Pressemeldinger

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1047no — Pressemelding
Atmosfære rundt superjord analysert for første gang
1 December 2010: For første gang har atmosfæren rundt en såkalt superjord blitt analysert. Studien er gjort av en internasjonal forskergruppe ved hjelp av ESOs Very Large Telescope. Planeten, kjent som GJ 1214b, ble undersøkt idet den passerte foran moderstjernen sin og en del av stjernelyset gikk gjennom planetens atmosfære. Studien viser at atmosfæren hovedsakelig består av enten vanndamp eller tykke skyer eller dis. Resultatene publiseres 2. desember 2010 i journalen Nature.
eso1046no — Pressemelding
Mysterium rundt pulserende stjerner løst
24 November 2010: Et internasjonalt team av astronomer har løst et flere tiår gammelt mysterium etter å ha oppdaget den første dobbeltstjerne der en pulserende cepheidevariabel og en annen stjerne vekselvis passerer foran hverandre. Orienteringen til de to medlemmenes baner i dobbeltstjernesystemet har gjort det mulig å måle massen til cepheidestjernen med rekordhøy nøyaktighet. Fram til i dag har astronomer hatt to uforenlige teoretiske metoder for å forutsi en cepheides masse. Det nye funnet viser at metoden basert på teorien om stjernepulsasjoner er meget treffsikker, mens forutsigelsene fra stjerneutviklingsteorien ikke stemmer med de nye observasjonene.
eso1045no — Pressemelding
Planet fra annen galakse oppdaget i Melkeveien
18 November 2010: En eksoplanet kretsende om en stjerne som kom inn i Melkeveien fra en annen galakse, er nylig oppdaget av en europeisk forskergruppe ved hjelp av MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Den jupiterlignende planeten er spesielt unik fordi den går i bane rundt en stjerne som nærmer seg slutten av sitt liv og som kan være i ferd med å sluke den. Oppdagelsen gir spennende hint om skjebnen til vårt eget planetsystem i den fjerne framtid.
eso1044no — Pressemelding
Atomer-for-fred: øyeblikksbilde av en galaktisk kollisjon
10 November 2010: Astronomer ved European Southern Observatory har tatt et spektakulært nytt bilde av den berømte Atomer-for-fred-galaksen (NGC 7252). Dette galaktiske trafikkuhellet, hvor to galakser har kollidert, gir astronomene en perfekt mulighet til å studere hvordan galaksesammensmeltinger påvirker universets utvikling.
eso1043no — Pressemelding
EVALSO: Ny høyhastighets datalink til chilenske observatorier
4 November 2010: En nyinnvidd, 100 km lang datakabel gjennom Chiles ugjestmilde Atacamaørken åpner nye muligheter ved ESOs Paranal-observatorium og Observatorio Cerro Armazones. Ved å knytte disse fasilitetene til den latinamerikanske ryggrad for overføring av vitenskapelige data, legges siste brikke i høyhastighetslinken mellom observatoriene og Europa.
eso1042no — Pressemelding
Spiralgalakser i blanke messingen
27 October 2010: Seks spektakulære spiralgalakser sees i et nytt, klart lys på bilder fra ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile. Bildene er tatt i infrarødt lys med det imponerende HAWK-I-kameraet, og dataene vil hjelpe astronomer å forstå hvordan galaksenes iøynefallende spiralmønstre oppstår og utvikler seg.
eso1041no — Pressemelding
Galakselys trenger gjennom den kosmiske disen
20 October 2010: En europeisk forskergruppe har ved hjelp av ESOs Very Large Telescope (VLT) klart å måle avstanden til den fjerneste galaksen man kjenner til. Ved å analysere det uhyre svake lyset har de funnet ut at vi ser galaksen slik den framsto da universet kun var rundt 600 millioner år gammelt (en rødforskyvning på 8,6). Dette er de første bekreftede observasjoner av en galakse, hvis lys får den ugjennomsiktige hydrogendisen som fylte kosmos på dette tidlige stadiet, til å lette. Resultatene publiseres 21. oktober i journalen Nature.
eso1040no — Pressemelding
Saktevoksende galakser
13 October 2010: Nye observasjoner gjort ved ESOs Very Large Telescope har for første gang gitt direkte bevis for at unge galakser kan vokse ved å suge til seg omliggende kald gass og bruke den til å danne nye stjerner. I de første milliarder år etter Big Bang økte massen til en vanlig galakse dramatisk. Å forstå hvorfor dette skjedde er et av de mest aktuelle spørsmålene i moderne astrofysikk. Resultatene publiseres 14. oktober i journalen Nature.
eso1039no — Pressemelding
VISTA avslører Enhjørningens hemmelighet
6 October 2010: Et nytt infrarødt bilde fra ESOs kartleggingsteleskop VISTA avdekker et fantastisk landskap med glødende gasstråder, mørke skyer og unge stjerner i stjernebildet Enhjørningen. Denne stjernedannende regionen, kjent som Monoceros R2, er innhyllet i en gigantisk mørk sky. Området er nesten fullstendig skjult av interstellart støv når en observerer i synlig lys, men er rett og slett spektakulært sett i infrarødt lys.
eso1038no — Pressemelding
Elegant galakse i et uvanlig lys
22 September 2010: Et nytt bilde, tatt med det kraftige HAWK-I-kameraet på ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile, viser den vakre spiralgalaksen NGC 1365 i infrarødt lys. NGC 1365 er medlem av Fornax-galaksegruppen og befinner seg omtrent 60 millioner lysår fra Jorda.
