Back to ESO News index

Southern
Observatory
Nyheter fra ESO
24 July 2013

Nye observasjoner med ALMA-teleskopet i Chile har avslørt hvordan intens stjernedannelse kan blåse gass ut av en galakse og frarøve framtidige stjerner brenselet de trenger for å fødes og vokse. De dramatiske bildene viser enorme mengder molekylær gass som kastes vekk fra stjernedannende områder i den nærliggende Sculptorgalaksen. De nye forskningsresultatene bidrar til å forklare hvorfor det finnes så få svært massive galakser i universet. Studien publiseres 25. juli 2013 i tidsskriftet Nature.

Pressemeldingen, bilder og videoer finnes på:

Oversettelser er tilgjengelige på andre lands ESO-sider: Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Space Scoop: pressemeldingen i en versjon for barn og unge: http://www.eso.org/public/norway/news/eso1334/kids/

Med vennlig hilsen,