Pressemeldinger

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1204no — Pressemelding
Planeter rundt stjerner er regelen snarere enn unntaket
11 January 2012: Et internasjonalt team, inkludert tre astronomer fra European Southern Observatory (ESO), har utnyttet et fenomen kalt mikrolinsing for å beregne hvor vanlig planeter er i Melkeveigalaksen vår. Etter et seks år langt søk der millioner av stjerner ble kartlagt, har forskerne konkludert med at planeter rundt stjerner er regelen snarere enn unntaket. Studien publiseres i journalen Nature 12. januar 2012.
eso1203no — Pressemelding
El Gordo – en "fet", fjern galaksehop
10 January 2012: En ekstremt varm, massiv og ung galaksehop – den største man noen gang har sett i det fjerne univers – har blitt undersøkt av et internasjonalt team ved hjelp av ESOs Very Large Telescope (VLT) i Chile, NASAs røntgenobservatorium Chandra og Atacama Cosmology Telescope. Resultatene presenteres i dag 10. januar 2012 på American Astronomical Society sitt 219. møte i Austin i delstaten Texas.
eso1202no — Pressemelding
ESO feirer 50-årsjubileum i år
5 January 2012: European Southern Observatory (ESO), verdens fremste mellomstatlige astronomiorganisasjon, har 50-årsjubileum i 2012. Jubileet er en god anledning til å se tilbake på organisasjonens historie, feire dens vitenskapelige og teknologiske bedrifter, og se framover mot de neste ambisiøse prosjektene. ESO planlegger en rekke spennende aktiviteter i løpet av jubileumsåret.
eso1201no — Pressemelding
Omegatåkens røykfylte, lyserøde kjerne
4 January 2012: Et nytt bilde av Omegatåken, tatt med ESOs Very Large Telescope (VLT), er et av de skarpeste som noensinne er tatt fra bakken. Det viser de støvete, rosafargede sentrale delene til denne berømte stjernefødestuen og avdekker utrolige detaljer i dette kosmiske landskapet av gasskyer, støv og nyfødte stjerner.
eso1153no — Pressemelding
Julekometen Lovejoy stråler over Paranal-observatoriet
24 December 2011: Ansatte ved ESOs Paranal-observatorium i Chile har tatt spektakulære bilder og laget "time-lapse"-video av den nylig oppdagede kometen Lovejoy. Kometen pryder nå den sørlige himmelhalvkule etter at den uventet overlevde det nære møtet med Sola for halvannen uke siden.
eso1152no — Pressemelding
Nye stjerner blomstrer i nær spiralgalakse
15 December 2011: Den vakre og nærliggende spiralgalaksen NGC 253 er nylig blitt avbildet av VLT Survey Telescope (VST). Dette nye portrettet er sannsynligvis det mest detaljerte vidvinkelbilde som noensinne er tatt av denne galaksen og dens omgivelser. Det demonstrerer at VST, det nyeste tilskuddet til ESOs Paranal-observatorium, kan tilby astronomene både store himmelutsnitt og imponerende bildeskarphet.
eso1151no — Pressemelding
Sort hull gjør seg klar til middag
14 December 2011: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har astronomer oppdaget en gassky som trekkes stadig raskere mot det store sorte hullet som finnes i sentrum av Melkeveien. Skyens masse er flere ganger større enn Jordas. Dette er første gang man har observert en slik fortapt gassky nærme seg et supermassivt sort hull. Forskningsresultatene presenteres 5. januar 2012 i journalen Nature.
eso1150no — Pressemelding
E-ELT et steg nærmere å bli virkelighet
9 December 2011: European Southern Observatory sitt styrende organ, ESO-rådet, har godkjent ESOs budsjett for 2012. Det inkluderer forberedende arbeid på veistrekningen til Cerro Armazones der European Extremely Large Telescope (E-ELT) skal bygges, og igangsetting av utviklingen av en rekke svært avanserte optiske komponenter til teleskopet. Flere av ESOs medlemsland har allerede forpliktet seg til å bidra med sin del av tilleggsfinansieringen, og den endelige godkjenningen av hele E-ELT-prosjektet ventes i midten av 2012.
eso1149no — Pressemelding
Prins Philippe av Belgia leder industridelegasjon til ESOs anlegg i Chile
8 December 2011: Den belgiske tronarvingen besøkte nylig ESOs Paranal-observatorium sammen med en næringslivsdelegasjon som utforsker framtidige muligheter for europeisk industri i forbindelse med ESOs kommende kjempeteleskop, European Extremely Large Telescope.
eso1148no — Pressemelding
Vampyrstjerne avslører sine hemmeligheter
7 December 2011: Astronomer har nylig tatt de beste bildene noensinne av en stjerne som har mistet mesteparten av massen sin til en vampyraktig kompanjong. Ved å kombinere det innfangede lyset fra fire teleskoper ved ESOs Paranal-observatorium kunne de lage et virtuelt teleskop med en diameter på 130 meter og 50 ganger skarpere syn enn Romteleskopet Hubble. Overraskende nok viser studien at overførselen av materiale fra den ene til den andre stjernen foregår roligere enn antatt.
eso1147no — Pressemelding
VLT fant stjerne med rekordrask rotasjon
5 December 2011: ESOs Very Large Telescope (VLT) har oppdaget den raskest roterende stjerne man kjenner til. Denne massive, unge, lyssterke stjernen holder til i en av våre nabogalakser, Store magellanske sky, rundt 160 000 lysår fra Jorda. Astronomene tror den kan ha hatt en voldsom fortid og blitt kastet ut av et dobbeltstjernesystem idet kompanjongen eksploderte.