eso1037no — Pressemelding
En nær spiralgalakse som ligner vår egen
8 September 2010: ESO offentliggjør i dag et spektakulært, nytt bilde av NGC 300, en spiralgalakse som ligner på Melkeveien og som befinner seg i den nærliggende Sculptor-galaksegruppen. Galaksens struktur kommer virkelig til sin rett på denne 50 timer lange eksponeringen, tatt med Wide Field Imager-instrumentet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. NGC 300 ligger rundt seks millioner lysår unna og har en tilsynelatende størrelse på omtrent 2/3 av fullmånens himmelutstrekning.
eso1036no — Pressemelding
Supervindgalaksen NGC 4666
1 September 2010: Galaksen NGC 4666 er hovedmotivet i dette nye bildet tatt i synlig lys med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. NGC 4666 er en bemerkelsesverdig galakse med svært intens stjernedannelse og en uvanlig "supervind" av gass som strømmer ut i rommet. Galaksen hadde allerede blitt observert med ESAs røntgenteleskop XMM-Newton, og bildet som offentliggjøres her ble tatt for å studere andre interessante objekter som ble funnet i de tidligere røntgenobservasjonene.
eso1035no — Pressemelding
Mest rikholdige planetsystem oppdaget
24 August 2010: Ved å bruke ESOs verdensledende HARPS-instrument har astronomer oppdaget et planetsystem med minst fem planeter, som kretser rundt den sollignende stjernen HD 10180. Det finnes også tegn på ytterligere to planeter, og den ene av dem kan være den minst massive som noensinne er funnet. Stemmer dette, vil det nyoppdagede systemet ligne på vårt eget solsystem når det gjelder antall planeter (syv sammenlignet med våre åtte planeter). Forskerne fant dessuten bevis for en regelmessighet i avstandene fra stjernen til de ulike planetene, noe som også er tilfelle i vårt eget solsystem.
eso1034no — Pressemelding
Hvor mye masse trengs for å lage et sort hull?
18 August 2010: Ved å bruke ESOs Very Large Telescope har europeiske astronomer for første gang vist at en magnetar – en uvanlig type nøytronstjerne – ble dannet fra en stjerne med minst 40 ganger større masse enn Sola. Studien utfordrer dagens gjeldende teorier for hvordan stjerner utvikler seg, ettersom så massive stjerner antas å ende som sorte hull, ikke magnetarer. Dette tvinger fram et grunnleggende spørsmål: Hvor massiv må en stjerne virkelig være for å ende opp som et sort hull?
eso1033no — Pressemelding
Ambisiøs himmelkartlegging avbilder stjernefødestuer
11 August 2010: I forbindelse med en ny himmelkartlegging med ESOs VISTA-teleskop har astronomer nå tatt et spektakulært bilde av Tarantelltåken i Store magellanske sky, en av våre nabogalakser. Dette nær-infrarøde panoramaet viser tåken i høy oppløsning, i tillegg til de rikholdige himmelområdene omkring. Bildet ble tatt i starten av en meget ambisiøs kartlegging av våre nabogalakser, de magellanske skyer, og deres nærmiljø.
eso1032no — Pressemelding
Stjerneeksplosjon i 3D
4 August 2010: Ved å bruke ESOs Very Large Telescope har astronomer kunnet lage den første tredimensjonale rekonstruksjon av det innerste materialet som ble kastet ut av en nylig eksplodert stjerne. Ifølge denne nye studien var den opprinnelige eksplosjonen ikke bare voldsom, den var også konsentrert i en spesiell retning. Dette er et tegn på at supernovaen må ha vært svært turbulent, noe de seneste datasimuleringer også har vist.
eso1031no — Pressemelding
Strålende stjerne i fargerike omgivelser
28 July 2010: Et spektakulært, nytt bilde fra Wide Field Imager-instrumentet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile viser den energiske og uvanlige stjernen WR 22 og dens fargerike omgivelser. WR 22 er en svært varm og lyssterk stjerne, som kaster av seg atmosfæregassene sine mange millioner ganger raskere enn Sola. Den befinner seg i utkanten av tåken den ble dannet fra, nærmere bestemt den dramatiske Carinatåken.
eso1030no — Pressemelding
Nyoppdaget monsterstjerne på 300 solmasser knuser rekorder
21 July 2010: Ved hjelp av en rekke instrumenter på ESOs Very Large Telescope har astronomer oppdaget de mest massive stjernene vi kjenner til. En av dem veide ved fødselen mer enn 300 ganger Solas masse – mer en dobbelt så mye som dagens aksepterte grense på 150 solmasser. Slike stjerner sender ut flere millioner ganger mer energi enn Sola, og mister masse gjennom svært kraftige stjernevinder. Disse monstrene kan gi svaret på spørsmålet om hvor massiv en stjerne egentlig kan bli.
eso1029no — Pressemelding
Massive stjerner dannes på samme måte som sine mindre søsken
14 July 2010: Astronomer har for første gang tatt et bilde av en støvskive som tett omkranser en massiv babystjerne. Dette er et direkte bevis på at massive stjerner dannes på samme måte som sine mindre søsken. Oppdagelsen ble gjort ved hjelp av flere ESO-teleskoper, og presenteres i en artikkel i denne ukes utgave av Nature.
eso1028no — Pressemelding
Sort hull blåser svær gassboble
7 July 2010: Ved å kombinere observasjoner gjort med ESOs Very Large Telescope og NASAs røntgenteleskop Chandra, har astronomer avdekket de kraftigste jetstrålene som noen gang er sett hos et stjernedannet sort hull. Objektet, også kjent som en mikrokvasar, er flere titalls ganger kraftigere enn andre tilsvarende objekter, og den kraftige strålingen har blåst opp en enorm, varm gassboble som måler 1000 lysår i diameter. Oppdagelsen presenteres denne uken i journalen Nature.
Viser 201– 220 av 274