Pressemeldinger

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso1034no — Pressemelding
Hvor mye masse trengs for å lage et sort hull?
18 August 2010: Ved å bruke ESOs Very Large Telescope har europeiske astronomer for første gang vist at en magnetar – en uvanlig type nøytronstjerne – ble dannet fra en stjerne med minst 40 ganger større masse enn Sola. Studien utfordrer dagens gjeldende teorier for hvordan stjerner utvikler seg, ettersom så massive stjerner antas å ende som sorte hull, ikke magnetarer. Dette tvinger fram et grunnleggende spørsmål: Hvor massiv må en stjerne virkelig være for å ende opp som et sort hull?
eso1033no — Pressemelding
Ambisiøs himmelkartlegging avbilder stjernefødestuer
11 August 2010: I forbindelse med en ny himmelkartlegging med ESOs VISTA-teleskop har astronomer nå tatt et spektakulært bilde av Tarantelltåken i Store magellanske sky, en av våre nabogalakser. Dette nær-infrarøde panoramaet viser tåken i høy oppløsning, i tillegg til de rikholdige himmelområdene omkring. Bildet ble tatt i starten av en meget ambisiøs kartlegging av våre nabogalakser, de magellanske skyer, og deres nærmiljø.
eso1032no — Pressemelding
Stjerneeksplosjon i 3D
4 August 2010: Ved å bruke ESOs Very Large Telescope har astronomer kunnet lage den første tredimensjonale rekonstruksjon av det innerste materialet som ble kastet ut av en nylig eksplodert stjerne. Ifølge denne nye studien var den opprinnelige eksplosjonen ikke bare voldsom, den var også konsentrert i en spesiell retning. Dette er et tegn på at supernovaen må ha vært svært turbulent, noe de seneste datasimuleringer også har vist.
eso1031no — Pressemelding
Strålende stjerne i fargerike omgivelser
28 July 2010: Et spektakulært, nytt bilde fra Wide Field Imager-instrumentet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile viser den energiske og uvanlige stjernen WR 22 og dens fargerike omgivelser. WR 22 er en svært varm og lyssterk stjerne, som kaster av seg atmosfæregassene sine mange millioner ganger raskere enn Sola. Den befinner seg i utkanten av tåken den ble dannet fra, nærmere bestemt den dramatiske Carinatåken.
eso1030no — Pressemelding
Nyoppdaget monsterstjerne på 300 solmasser knuser rekorder
21 July 2010: Ved hjelp av en rekke instrumenter på ESOs Very Large Telescope har astronomer oppdaget de mest massive stjernene vi kjenner til. En av dem veide ved fødselen mer enn 300 ganger Solas masse – mer en dobbelt så mye som dagens aksepterte grense på 150 solmasser. Slike stjerner sender ut flere millioner ganger mer energi enn Sola, og mister masse gjennom svært kraftige stjernevinder. Disse monstrene kan gi svaret på spørsmålet om hvor massiv en stjerne egentlig kan bli.
eso1029no — Pressemelding
Massive stjerner dannes på samme måte som sine mindre søsken
14 July 2010: Astronomer har for første gang tatt et bilde av en støvskive som tett omkranser en massiv babystjerne. Dette er et direkte bevis på at massive stjerner dannes på samme måte som sine mindre søsken. Oppdagelsen ble gjort ved hjelp av flere ESO-teleskoper, og presenteres i en artikkel i denne ukes utgave av Nature.
eso1028no — Pressemelding
Sort hull blåser svær gassboble
7 July 2010: Ved å kombinere observasjoner gjort med ESOs Very Large Telescope og NASAs røntgenteleskop Chandra, har astronomer avdekket de kraftigste jetstrålene som noen gang er sett hos et stjernedannet sort hull. Objektet, også kjent som en mikrokvasar, er flere titalls ganger kraftigere enn andre tilsvarende objekter, og den kraftige strålingen har blåst opp en enorm, varm gassboble som måler 1000 lysår i diameter. Oppdagelsen presenteres denne uken i journalen Nature.