eso1146no — Pressemelding
Den spanske kronprinsen besøkte ESOs Paranal-observatorium
24 November 2011: 24. november 2011 ble ESOs Paranal-observatorium i Chile beæret med et besøk fra De Kongelige Høyheter Prinsen og Prinsessen av Asturia.
eso1145no — Pressemelding
Carinatåkens kalde skyer
16 November 2011: Observasjoner gjort med APEX-teleskopet på submillimeterbølgelengder avslører de kalde, støvete skyene som stjerner dannes fra i Carinatåken. Området preges av voldsom stjernedannelse, og noen av vår galakses mest massive stjerner holder til nettopp her. Carinatåken er et perfekt mål for å studere vekselvirkningene mellom slike unge stjerner og molekylskyene de stammer fra.
eso1144no — Pressemelding
Lutetia: en sjelden rest fra Jordas fødsel
11 November 2011: Nye observasjoner tyder på at asteroiden Lutetia er en rest fra det samme opprinnelige materialet som Jorda, Venus og Merkur ble dannet fra. Astronomer har nå kombinert data fra ESAs romsonde Rosetta, ESOs New Technology Telescope og to NASA-teleskoper. De oppdaget at asteroidens egenskaper ligner mye på de man ser hos en sjelden type meteoritter som finnes her på Jorda og som antas å ha blitt til i de indre delene av solsystemet vårt. Lutetia må på et eller annet tidspunkt ha vandret ut til sin nåværende bane i asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter.
eso1143no — Pressemelding
VLT-observasjoner av gammaglimt avdekker overraskende ingredienser i tidlige galakser
2 November 2011: Et internasjonalt astronomteam har utnyttet det korte, men intense lyset fra et fjernt gammaglimt for å studere sammensetningen til svært fjerne galakser. De nye observasjonene, utført med ESOs Very Large Telescope, har avslørt to galakser i det unge univers med større andel tyngre grunnstoffer enn Sola. De to galaksene kan være i ferd med å smelte sammen. Slike hendelser i det tidlige univers vil sette i gang intens stjernedannelse og kan også være det som utløser gammaglimt.
eso1142no — Pressemelding
Fjerne Eris er Plutos tvilling
26 October 2011: Astronomer har for første gang nøyaktig målt diameteren til den fjerne dvergplaneten Eris ved å observere den idet den passerte foran en lyssvak stjerne. Begivenheten ble observert i slutten av 2010 med teleskoper i Chile, deriblant det belgiske TRAPPIST-teleskopet ved ESOs La Silla-observatorium. Dataene viser at Eris er nesten helt lik Pluto hva angår størrelse. Eris synes ellers å ha en svært reflekterende overflate, noe som tyder på at den er dekt av et tynt lag is, mest sannsynlig en frossen atmosfære. Forskningsresultatene presenteres 27. oktober 2011 i journalen Nature.
eso1141no — Pressemelding
VISTA fant nye kulehoper
19 October 2011: To nyoppdagede kuleformede stjernehoper er nå lagt til listen over Melkeveiens 158 tidligere kjente kulehoper. Objektene ble funnet med ESOs kartleggingsteleskop VISTA i forbindelse med Via Lactea-prosjektet. Denne kartleggingen har også frambragt den første stjernehop som ligger langt bortenfor Melkeveiens sentrum. Lyset fra denne har måttet gå rett gjennom støvet og gassen i hjertet av galaksen vår for å nå fram til oss.
eso1140no — Pressemelding
Åpent hus ved ESO: Bygde modell i full størrelse av verdens største teleskopspeil
17 October 2011: Lørdag 15. oktober holdt European Southern Observatory (ESO) åpent hus ved sitt hovedkvarter i Garching utenfor München i Tyskland. I løpet av dagen deltok tusenvis av besøkende i byggingen av en modell i full størrelse av hovedspeilet til verdens største planlagte teleskop, European Extremely Large Telescope (E-ELT). Publikum fikk også innblikk i andre deler av ESOs virksomhet.
eso1139no — Pressemelding
ESO og Chile underskriver avtale om E-ELT
13 October 2011: Under en seremoni i Santiago i dag undertegnet Chiles utenriksminister Alfredo Moreno og ESOs administrerende direktør Tim de Zeeuw en avtale vedrørende European Extremely Large Telescope (E-ELT). I avtalen mellom ESO og den chilenske regjering inngår donasjon av land til prosjektet, en langsiktig konsesjon for etablering av et vernet område rundt teleskopet, samt støtte fra Chiles regjering til etableringen av E-ELT.
eso1138no — Pressemelding
Fjerne galakser avslører hvordan den kosmiske disen lettet
12 October 2011: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope (VLT) har forskere undersøkt tidsperioden i det tidlige univers da det gradvis ble gjennomsiktig for ultrafiolett lys. Denne korte, men dramatiske fasen i universets historie – kjent som reionisasjonsæraen – inntraff rundt 13 milliarder år siden. Ved å nøye studere noen av de fjerneste galakser man kjenner til, har astronomene for første gang klart å sette opp en tidslinje over reionisasjonen. De oppdaget også at denne perioden må ha vært kortere enn tidligere antatt.
Viser 141– 160 av 274