Back to ESO News index

Southern
Observatory
Nyheter fra ESO
25 April 2013

Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope og radioteleskoper verden over har astronomer oppdaget og studert et meget underlig stjernepar. Det består av den mest massive nøytronstjerne man kjenner til, og en omkretsende hvit dverg. Denne spesielle dobbeltstjernen gjør det mulig å teste Einsteins gravitasjonsteori – den generelle relativitetsteorien – på måter vi ikke har kunnet tidligere. De nye observasjonene passer så langt perfekt med forutsigelsene fra den generelle relativitetsteorien og stemmer ikke overens med enkelte alternative teorier. Resultatene presenteres i journalen Science 26. april 2013.

Pressemeldingen, bilder og videoer finnes på:

Oversettelser er tilgjengelige på andre lands ESO-sider: Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Med vennlig hilsen,
ESOs utdannings- og formidlingsavdeling
25 April 2013

ESO Kunngjøringer

Café & Kosmos 24 April 2013 — How on Earth could terrestrial life survive for so long?

23 April 2013: With Dr Dietrich Baade (ESO) This theme complements the question of whether there is extraterrestrial life. Although life formed on Earth over three and a half billion years ago and ...