Back to ESO News index

ESO News
ESO eso1308no: Ledetråder til den kosmiske strålingens mystiske opphav — VLT har studert restene etter supernova fra middelalderen. Svært detaljerte observasjoner med ESOs Very Large Telescope (VLT) av restene etter en tusen år gammel supernova har gitt astronomene nye ledetråder i jakten på opprinnelsen til kosmisk stråling. For første gang tyder observasjonene på at det i supernovaresten finnes ...

Les i nettleser
European
Southern
Observatory
Nyheter fra ESO
14 February 2013

Svært detaljerte observasjoner med ESOs Very Large Telescope (VLT) av restene etter en tusen år gammel supernova har gitt astronomene nye ledetråder i jakten på opprinnelsen til kosmisk stråling. For første gang tyder observasjonene på at det i supernovaresten finnes hurtige partikler som kan fungere som forløpere til kosmisk stråling. Studien publiseres i journalen Science 14. februar 2013.

Pressemeldingen, bilder og videoer finnes på:

Oversettelser finnes for følgende land: Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Med vennlig hilsen,
ESOs utdannings- og formidlingsavdeling