eso1027no — Pressemelding
R Coronae Australis: en kosmisk akvarell
30 June 2010: Dette storslåtte portrettet av området rundt stjernen R Coronae Australis er laget ut fra bilder tatt med Wide Field Imager-instrumentet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. R Coronae Australis ligger i hjertet av et nærliggende stjernedannelsesområde og er omgitt av en vakker blålig refleksjonståke som befinner seg inni en gigantisk støvsky. Bildet avslører nye og overraskende detaljer i denne dramatiske himmelregionen.
eso1026no — Pressemelding
VLT oppdager første superstorm på eksoplanet
23 June 2010: Astronomer har for første gang gjort målinger av en superstorm i atmosfæren til en eksoplanet, nærmere bestemt den varme jupiterlignende kjempeplaneten HD209458b. Svært nøyaktige observasjoner viser at karbonmonoksidgass strømmer i forrykende hastigheter fra planetens ekstremt varme dagside til den kaldere nattsiden. Ved hjelp av observasjonene kunne astronomene dessuten måle planetens banehastighet og dermed bestemme massen direkte, noe som heller aldri er gjort tidligere.
eso1025no — Pressemelding
VISTA avbilder Sculptorgalaksen
16 June 2010: Et spektakulært, nytt bilde av Sculptorgalaksen (NGC 253) er tatt med ESOs VISTA-teleskop ved Paranal-observatoriet i Chile som del av teleskopets første observasjonsprosjekter. Ved å observere i infrarødt lys blir bildene fra VISTA mindre påvirket av støv og avslører myriader av kaldere stjerner, i tillegg til en iøynefallende stav av stjerner som går gjennom galaksesenteret. Observasjonene gir astronomene ny informasjon om galaksens historie og utvikling.
eso1024no — Pressemelding
Eksoplanet i farta
10 June 2010: For første gang har astronomer greid å direkte følge bevegelsen til en eksoplanet idet den beveger seg fra den ene siden av moderstjernen sin til den andre. Planeten har den minste banen av alle eksoplanetene som hittil er avbildet direkte – avstanden fra moderstjernen er omtrent lik avstanden mellom Saturn og Sola. Forskerne tror den kan ha blitt dannet på samme vis som kjempeplanetene i vårt eget solsystem. Fordi stjernen er så ung, beviser denne oppdagelsen at store gassplaneter kan dannes i planetskiver i løpet av bare noen få millioner år, et kort tidsrom i astronomisk målestokk.
eso1023no — Pressemelding
Nytt nasjonalt teleskop på La Silla
8 June 2010: Et nytt robotteleskop har gjort sine første observasjoner ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. TRAPPIST (TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope) skal vies studiet av planetsystemer gjennom to tilnærminger: oppdage og undersøke planeter utenfor vårt eget solsystem (eksoplaneter) og studere kometer i bane rundt Sola. Det 60 cm store teleskopet styres fra et kontrollrom i Liège i Belgia, 12 000 km unna.
eso1022no — Pressemelding
ESOs teleskopdesigner Raymond Wilson tildeles den prestisjefylte Kavliprisen i astrofysikk
4 June 2010: Kavliprisen 2010 i astrofysikk tildeles Raymond Wilson for sitt pionerarbeid ved ESO som muliggjorde dagens kjempeteleskoper takket være såkalt aktiv optikk. Wilson var grunnleggeren og den første lederen av Optics and Telescopes Group ved ESO, og han deler premien på en million dollar med de to amerikanske forskerne Jerry Nelson og Roger Angel.
eso1021no — Pressemelding
En kosmisk zoo i Store magellanske sky
1 June 2010: Astronomer retter ofte teleskopene sine mot Store magellanske sky, en av de nærmeste nabogalaksene til Melkeveien, i sin søken etter å forstå universet. På dette spektakulære nye bildet fra ESOs La Silla-observatorium i Chile bres et himmelsk menasjeri ut, bestående av forskjellige objekter og fenomener i en utvalgt del av Store magellanske sky, fra gigantiske kuleformede stjernehoper til rester fra voldsomme supernovaeksplosjoner. Disse fascinerende observasjonene danner grunnlag for et bredt spekter av forskningsprosjekter innenfor galakseutvikling og stjernenes liv og død.
