Teleskop E-ELT (European Extremely Large Telescope - Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski)

Największe oko świata na niebo

Na całym świecie "ekstremalnie wielkie teleskopy" są traktowane jako najwyższy priorytet w astronomii naziemnej. Niezmiernie rozwiną wiedzę astrofizyczną, pozwalając na dokładne badania tematyki takiej, jak planety wokół innych gwiazd, pierwsze obiekty we Wszechświecie, supermasywne czarne dziury, a także natura i rozmieszczenie ciemnej materii i ciemnej energii, które dominują we Wszechświecie.

Od końca 2005 roku ESO, wspólnie ze społecznością astronomów i astrofizyków europejskich, pracuje nad zdefiniowaniem nowego, gigantycznego teleskopu, potrzebnego w połowie przyszłej dekady. Ponad 100 astronomów ze wszystkich krajów europejskich jest zaangażowanych od 2006 roku w pomoc Biuru Projektowemu ESO w stworzeniu nowatorskiej koncepcji, w której wydajność, koszt, harmonogram i ryzyko będą odpowiednio ocenione.

Ochrzczony E-ELT (od European Extremely Large Telescope, czyli Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski) to rewolucyjny, nowy projekt teleskopu naziemnego z 39-metrowym zwierciadłem głównym, który będzie największym na świecie teleskopem optycznym i w bliskiej podczerwieni: "największym okiem świata na niebo".

Badania naukowe za pomocą E-ELT

Wraz ze startem obserwacji planowanym na początek przyszłej dekady, E-ELT zmierzy się z największymi naukowymi wyzwaniami naszych czasów, w tym z poszukiwaniami planet wielkości Ziemi wokół innych gwiazd, krążących w tzw. "strefie zamieszkiwalnej", w której może istnieć życie - Święty Graal współczesnej astronomii obserwacyjnej. Będzie też dokonywać "gwiezdnej archeologii" w pobliskich galaktykach, jak również fundamentalnych badań dotyczących kosmologii, mierząc własności pierwszych gwiazd i galaktyk oraz badając ciemną materię i ciemną energię. Poza tym wszystkim astronomowie planują też coś niespodziewanego - nowe i nieprzewidywalne pytania, które z pewnością wyrosną z nowych odkryć dokonanych przez E-ELT.

Cele naukowe

Teleskop optyczny/podczerwony o olbrzymiej aperturze i ogólnym przeznaczeniu. Przykładowymi obszarami naukowymi są galaktyki o dużym przesunięciu ku czerwieni, powstawanie gwiazd, planety pozasłoneczne i systemy protoplanetarne.

Live image

Follow Cerro Armazones on this live image taken from Cerro Paranal. It is updated every hour during daytime. Click on it to enlarge.

Live

Spis treści do dalszych materiałów na temat E-ELT:

Watch the trailer

Loading the player...

Download this trailer in other formats from the Video Archive.

A Tour of Paranal and Cerro Armazones

Virtual Tour of Paranal and Cerro Armazones

Click on the image to take a Virtual Tour at Paranal and nearby Cerro Armazones.

E-ELT

Name: European Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Not decided yet
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Not yet known
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: 2024
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images of the E-ELT: Link
Press Releases with the E-ELT: Link

Stars form in dense clouds of the interstellar medium, but even in these densest regions the pressure is comparable to the most tenuous vacuum created in a laboratory on Earth. In these clouds, the temperatures are below -200 degrees Celsius.
The E-ELT will gather 100 000 000 times more light than the human eye, 8 000 000 times more than Galileo's telescope, and 26 times more than a single VLT Unit Telescope. In fact, the E-ELT will gather more light than all of the existing 8–10-metre class telescopes on the planet, combined.