La Silla

ESOs første observatorium

La Silla

La Silla-observatoriet ligger 2400 moh. og 600 km nord for Santiago i Chile, og har vært ESOs høyborg siden 1960-årene. Her driver ESO noen av verdens mest produktive optiske teleskoper i 4-metersklassen.

Det 3,5 meter store New Technology Telescope (NTT) var banebrytende innenfor teleskopkonstruksjon og -design. NTT var nemlig verdens første teleskop med datakontrollert hovedspeil (såkalt aktiv optikk). Denne teknologien ble utviklet ved ESO og er nå tatt i bruk i de fleste moderne store teleskoper verden over.

La SillaESOs 3,6-metersteleskop huser nå verdens ledende eksoplanetjeger, nemlig HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), en spektrograf med uovertruffen oppløsning.

La Silla er det første observatoriet i verdensklasse som har fått sertifisering for den Internasjonale Standardiseringsorganisasjonen (ISO) sitt såkalte "9001 Quality Management System". Infrastrukturen på La Silla brukes også av ESOs medlemsland for målrettede prosjekter, slik som det sveitsiske Leonhard Euler Telescope (1,2 meter), Rapid-Eye Mount Telescope (REM) og gammaglimtjegeren TAROT, i tillegg til mer kjente anlegg som MPG/ESOs 2,2-metersteleskop og det danske 1,5-metersteleskopet. Vidvinkelkameraet Wide Field Imager, som er montert på 2,2-metersteleskopet, har med sine 67 megapiksler tatt mange fantastiske bilder av natthimmelens utallige skatter.

Med et årlig gjennomsnitt på ca. 300 publiserte artikler basert på La Silla-data, er dette observatoriet fremdeles i tetsjiktet i astronomisk forskning. La Silla har gitt oss haugevis med vitenskapelige oppdagelser. HARPS-spektrografen er den ubestridte mester i å finne små planeter utenfor solsystemet vårt (eksoplaneter). Den oppdaget planeten rundt stjernen Gliese 581; dette kan være den første kjente steinplanet i den beboelige sonen rundt en annen stjerne (eso0722). Flere teleskoper på La Silla spilte en avgjørende rolle i å knytte gammaglimt – de voldsomste eksplosjoner i universet siden Big Bang – til eksploderende massive stjerner. Siden 1987 har observatoriet også gjort viktige observasjoner og oppfølgingsstudier av vår nærmeste supernova, SN 1987A.

La Silla-observatoriet befinner seg i utkanten av den chilenske Atacamaørkenen, et av de tørreste og mest ensomme steder i verden. I likhet med andre observatorier i disse områdene ligger La Silla langt unna lysforurensingskilder (typisk byer og tettsteder). La Silla og Paranal, der Very Large Telescope holder til, har noen av de mørkeste og klareste stjernehimler på jord.

Flere detaljer om instrumenteringen på La Silla er tilgjengelig på denne siden og via linken Science Instrumentation.

Flere bilder og videoer finnes i ESOs multimediearkiv.

La Silla-trailer