E-ELT-konseptet

Artist impression of the E-ELTDet nåværende konseptet er et teleskop med et hovedspeil på 39,3 meter i diameter, med et synsfelt på størrelse med en tiendedel av fullmånen. Speilkonstruksjonen er i seg selv revolusjonerende og er basert på en nyskapende fem-speilsdesign som vil gi eksepsjonelt god bildekvalitet. Hovedspeilet består av nesten 1000 segmenter, hvert med en diameter på 1,4 meter og en tykkelse på kun 50 mm. Den optiske designen fordrer et enormt sekundærspeil på 6 meter i diameter. Det er nesten like stort som hovedspeilet på dagens største teleskoper.

Adaptiv optikk er innebygd i teleskopet for å motvirke jordatmosfærens negative, slørende effekt på bildene. Et av disse speilene holdes oppe av mer enn 6000 datastyrte støtteben som kan endre speilets form opptil tusen ganger i sekundet.

Teleskopet kommer til å ha flere vitenskapelige instrumenter. Man kan skifte fra et instrument til en annet i løpet av få minutter. Teleskopet og kuppelen vil også være i stand til å endre posisjon på himmelen og starte en ny observasjon på meget kort tid.

Evnen til å observere over et bredt bølgelengdeintervall, fra synlig lys til midt-infrarødt, vil gjøre det mulig for forskerne å utnytte teleskopets størrelse maksimalt.

Tilbake            Neste