignende kjempeplaneten HD209458b. Svært nøyaktige observasjoner viser at karbonmonoksidgass strømmer i forrykende hastigheter fra planetens ekstremt varme dagside til den kaldere nattsiden. Ved hjelp av observasjonene kunne astronomene dessuten måle planetens banehastighet og dermed bestemme massen direkte, noe som heller aldri er gjort tidligere.
eso1025no — Pressemelding
VISTA avbilder Sculptorgalaksen
16 June 2010: Et spektakulært, nytt bilde av Sculptorgalaksen (NGC 253) er tatt med ESOs VISTA-teleskop ved Paranal-observatoriet i Chile som del av teleskopets første observasjonsprosjekter. Ved å observere i infrarødt lys blir bildene fra VISTA mindre påvirket av støv og avslører myriader av kaldere stjerner, i tillegg til en iøynefallende stav av stjerner som går gjennom galaksesenteret. Observasjonene gir astronomene ny informasjon om galaksens historie og utvikling.
eso1024no — Pressemelding
Eksoplanet i farta
10 June 2010: For første gang har astronomer greid å direkte følge bevegelsen til en eksoplanet idet den beveger seg fra den ene siden av moderstjernen sin til den andre. Planeten har den minste banen av alle eksoplanetene som hittil er avbildet direkte – avstanden fra moderstjernen er omtrent lik avstanden mellom Saturn og Sola. Forskerne tror den kan ha blitt dannet på samme vis som kjempeplanetene i vårt eget solsystem. Fordi stjernen er så ung, beviser denne oppdagelsen at store gassplaneter kan dannes i planetskiver i løpet av bare noen få millioner år, et kort tidsrom i astronomisk målestokk.
eso1023no — Pressemelding
Nytt nasjonalt teleskop på La Silla
8 June 2010: Et nytt robotteleskop har gjort sine første observasjoner ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. TRAPPIST (TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope) skal vies studiet av planetsystemer gjennom to tilnærminger: oppdage og undersøke planeter utenfor vårt eget solsystem (eksoplaneter) og studere kometer i bane rundt Sola. Det 60 cm store teleskopet styres fra et kontrollrom i Liège i Belgia, 12 000 km unna.
eso1022no — Pressemelding
ESOs teleskopdesigner Raymond Wilson tildeles den prestisjefylte Kavliprisen i astrofysikk
4 June 2010: Kavliprisen 2010 i astrofysikk tildeles Raymond Wilson for sitt pionerarbeid ved ESO som muliggjorde dagens kjempeteleskoper takket være såkalt aktiv optikk. Wilson var grunnleggeren og den første lederen av Optics and Telescopes Group ved ESO, og han deler premien på en million dollar med de to amerikanske forskerne Jerry Nelson og Roger Angel.
eso1021no — Pressemelding
En kosmisk zoo i Store magellanske sky
1 June 2010: Astronomer retter ofte teleskopene sine mot Store magellanske sky, en av de nærmeste nabogalaksene til Melkeveien, i sin søken etter å forstå universet. På dette spektakulære nye bildet fra ESOs La Silla-observatorium i Chile bres et himmelsk menasjeri ut, bestående av forskjellige objekter og fenomener i en utvalgt del av Store magellanske sky, fra gigantiske kuleformede stjernehoper til rester fra voldsomme supernovaeksplosjoner. Disse fascinerende observasjonene danner grunnlag for et bredt spekter av forskningsprosjekter innenfor galakseutvikling og stjernenes liv og død.
eso1020no — Pressemelding
Utilslørt bilde av en klassisk spiralgalakse
19 May 2010: ESO offentliggjør i dag et vakkert bilde av den nærliggende spiralgalaksen Messier 83, tatt av HAWK-I-instrumentet på ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile. Bildet viser galaksen i infrarødt lys og demonstrerer kameraets imponerende egenskaper. Dette er et av de skarpeste og mest detaljerte bilder av Messier 83 som noensinne er tatt fra bakken.
eso1019no — Pressemelding
En hop og et hav av galakser
5 May 2010: På et nytt vidvinkelbilde fra ESO kan man se tusenvis av fjerne galakser, inkludert en stor gruppe som tilhører den massive galaksehopen Abell 315. Selv om den kanskje kan virke overfylt, er denne galakseansamlingen bare toppen av isfjellet. I likhet med de fleste andre galaksehoper er nemlig Abell 315 dominert av mørk materie. Hopens enorme masse avbøyer lyset fra de mange bakgrunnsgalaksene og gir dem en noe forvrengt form.
Viser 201– 220 av 265