Wybierz język:

Wieści z Kosmosu dla dzieci z całego świata

Misja niemożliwa: obserwowanie gwiazdy, która nie powinna istnieć

31 sierpnia 2011

Na powyższym zdjęciu widać wiele gwiazd, jednak astronomowie uważają, że gwiazda zaznaczona strzałką nie powinna się tu znajdować, co więcej – nigdy nie powinna była się narodzić!

Co więc sprawia, że taka niepozorna gwiazda jest jednocześnie taka wyjątkowa? Przyczyna leży w materii, z której zbudowane są gwiazdy. Większość gwiazd składa się z różnego rodzaju malutkich cząstek nazywanych atomami, jak np. atomy wodoru, helu, węgla i tlenu. Astronomowie niedawno odkryli, że gwiazda ze zdjęcia w prawie całości składa się tylko z atomów wodoru i helu. Według astronomów, istnienie takiej gwiazdy, jest niemożliwe.

Atomy wodoru i helu powstały, gdy Wszechświat był bardzo młody, tuż po tzw. Wielkim Wybuchu. Większość pozostałych atomów jak np. węgiel czy złoto powstały znacznie później, wewnątrz gwiazd albo podczas wybuchu gwiazdy.

Ponieważ gwiazda ze zdjęcia zawiera tylko wodór i hel, astronomowie uważają, że powstała ona względnie krótko po Wielkim Wybuchu, gdy Wszechświat był dość młody, czyli około 13 miliardów lat temu (13miliardów = 13000000000). Lorenzo Monaco, jeden z astronomów, który dokonał nowego odkrycia, uważa że jest to najstarsza gwiazda jaką udało się dotychczas zaobserwować.

W ten sposób ,,niemożliwa“ gwiazda stałą się najstarszą znaną gwiazdą we Wszechświecie. Spójrz jeszcze raz na zdjęcie i na tą malutką kropeczkę zaznaczoną strzałką – czy nie robi ona teraz na Tobie większego wrażenia?

Ciekawostka: Wodór to najpopularniejszy atom we Wszechświecie. Większość niż 90% ze wszystkich atomów we Wszechświecie to atomy wodoru!

Jest to wersja dla dzieci Komunikatu Prasowego ESO eso1132.