Back to ESO News index

ESO News
ESO eso1333no: Snø i et ungt planetsystem — Et isete landemerke for planet- og kometdannelse. For første gang har astronomer observert en snøgrense i et fjerntliggende planetsystem på babystadiet. Snøgrensen som er funnet i skiven omkring den sollignende stjernen TW Hydrae, vil lære oss mer om hvordan planeter og kometer dannes og hvilke faktorer som ...

Les i nettleser
European
Southern
Observatory
Nyheter fra ESO
18 July 2013

For første gang har astronomer observert en snøgrense i et fjerntliggende planetsystem på babystadiet. Snøgrensen som er funnet i skiven omkring den sollignende stjernen TW Hydrae, vil lære oss mer om hvordan planeter og kometer dannes og hvilke faktorer som er avgjørende for sammensetningen deres. Funnet gir dessuten forskerne innsikt i vårt eget solsystems historie. Forskningsresultatene publiseres i dag i journalen Science Express.

Pressemeldingen, bilder og videoer finnes på:

Oversettelser finnes for følgende land: Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Med vennlig hilsen,
ESOs utdannings- og formidlingsavdeling