eso1020no — Pressemelding
Utilslørt bilde av en klassisk spiralgalakse
19 May 2010: ESO offentliggjør i dag et vakkert bilde av den nærliggende spiralgalaksen Messier 83, tatt av HAWK-I-instrumentet på ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile. Bildet viser galaksen i infrarødt lys og demonstrerer kameraets imponerende egenskaper. Dette er et av de skarpeste og mest detaljerte bilder av Messier 83 som noensinne er tatt fra bakken.
eso1019no — Pressemelding
En hop og et hav av galakser
5 May 2010: På et nytt vidvinkelbilde fra ESO kan man se tusenvis av fjerne galakser, inkludert en stor gruppe som tilhører den massive galaksehopen Abell 315. Selv om den kanskje kan virke overfylt, er denne galakseansamlingen bare toppen av isfjellet. I likhet med de fleste andre galaksehoper er nemlig Abell 315 dominert av mørk materie. Hopens enorme masse avbøyer lyset fra de mange bakgrunnsgalaksene og gir dem en noe forvrengt form.
eso1018no — Pressemelding
Verdens største teleskop, E-ELT, skal bygges på Armazores i Chile
26 April 2010: 26. april 2010 bestemte ESO-rådet at Cerro Armazones blir tilholdssted for det planlagte European Extremely Large Telescope (E-ELT), som vil få en speildiameter på utrolige 42 meter. Cerro Armazones er et fjell 3060 meter over havet i Chiles Atacamaørken, og ligger rundt 130 kilometer sør for byen Antofagasta og 20 kilometer unna Paranal-observatoriet hvor ESOs Very Large Telescope befinner seg.
eso1017no — Pressemelding
En kosmisk katts hemmeligheter avslørt av VISTA
21 April 2010: Kattepotetåken er en enorm stjernefødestue hvor hundrevis av massive stjerner dannes. Nå har VISTA-teleskopet ved Paranal-observatoriet i Chile tatt et storslått bilde i infrarødt lys av denne lysende stjernetåken. Det infrarøde bildet avdekker flere nyfødte stjerner som tidligere lå skjult bak tette støvskyer.
eso1016no — Pressemelding
Nye oppdagelser snur opp ned på teori om planetdannelse
13 April 2010: I dag offentliggjøres oppdagelsen av ni nye eksoplaneter på en vitenskapelig konferanse i Skottland. Planetene er av typen som passerer foran moderstjernen sin sett fra vårt ståsted og dermed svekker stjernelyset med jevne mellomrom. Når disse nye observasjonene ble kombinert med tidligere undersøkelser av liknende eksoplaneter, fikk astronomene seg en overraskelse: Seks av totalt 27 planeter i datasettet viser seg å gå i bane motsatt vei av det moderstjernen selv roterer – helt forskjellig fra situasjonen i vårt eget solsystem. Oppdagelsene innebærer en overraskende og alvorlig utfordring for de gjeldende teorier for planetdannelse. De kan også tyde på at jordlignende planeter neppe er å finne i planetsystemer som inneholder varme gasskjemper.
eso1015no — Pressemelding
Tritons sommerhimmel av metan og karbonmonoksid
7 April 2010: Ifølge den aller første infrarøde studien av atmosfæren til Neptuns måne Triton, er sommeren i full gang på dens sørlige halvkule. Med ESOs Very Large Telescope har et europeisk forskerteam oppdaget karbonmonoksid og, for første gang med et bakkebasert teleskop, registrert metan i Tritons atmosfære. Observasjonene viste at den tynne atmosfæren varierer med årstidene og eser ut når den blir oppvarmet.