Pressemeldinger

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1224no — Pressemelding
Spanias konge besøker ESOs Paranal-observatorium
7 June 2012: Onsdag 6. juni besøkte kongen av Spania, Hans Majestet Juan Carlos, ESOs Paranal-observatorium, der han møtte presidentene i Chile, Colombia, Mexico og Peru, i tillegg til andre ledende representanter som var på Paranal i anledning Stillehavsalliansens fjerde toppmøte.
eso1223no — Pressemelding
Stillehavsalliansens fjerde toppmøte finner sted på ESOs Paranal-observatorium
6 June 2012: Presidentene i Chile, Colombia, Mexico og Peru møttes i dag på ESOs Paranal-observatorium i den chilenske Atacamaørkenen og fikk med egne øyne se teknologien og de avanserte teleskopene ved ESOs flaggskipsanlegg. Presidentene kom sammen på Paranal i anledning Stillehavsalliansens fjerde toppmøte, der alliansens rammeavtale ble ratifisert.
eso1222no — Pressemelding
ALMA retter blikket mot Centaurus A
31 May 2012: Et nytt og unikt bilde av senteret til den karakteristiske galaksen Centaurus A, tatt med Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), viser hvordan det nye observatoriet lar astronomene se gjennom de tette støvbåndene som tilslører galaksens hjerte. ALMA er inne i sin første observasjonsperiode og fortsatt under bygging, men teleskopet er allerede det kraftigste i verden i sitt slag. Astronomer kan nå sende inn søknader til neste observasjonsrunde, da teleskopet vil være enda større og ha enda bedre yteevne.
eso1221no — Pressemelding
Langtidseksponering av den merkelige galaksen Centaurus A
16 May 2012: Den underlige galaksen Centaurus A er nylig blitt avbildet med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Med en samlet eksponeringstid på over 50 timer er dette sannsynligvis det dypeste bildet som noensinne er tatt av dette rare og spektakulære objektet.
eso1220no — Pressemelding
VISTA observerer en gigantisk ball av stjerner
9 May 2012: Et nytt bilde av Messier 55 fra det infrarøde kartleggingsteleskopet VISTA viser titusenvis av stjerner klumpet sammen som en sverm av bier. I tillegg til å være samlet innenfor et forholdsvis lite område, er disse stjernene også blant universets eldste. Astronomer studerer gamle kulehoper som Messier 55 for å lære mer om hvordan galakser utvikler seg og stjerner eldes.
eso1219no — Pressemelding
En titt på støv nær Orions belte
2 May 2012: Et nytt bilde av området rundt refleksjonståken Messier 78, like nord for Orions belte, viser kosmiske støvskyer som slanger seg gjennom det vakre tåkelandskapet. Observasjonene gjort med APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) avdekker varmegløden fra interstellare støvkorn og forteller astronomene hvor nye stjerner dannes.
eso1218no — Pressemelding
En hop i en hop
25 April 2012: Stjernehopen NGC 6604 stråler på dette nye bildet tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Den blir ofte oversett til fordel for sin mer fremtredende nabo, Ørnetåken (også kjent som Messier 16). Men dette himmelutsnittet, hvor stjernehopen omgis av et kosmisk landskap av gass- og støvskyer, viser at også NGC 6604 er et vakkert skue.
eso1217no — Pressemelding
Teorier for mørk materie i alvorlige vansker?
18 April 2012: Den hittil mest nøyaktige studie av stjernenes bevegelser i Melkeveigalaksen vår har ikke funnet noe bevis for mørk materie i et stort volum omkring Sola. Ifølge allment aksepterte teorier burde Solas nabolag være fylt med mørk materie, et mystisk usynlig stoff som bare kan oppdages indirekte via gravitasjonskraften det utøver på omgivelsene. Men et team av astronomer i Chile har funnet ut at disse teoriene rett og slett ikke passer overens med de observasjonelle fakta. Det kan innebære at forsøk på å oppdage mørk materie-partikler her på Jorda mest sannsynlig ikke vil føre fram.
eso1216no — Pressemelding
ALMA kaster lys over nærliggende planetsystem
12 April 2012: Et nytt observatorium som fortsatt er under bygging, har ledet til et stort gjennombrudd i forståelsen av et nærliggende planetsystem og gitt verdifulle ledetråder til hvordan slike systemer dannes og utvikler seg. Ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) oppdaget astronomene at planetene som kretser rundt stjernen Fomalhaut må være mye mindre enn først antatt. Dette er det første publiserte forskningsresultatet fra ALMAs første observasjonsperiode, som var åpen for astronomer fra hele verden.
eso1215no — Pressemelding
ESO utvider sitt hovedkvarter
4 April 2012: European Southern Observatory (ESO) har satt arkitektene Auer+Weber til å tegne et tilbygg til sitt hovedkvarter i Garching utenfor München i Tyskland. Det moderne, nye kontorbygget skal hjelpe til å huse det økende antall ansatte i Garching og vil dessuten utgjøre hovedsetet for det teknologiske utviklingsarbeidet som trengs i forbindelse med ESOs ambisiøse prosjekter, som f.eks. European Extremely Large Telescope. Bygget forventes å stå ferdig ved utgangen av 2013 og vil være et viktig bidrag til forskningscampusen i Garching.
