Pressemeldinger

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso1216no — Pressemelding
ALMA kaster lys over nærliggende planetsystem
12. april 2012: Et nytt observatorium som fortsatt er under bygging, har ledet til et stort gjennombrudd i forståelsen av et nærliggende planetsystem og gitt verdifulle ledetråder til hvordan slike systemer dannes og utvikler seg. Ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) oppdaget astronomene at planetene som kretser rundt stjernen Fomalhaut må være mye mindre enn først antatt. Dette er det første publiserte forskningsresultatet fra ALMAs første observasjonsperiode, som var åpen for astronomer fra hele verden.
eso1215no — Pressemelding
ESO utvider sitt hovedkvarter
4. april 2012: European Southern Observatory (ESO) har satt arkitektene Auer+Weber til å tegne et tilbygg til sitt hovedkvarter i Garching utenfor München i Tyskland. Det moderne, nye kontorbygget skal hjelpe til å huse det økende antall ansatte i Garching og vil dessuten utgjøre hovedsetet for det teknologiske utviklingsarbeidet som trengs i forbindelse med ESOs ambisiøse prosjekter, som f.eks. European Extremely Large Telescope. Bygget forventes å stå ferdig ved utgangen av 2013 og vil være et viktig bidrag til forskningscampusen i Garching.
eso1214no — Pressemelding
Milliardvis av steinplaneter i den beboelige sonen rundt røde dverger i Melkeveien
28. mars 2012: Nye resultater fra ESOs planetjeger HARPS viser at steinplaneter ikke mye større enn Jorda er veldig vanlige i de beboelige sonene rundt lyssvake røde dvergstjerner. Det internasjonale astronomteamet anslår at det finnes flere titalls milliarder slike planeter bare i Melkeveien, og sannsynligvis omkring hundre i Solas umiddelbare nabolag. Dette er den første direkte måling av hyppigheten av superjord-planeter rundt røde dverger, som utgjør 80 % av stjernene i Melkeveien.
eso1213no — Pressemelding
VISTA ser dypt inn i kosmos
21. mars 2012: ESOs VISTA-teleskop har levert det dypeste vidvinkelbilde som noensinne er tatt av himmelen i infrarødt lys. Dette nye bildet av en lite iøynefallende himmelflekk kommer fra UltraVISTA-kartleggingen og avdekker mer enn 200 000 galakser. Det inngår i en enorm samling ferdig-prosesserte bilder fra alle VISTA-kartleggingene, som ESO nå gjør tilgjengelig for astronomer verden over. UltraVISTA er en skattekiste som allerede brukes i mange forskjellige forskningsprosjekter, deriblant studier av fjerne galakser i det tidlige univers.
eso1212no — Pressemelding
Tenåringsgalaksenes matvaner
14. mars 2012: Nye observasjoner med ESOs Very Large Telescope har økt astronomenes forståelse av hvordan galakser i tenårene vokser. I den største kartlegging i sitt slag har forskere funnet ut at galaksene endret sine matvaner i løpet av ungdomsårene, dvs. perioden fra rundt tre til fem milliarder år etter Big Bang. I starten av denne fasen sugde galaksene til seg en jevn strøm av gass, mens de senere vokste først og fremst ved å fortære andre, mindre galakser.
eso1211no — Pressemelding
Galakser i heftig gravitasjonskamp
7. mars 2012: VLT Survey Telescope (VST) ved ESOs Paranal-observatorium i Chile har avbildet en fascinerende samling vekselvirkende galakser i Herkuleshopen. Bildets skarphet og de hundrevis av galakser som er fanget i stor detalj på denne tretimerseksponeringen, viser tydelig hvilket kraftig verktøy VST og dets enorme OmegaCAM-kamera er til utforsking av det nære univers.
eso1210no — Pressemelding
VLT gjenoppdager liv på Jorda
29. februar 2012: Ved å observere Månen med ESOs Very Large Telescope (VLT) har astronomer funnet bevis for liv i universet – på Jorda. Å finne liv på hjemplaneten vår kan virke som en triviell observasjon, men den originale metoden som en internasjonal forskergruppe står bak, kan føre til framtidige oppdagelser av liv andre steder i universet. Studien presenteres 1. mars i tidsskriftet Nature.
eso1209no — Pressemelding
APEX studerer mørke skyer i Tyren
15. februar 2012: Et nytt bilde fra APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile viser en mer enn ti lysår lang buktende struktur av kosmisk støv. Inni ligger nyfødte stjerner skjult, og tette gasskyer er akkurat i ferd med å trekke seg sammen for å danne enda flere stjerner. Skyen er et av de nærmeste stjernedannelsesområder man kjenner til. De kosmiske støvkornene er så kalde at observasjonene må gjøres på bølgelengder på rundt en millimeter for å kunne fange opp den svake gløden fra dem, slik LABOCA-kameraet på APEX nå har gjort.
eso1208no — Pressemelding
VLT med det mest detaljerte infrarøde bilde av Carinatåken noensinne
8. februar 2012: ESOs Very Large Telescope (VLT) har levert det mest detaljerte infrarøde bilde som noensinne er tatt av Carinatåken. Mange hittil skjulte strukturer, spredt utover et spektakulært himmellandskap av gass, støv og unge stjerner, er brakt fram i lyset. Bildet er et av VLTs aller mest dramatiske så langt.
