Pressemeldinger

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1309no — Pressemelding
VISTA tørker støv av en kosmisk hummer
20 February 2013: ESOs VISTA-teleskop har avbildet et vakkert himmellandskap av glødende gasskyer, tentakler av mørkt støv og varme, unge stjerner. De infrarøde observasjonene viser stjernefødestuen NGC 6357 i et helt nytt lys. Bildet er tatt i forbindelse med et omfattende observasjonsprosjekt, som for tiden gjennomsøker Melkeveien for å kartlegge vår galakses struktur og opprinnelse.
eso1308no — Pressemelding
Ledetråder til den kosmiske strålingens mystiske opphav
14 February 2013: Svært detaljerte observasjoner med ESOs Very Large Telescope (VLT) av restene etter en tusen år gammel supernova har gitt astronomene nye ledetråder i jakten på opprinnelsen til kosmisk stråling. For første gang tyder observasjonene på at det i supernovaresten finnes hurtige partikler som kan fungere som forløpere til kosmisk stråling. Studien publiseres i journalen Science 14. februar 2013.
eso1307no — Pressemelding
"En dråpe blekk på den lysende himmel"
13 February 2013: Et nytt bilde, fotografert med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile, viser den lyssterke stjernehopen NGC 6520 og dens nabo, den underlige, gekkoformede mørke skyen Barnard 86. Dette kosmiske paret sees mot en bakgrunn av millioner av stjerner i den mest lyssterke delen av Melkeveien – en region så proppet med stjerner at det knapt finnes et mørkt himmelområde noe sted på bildet.
eso1306no — Pressemelding
Måketåkens vinger
6 February 2013: Et nytt bilde fra ESO viser et utsnitt av en sky av støv og lysende gass kalt Måketåken. Disse tynne, rødlysende skyene danner "vingene" til den kosmiske fuglen og bukter seg gjennom himmellandskapet sammen med mørke skyer og glitrende stjerner. Observasjonene er gjort med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile.
eso1305no — Pressemelding
Høytstående delegasjoner fra Europa besøker Paranal-observatoriet
28 January 2013: De seneste dagene har flere høytstående delegasjoner fra Europa besøkt ESOs Paranal-observatorium i det nordlige Chile i etterkant av det nylig avsluttede CELAC-EU-toppmøtet (Community of Latin American and Caribbean States–European Union). Toppmøtet er det største Chile noen gang har organisert og fant sted i Santiago 22.–28. januar 2013. ESO hadde en sentral rolle i arrangementet, som var en utmerket anledning til å vise fram organisasjonens arbeid og fasiliteter til medlemslandenes representanter.
eso1304no — Pressemelding
Mørket settes i brann
23 January 2013: Et nytt bilde fra APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile viser vakre skyer av kosmisk støv i stjernebildet Orion. Selv om disse tette interstellare skyene framstår mørke og ugjennomtrengelige på bilder tatt i synlig lys, kan LABOCA-kameraet på APEX registrere varmegløden fra støvet og avdekke stjernenes skjulte fødesteder. Men en av de mørke skyene er ikke hva den ser ut som.
eso1303no — Pressemelding
Lys fra mørket
16 January 2013: Et spennende nytt bilde fra ESO viser en mørk sky hvor nye stjerner dannes, samt en hop med lyssterke stjerner som allerede har tatt steget ut av sin støvete fødestue. Observasjonene er gjort med MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile, og bildet er det beste som noensinne er tatt i synlig lys av dette lite kjente objektet.
eso1302no — Pressemelding
Et virvar av eksotiske stjerner
10 January 2013: Et nytt infrarødt bilde fra ESOs VISTA-teleskop viser kulehopen 47 Tucanae i all sin prakt. Denne hopen inneholder millioner av stjerner, og kjerneområdet huser en rekke eksotiske stjerner med uvanlige egenskaper. Ved å studere disse snodige objektene i 47 Tucanae og andre stjernehoper, kan vi lære mer om hvordan de dannes og vekselvirker med sine omgivelser. Bildet er meget skarpt og viser mange lyssvake stjerner takket være VISTAs størrelse og følsomme kamera, samt de gode observasjonsforholdene ved ESOs Paranal-observatorium i Chile.
eso1301no — Pressemelding
ALMA kaster lys over planetdannende gasstrømmer
2 January 2013: Ved hjelp av ALMA-teleskopet (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har astronomer for første gang fått innblikk i en viktig fase i dannelsen av kjempeplaneter. Det er funnet enorme gasstrømmer som strekker seg over en åpning i gass- og støvskiven omkring en ung stjerne. Ikke før nå har man klart å gjøre direkte observasjoner av slike strømmer, som man antar skyldes voksende kjempeplaneter som suger til seg gass. Forskningsresultatene publiseres i tidsskriftet Nature 2. januar 2013.
eso1253no — Pressemelding
Verdens høyestliggende superdatamaskin klar til bruk
21 December 2012: En av verdens kraftigste superdatamaskiner er nå ferdig installert og testet ved Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) i 5000 meters høyde i Andesfjellene i det nordlige Chile. Dette er en av de siste store milepæler før det mest kompliserte bakkebaserte teleskop noensinne står ferdig. Den spesialbygde datamaskinen, kalt ALMA-korrelatoren, har mer enn 134 millioner prosessorer og kan utføre opptil 17 billiarder regneoperasjoner i sekundet, sammenlignbart med den raskeste superdatamaskin som er i drift i dag.
