Er vi alene?

ELT tar astronomien et sted videre. Med en speildiameter på 39 meter og innebygd adaptiv optikk vil ELT lede til mange astronomiske gjennombrudd.

Artist impression of the ELTELT skal bidra i letingen etter eksoplaneter – planeter som kretser rundt andre stjerner enn Sola. Dette omfatter ikke bare oppdagelsen av planeter på størrelse med Jorda gjennom å registrere stjernens fram-og-tilbake-bevegelse forårsaket av de omkretsende klodene, men også direkte avbildning av større planeter og kanskje til og med undersøkelser av deres atmosfærer.

Dessuten vil ELTs utvalg av instrumenter gjøre det mulig å studere de tidlige stadiene i dannelsen av planetsystemer og finne vann og organiske molekyler i såkalte protoplanetariske skiver rundt nyfødde stjerner. På denne måten vil ELT besvare fundamentale spørsmål om planetdannelse og -utvikling og bringe oss et skritt nærmere svaret på spørsmålet: Er vi alene? Bortsett fra den innlysende vitenskapelige interesse, ville dette være et enormt gjennombrudd for menneskeheten.