Back to ESO News index

Southern
Observatory
Nyheter fra ESO
4 September 2013

Astronomer har brukt ESOs New Technology Telescope og NASA/ESAs Hubble-teleskop for å studere mer enn hundre planetariske stjernetåker i Melkeveiens sentralområde. Mange av tåkene ligner sommerfugler, og forskerne har funnet ut at disse ser ut til å ha en foretrukket retning i rommet. Det er et mystisk og overraskende resultat gitt objektenes ulike forhistorie og egenskaper.

Pressemeldingen, bilder og videoer finnes på:

Oversettelser er tilgjengelige på andre lands ESO-sider: Nederland, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English, Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia

Space Scoop: pressemeldingen i en versjon for barn og unge: http://www.eso.org/public/norway/news/eso1338/kids/

Med vennlig hilsen,