eso1252no — Pressemelding
Stjerner avslører hemmeligheten bak ungdommelig utseende
19 December 2012: Noen mennesker er i god form selv i en alder av 90, mens andre er skrøpelige før de fyller 50. Vi vet at hvor raskt folk eldes bare er løst knyttet til hvor gamle de faktisk er og kan ha mer å gjøre med deres livsstil. En ny studie utført med MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet og Romteleskopet Hubble (NASA/ESA) viser at det samme gjelder for stjernehoper.
eso1251no — Pressemelding
24-armet kjempe klar til å studere galaksenes tidlige liv
12 December 2012: Et kraftig, nytt instrument kalt KMOS har nylig gjennomgått vellykkede tester på ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile. KMOS er unikt fordi det kan observere og undersøke strukturen til hele 24 himmelobjekter samtidig i infrarødt lys. Instrumentet vil, mye raskere enn det som hittil har vært mulig, gjøre målinger som er avgjørende for å forstå hvordan galaksene vokste fram og utviklet seg i det tidlige univers. KMOS er konstruert av et konsortium av universiteter og institutter i Storbritannia og Tyskland i samarbeid med ESO.
eso1250no — Pressemelding
Bilde av Carinatåken markerer innvielsen av VLT Survey Telescope
6 December 2012: Et spektakulært nytt bilde av den stjernedannende Carinatåken, fotografert med VLT Survey Telescope ved ESOs Paranal-observatorium i Chile, er offentliggjort i anledning teleskopets innvielse i Napoli i dag. Chiles president Sebastián Piñera hjalp til med å ta bildet under sitt besøk ved observatoriet 5. juni 2012.
eso1249no — Pressemelding
Galaktiske ekkoer fra fortiden
5 December 2012: En ny type galakser er påvist ved hjelp av observasjoner fra ESOs Very Large Telescope (VLT), Gemini South-teleskopet og Canada-France-Hawaii-teleskopet (CFHT). Utseendet har gitt dem kallenavnet "grønn bønne-galakser". Galaksene gløder grunnet det intense lyset som sendes ut fra omgivelsene til det enorme sorte hullet i midten av dem. Det viser seg at de er blant de sjeldneste objektene i universet.
eso1248no — Pressemelding
Selv brune dverger kan fostre steinplaneter
30 November 2012: Ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) har astronomer for første gang oppdaget at de ytre delene av en støvete skive omkring en brun dverg inneholder millimeterstore støvkorn av den typen man finner i tettere skiver rundt nyfødte stjerner. Det overraskende funnet utfordrer teorier om hvordan steinplaneter på størrelse med Jorda dannes. Det kan hende steinplaneter er enda mer vanlige i universet enn forventet.
eso1247no — Pressemelding
Sort hull spyr ut rekordstor materiestrøm
28 November 2012: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har astronomer oppdaget en kvasar med minst fem ganger kraftigere utstrømninger enn det man noensinne har registrert hos objekter av denne typen. Kvasarer er ekstremt lyssterke galaksesentra som henter energien fra supermassive sorte hull. Mange av dem blåser enorme mengder materiale ut i vertsgalaksene sine, og disse utstrømningene spiller en avgjørende rolle i galaksenes utvikling. Men inntil nå har de observerte utstrømningene fra kvasarene ikke vært like kraftige som det de teoretiske modellene forutsier.
eso1246no — Pressemelding
Ingen atmosfære på dvergplaneten Makemake
21 November 2012: Astronomer har brukt tre teleskoper ved ESOs observatorier i Chile til å observere dvergplaneten Makemake mens den passerte foran en fjern stjerne og blokkerte lyset. Ved hjelp av de nye observasjonene har man for første gang kunnet avgjøre om Makemake er omgitt av en atmosfære. Denne kalde kloden ligger i det ytre solsystem og var ventet å ha en atmosfære som Pluto (eso0908), men det viser seg nå ikke å være tilfelle. For første gang ble også Makemakes tetthet beregnet. Studien publiseres i tidsskriftet Nature 22. november 2012.
eso1245no — Pressemelding
Utstøtt planet oppdaget?
14 November 2012: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope og Canada-France-Hawaii Telescope har et astronomteam identifisert en klode som mest sannsynlig er en planet som vandrer alene rundt i verdensrommet uten noen moderstjerne. Dette er den mest spennende og aller nærmeste frittflyvende planetkandidaten man så langt vet om. Fordi avstanden er forholdsvis liten – omtrent 100 lysår fra Sola – og kloden ikke har noen lyssterk stjerne like ved, har astronomene kunnet undersøke atmosfæren i detalj. Objektet gir dessuten forskerne en sniktitt på eksoplanetene som framtidige instrumenter tar sikte på å avbilde rundt fjerne stjerner.
eso1244no — Pressemelding
Forklaring på kosmiske sprinkleranlegg
8 November 2012: Ved hjelp av Very Large Telescope har et astronomteam oppdaget to stjerner som kretser rundt hverandre i hjertet av en av de mest bemerkelsesverdige planetariske tåker man kjenner til. Det nye funnet bekrefter en mye debattert teori for hva som er årsaken til det spektakulære og symmetriske utseendet til stjernematerialet som kastes ut i rommet og danner disse tåkene. Forskningsresultatene publiseres i tidsskriftet Science 9. november 2012.
eso1243no — Pressemelding
Gamle og nye stjerner?
31 October 2012: Dette fargerike bildet av kulehopen NGC 6362 er tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Sammen med et ferskt blinkskudd av hopens sentralområde fra Romteleskopet Hubble er dette det beste bildet som finnes av denne lite kjente stjernehopen. Kulehoper består hovedsakelig av titusener av svært gamle stjerner, men de inneholder også stjerner som framstår mistenkelig unge.
Viser 81– 100 av 272