Back to ESO News index

ESO News
ESO eso1327no: Støvete overraskelse omkring gigantisk sort hull . ESOs Very Large Telescope Interferometer har gjort de mest detaljerte observasjoner noensinne av støv rundt et enormt sort hull i midten av en aktiv galakse. Man ventet at alt støvet ville ligge i et smultringformet område rundt det sorte hullet, ...

Les i nettleser
European
Southern
Observatory
Nyheter fra ESO
20 June 2013

ESOs Very Large Telescope Interferometer har gjort de mest detaljerte observasjoner noensinne av støv rundt et enormt sort hull i midten av en aktiv galakse. Man ventet at alt støvet ville ligge i et smultringformet område rundt det sorte hullet, men astronomene oppdaget at det også finnes store mengder støv over og under denne regionen. Observasjonene viser at støv farer vekk fra det sorte hullet i form av en kald vind. Det er et overraskende funn, som utfordrer dagens teorier og lærer oss mer om hvordan supermassive sorte hull utvikler seg og vekselvirker med sine omgivelser.

Pressemeldingen, bilder og videoer finnes på:

Oversettelser finnes for følgende land: Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Space Scoop - the children's version of this release is available in many languages at: http://www.eso.org/public/norway/news/eso1327/kids/

Med vennlig hilsen,