E-ELT

Verdens største øye skuler opp på natthimmelen

Såkalte ekstremt store teleskoper anses verden over som et av de områdene som må prioriteres høyest innen bakkebasert astronomi. De vil ta vår astronomiske kunnskap til helt nye høyder og muliggjøre detaljerte studier innenfor felter som f.eks. planeter rundt andre stjerner, de første objektene i universet, supermassive sorte hull og naturen til og fordelingen av den mørke materien og den mørke energien som dominerer universet vårt.

Artist impression of the E-ELTESO har siden slutten av 2005 jobbet sammen med europeiske astronomer og astrofysikere for å definere hvilket kjempeteleskop som vil være nødvendig når vi nærmer oss midten av neste tiår. Mer enn hundre astronomer fra alle europeiske land har vært involvert og hjulpet ESOs prosjektkontor med å lage et originalt konsept, der ytelse, kostnader, tidsrammer og risiko er nøye evaluert.

E-ELT er en forkortelse for European Extremely Large Telescope. Dette revolusjonerende bakkebaserte observatoriet vil ha en speildiameter på nærmere 40 meter og bli verdens største optiske/nær-infrarøde teleskop. Intet større øye vil være rettet mot himmelen.

Når de vitenskapelige observasjonene etter planen starter i begynnelsen av neste tiår, vil E-ELT bryne seg på de største vitenskapelige utfordringene i vår tid. Man håper å være først ute med en rekke oppdagelser, deriblant jordlignende eksoplaneter i den "beboelige sonen" hvor liv kan eksistere – en av de hellige graler innen moderne observasjonsastronomi. Teleskopet vil også drive "stjernearkeologi" i nære galakser og dessuten yte fundamentale bidrag til kosmologien ved å måle egenskapene til de første stjerner og galakser, samt undersøke den mørke materien og den mørke energien. I tillegg til alt dette forbereder astronomene seg på det uventede; nye og uforutsigbare spørsmål vil garantert dukke opp som følge av E-ELTs kommende oppdagelser.

Vil du ha mer informasjon om dette fascinerende prosjektet? Sjekk i så fall ut linkene under:

Så å si alt av informasjon om denne spennende og krevende teknologisatsingen finnes i ESOs detaljerte prosjektsider for E-ELT.