eso1207no — Pressemelding
En lomme av stjernedannelse
1. februar 2012: Stjernefødestuen NGC 3324 har nylig blitt avbildet med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Den intense ultrafiolette strålingen fra flere av NGC 3324s varme, unge stjerner får gasskyen til å gløde og har dessuten skapt et stort hulrom i de omliggende gass- og støvskyene.
eso1206no — Pressemelding
Den ville ungdomstiden til dagens mest massive galakser
25. januar 2012: Ved hjelp av APEX-teleskopet har et astronomteam funnet den hittil mest overbevisende sammenheng mellom de kraftigste utbrudd av stjernedannelse i det tidlige univers og de mest massive galaksene i dagens univers. Galaksene som struttet av intens stjernedannelse i det tidlige univers, opplevde at stjernefødselen brått stoppet opp, og i dag ser vi dem som massive – men passive – galakser av aldrende stjerner. Astronomene har kommet fram til en sannsynlig årsak til at stjernedannelsen plutselig tok slutt: framveksten av supermassive sorte hull.
eso1205no — Pressemelding
Helixtåken i nye farger
19. januar 2012: ESOs VISTA-teleskop ved Paranal-observatoriet i Chile har tatt et slående nytt bilde av Helixtåken. Det infrarøde bildet avslører tråder av kald gass som ikke kan sees på bilder tatt i synlig lys, og bringer dessuten en rik bakgrunn av stjerner og galakser fram i lyset.
eso1204no — Pressemelding
Planeter rundt stjerner er regelen snarere enn unntaket
11. januar 2012: Et internasjonalt team, inkludert tre astronomer fra European Southern Observatory (ESO), har utnyttet et fenomen kalt mikrolinsing for å beregne hvor vanlig planeter er i Melkeveigalaksen vår. Etter et seks år langt søk der millioner av stjerner ble kartlagt, har forskerne konkludert med at planeter rundt stjerner er regelen snarere enn unntaket. Studien publiseres i journalen Nature 12. januar 2012.
eso1203no — Pressemelding
El Gordo – en "fet", fjern galaksehop
10. januar 2012: En ekstremt varm, massiv og ung galaksehop – den største man noen gang har sett i det fjerne univers – har blitt undersøkt av et internasjonalt team ved hjelp av ESOs Very Large Telescope (VLT) i Chile, NASAs røntgenobservatorium Chandra og Atacama Cosmology Telescope. Resultatene presenteres i dag 10. januar 2012 på American Astronomical Society sitt 219. møte i Austin i delstaten Texas.
eso1202no — Pressemelding
ESO feirer 50-årsjubileum i år
5. januar 2012: European Southern Observatory (ESO), verdens fremste mellomstatlige astronomiorganisasjon, har 50-årsjubileum i 2012. Jubileet er en god anledning til å se tilbake på organisasjonens historie, feire dens vitenskapelige og teknologiske bedrifter, og se framover mot de neste ambisiøse prosjektene. ESO planlegger en rekke spennende aktiviteter i løpet av jubileumsåret.
eso1201no — Pressemelding
Omegatåkens røykfylte, lyserøde kjerne
4. januar 2012: Et nytt bilde av Omegatåken, tatt med ESOs Very Large Telescope (VLT), er et av de skarpeste som noensinne er tatt fra bakken. Det viser de støvete, rosafargede sentrale delene til denne berømte stjernefødestuen og avdekker utrolige detaljer i dette kosmiske landskapet av gasskyer, støv og nyfødte stjerner.
eso1153no — Pressemelding
Julekometen Lovejoy stråler over Paranal-observatoriet
24. desember 2011: Ansatte ved ESOs Paranal-observatorium i Chile har tatt spektakulære bilder og laget "time-lapse"-video av den nylig oppdagede kometen Lovejoy. Kometen pryder nå den sørlige himmelhalvkule etter at den uventet overlevde det nære møtet med Sola for halvannen uke siden.
eso1152no — Pressemelding
Nye stjerner blomstrer i nær spiralgalakse
15. desember 2011: Den vakre og nærliggende spiralgalaksen NGC 253 er nylig blitt avbildet av VLT Survey Telescope (VST). Dette nye portrettet er sannsynligvis det mest detaljerte vidvinkelbilde som noensinne er tatt av denne galaksen og dens omgivelser. Det demonstrerer at VST, det nyeste tilskuddet til ESOs Paranal-observatorium, kan tilby astronomene både store himmelutsnitt og imponerende bildeskarphet.
eso1151no — Pressemelding
Sort hull gjør seg klar til middag
14. desember 2011: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har astronomer oppdaget en gassky som trekkes stadig raskere mot det store sorte hullet som finnes i sentrum av Melkeveien. Skyens masse er flere ganger større enn Jordas. Dette er første gang man har observert en slik fortapt gassky nærme seg et supermassivt sort hull. Forskningsresultatene presenteres 5. januar 2012 i journalen Nature.
eso1150no — Pressemelding
E-ELT et steg nærmere å bli virkelighet
9. desember 2011: European Southern Observatory sitt styrende organ, ESO-rådet, har godkjent ESOs budsjett for 2012. Det inkluderer forberedende arbeid på veistrekningen til Cerro Armazones der European Extremely Large Telescope (E-ELT) skal bygges, og igangsetting av utviklingen av en rekke svært avanserte optiske komponenter til teleskopet. Flere av ESOs medlemsland har allerede forpliktet seg til å bidra med sin del av tilleggsfinansieringen, og den endelige godkjenningen av hele E-ELT-prosjektet ventes i midten av 2012.
Viser 141– 160 av 1063