eso1214no — Pressemelding
Milliardvis av steinplaneter i den beboelige sonen rundt røde dverger i Melkeveien
28 March 2012: Nye resultater fra ESOs planetjeger HARPS viser at steinplaneter ikke mye større enn Jorda er veldig vanlige i de beboelige sonene rundt lyssvake røde dvergstjerner. Det internasjonale astronomteamet anslår at det finnes flere titalls milliarder slike planeter bare i Melkeveien, og sannsynligvis omkring hundre i Solas umiddelbare nabolag. Dette er den første direkte måling av hyppigheten av superjord-planeter rundt røde dverger, som utgjør 80 % av stjernene i Melkeveien.
eso1213no — Pressemelding
VISTA ser dypt inn i kosmos
21 March 2012: ESOs VISTA-teleskop har levert det dypeste vidvinkelbilde som noensinne er tatt av himmelen i infrarødt lys. Dette nye bildet av en lite iøynefallende himmelflekk kommer fra UltraVISTA-kartleggingen og avdekker mer enn 200 000 galakser. Det inngår i en enorm samling ferdig-prosesserte bilder fra alle VISTA-kartleggingene, som ESO nå gjør tilgjengelig for astronomer verden over. UltraVISTA er en skattekiste som allerede brukes i mange forskjellige forskningsprosjekter, deriblant studier av fjerne galakser i det tidlige univers.
eso1212no — Pressemelding
Tenåringsgalaksenes matvaner
14 March 2012: Nye observasjoner med ESOs Very Large Telescope har økt astronomenes forståelse av hvordan galakser i tenårene vokser. I den største kartlegging i sitt slag har forskere funnet ut at galaksene endret sine matvaner i løpet av ungdomsårene, dvs. perioden fra rundt tre til fem milliarder år etter Big Bang. I starten av denne fasen sugde galaksene til seg en jevn strøm av gass, mens de senere vokste først og fremst ved å fortære andre, mindre galakser.
eso1211no — Pressemelding
Galakser i heftig gravitasjonskamp
7 March 2012: VLT Survey Telescope (VST) ved ESOs Paranal-observatorium i Chile har avbildet en fascinerende samling vekselvirkende galakser i Herkuleshopen. Bildets skarphet og de hundrevis av galakser som er fanget i stor detalj på denne tretimerseksponeringen, viser tydelig hvilket kraftig verktøy VST og dets enorme OmegaCAM-kamera er til utforsking av det nære univers.
eso1210no — Pressemelding
VLT gjenoppdager liv på Jorda
29 February 2012: Ved å observere Månen med ESOs Very Large Telescope (VLT) har astronomer funnet bevis for liv i universet – på Jorda. Å finne liv på hjemplaneten vår kan virke som en triviell observasjon, men den originale metoden som en internasjonal forskergruppe står bak, kan føre til framtidige oppdagelser av liv andre steder i universet. Studien presenteres 1. mars i tidsskriftet Nature.
eso1209no — Pressemelding
APEX studerer mørke skyer i Tyren
15 February 2012: Et nytt bilde fra APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile viser en mer enn ti lysår lang buktende struktur av kosmisk støv. Inni ligger nyfødte stjerner skjult, og tette gasskyer er akkurat i ferd med å trekke seg sammen for å danne enda flere stjerner. Skyen er et av de nærmeste stjernedannelsesområder man kjenner til. De kosmiske støvkornene er så kalde at observasjonene må gjøres på bølgelengder på rundt en millimeter for å kunne fange opp den svake gløden fra dem, slik LABOCA-kameraet på APEX nå har gjort.
eso1208no — Pressemelding
VLT med det mest detaljerte infrarøde bilde av Carinatåken noensinne
8 February 2012: ESOs Very Large Telescope (VLT) har levert det mest detaljerte infrarøde bilde som noensinne er tatt av Carinatåken. Mange hittil skjulte strukturer, spredt utover et spektakulært himmellandskap av gass, støv og unge stjerner, er brakt fram i lyset. Bildet er et av VLTs aller mest dramatiske så langt.
eso1207no — Pressemelding
En lomme av stjernedannelse
1 February 2012: Stjernefødestuen NGC 3324 har nylig blitt avbildet med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Den intense ultrafiolette strålingen fra flere av NGC 3324s varme, unge stjerner får gasskyen til å gløde og har dessuten skapt et stort hulrom i de omliggende gass- og støvskyene.
eso1206no — Pressemelding
Den ville ungdomstiden til dagens mest massive galakser
25 January 2012: Ved hjelp av APEX-teleskopet har et astronomteam funnet den hittil mest overbevisende sammenheng mellom de kraftigste utbrudd av stjernedannelse i det tidlige univers og de mest massive galaksene i dagens univers. Galaksene som struttet av intens stjernedannelse i det tidlige univers, opplevde at stjernefødselen brått stoppet opp, og i dag ser vi dem som massive – men passive – galakser av aldrende stjerner. Astronomene har kommet fram til en sannsynlig årsak til at stjernedannelsen plutselig tok slutt: framveksten av supermassive sorte hull.
eso1205no — Pressemelding
Helixtåken i nye farger
19 January 2012: ESOs VISTA-teleskop ved Paranal-observatoriet i Chile har tatt et slående nytt bilde av Helixtåken. Det infrarøde bildet avslører tråder av kald gass som ikke kan sees på bilder tatt i synlig lys, og bringer dessuten en rik bakgrunn av stjerner og galakser fram i lyset.
Viser 121– 140 av 274