Back to ESO News index

Southern
Observatory
Nyheter fra ESO
6 March 2014

Takket være Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) i Chile kan astronomer i dag offentliggjøre oppdagelsen av en uventet gassklump av karbonmonoksid i den støvete skiven som omgir stjernen Beta Pictoris. Funnet er overraskende ettersom slik gass raskt brytes ned av stjernelys. Et eller annet – sannsynligvis hyppige kollisjoner mellom små, isete objekter som kometer – må sørge for at gassen kontinuerlig etterfylles. Resultatene publiseres i dag i journalen Science.

Pressemeldingen, bilder og videoer finnes på:

Oversettelser er tilgjengelige på andre lands ESO-sider: Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Space Scoop: pressemeldingen i en versjon for barn og unge: http://www.eso.org/public/norway/news/eso1408/kids/

Med vennlig hilsen,