Podstawowe informacje o ESO

ESO, czyli Europejskie Obserwatorium Południowe (European Southern Observatory), jest czołową międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej efektywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. ESO udostępnia astronomom najnowocześniejsze urządzenia badawcze. Jest finansowane przez Austrię, Belgię, Brazylię*, Czechy, Danię, Finlandię, Francję, Hiszpanię, Holandię, Niemcy, Polskę, Portugalię, Szwajcarię, Szwecję, Wielką Brytanię oraz Włochy. Kilka innych krajów wyraziło zainteresowanie członkostwem w organizacji.

Główna misją ESO, wyrażoną w Konwencji z 1962 roku, jest dostarczanie astronomom i astrofizykom najnowocześniejszych urządzeń badawczych oraz umożliwienie prowadzenia czołowych badań w najlepszych warunkach. Roczne składki od krajów członkowskich wynoszą łącznie około 131 milionów euro, a organizacja zatrudnia około 730 pracowników. Budując i zarządzając wieloma najpotężniejszymi na świecie teleskopami naziemnymi, a także umożliwiając ważne naukowe odkrycia, ESO oferuje liczne możliwości transferu technologii, kontrakty technologiczne i jest świetną prezentacją możliwości europejskiego przemysłu.

Siedziba główna ESO znajduje się w Garching koło Monachium w Niemczech i obejmuje naukowe, techniczne oraz administracyjne centra organizacji. Oprócz tego ESO działa także w Santiago oraz w trzech unikalnych lokalizacjach obserwacyjnych w Chile.

W La Silla ESO posiada kilka teleskopów optycznych średnich rozmiarów, włącznie z najbardziej skutecznym poszukiwaczem małomasywnych planet pozasłonecznych. Z kolei VLT (Very Large Telescope - Bardzo Duży Teleskop), najbardziej zaawansowane na świecie obserwatorium astronomiczne w świetle widzialnym, położone jest na wysokiej na 2600 m n.p.m. górze Paranal, na której znajduje się także interferometr VLTI oraz dwa teleskopy do przeglądów nieba: VST oraz VISTA. Trzecią lokalizacją jest wysoki na 5000 m n.p.m. płaskowyż Llano de Chajnantor, w okolicach San Pedro de Atacama. To tam pracuje teleskop submillimetrowy APEX oraz rewolucyjny teleskop ALMA - gigantyczna sieć 12-metrowych anten submilimetrowych zbudowana we współpracy Europy z Ameryką Północną, Azją Wschodnią oraz Chile.

ESO planuje 39-metrowy Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski (ang. European Extremely Large optical/near-infrared Telescope - E-ELT), który stanie się "największym okiem świata na niebo".

"W ESO osiągnięto bardzo unikalny poziom współpracy międzynarodowej. Wszystko jest tworzone przez tych, którzy zrobią to najlepiej, niezależnie od kraju i instytucji. Ten duch doskonałości jest przykładem dla całej Europy"

Maria van der Hoeven, Minister Edukacji, Kultury i Nauki, Holandia

* Brazylia jest w trakcie procesu ratyfikacji umowy o przystąpieniu do ESO.

eso headquarters garching