Back to ESO News index

Southern
Observatory
Nyheter fra ESO
20 August 2013

Ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) har astronomer tatt et dramatisk nærbilde av materiale som strømmer vekk fra en nyfødt stjerne. Ved å undersøke lyset som sendes ut av karbonmonoksidmolekyler i et objekt kalt Herbig-Haro 46/47, har forskere oppdaget at disse hurtige gassutstrømningene, eller jetene, er enda mer energetiske enn tidligere antatt. De nye og svært detaljerte bildene har dessuten avdekket en tidligere ukjent jet, som peker i en helt annen retning enn de andre.

Pressemeldingen, bilder og videoer finnes på:

Oversettelser er tilgjengelige på andre lands ESO-sider: Nederland, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English, Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia

Space Scoop: pressemeldingen i en versjon for barn og unge: http://www.eso.org/public/norway/news/eso1336/kids/

Med vennlig hilsen,