Teleskop ELT

Extremely Large Telescope - Ekstremalnie Wielki Teleskop

Największe oko świata na niebo

Ekstremalnie Wielki Teleskop

Na całym świecie "ekstremalnie wielkie teleskopy" są traktowane jako najwyższy priorytet w astronomii naziemnej. Niezmiernie rozwiną wiedzę astrofizyczną, pozwalając na dokładne badania tematyki takiej, jak planety wokół innych gwiazd, pierwsze obiekty we Wszechświecie, supermasywne czarne dziury, a także natura i rozmieszczenie ciemnej materii i ciemnej energii, które dominują we Wszechświecie.

Od 2005 roku ESO, wspólnie ze społecznością astronomów i przemysłem, pracuje nad rozwojem nowego, gigantycznego teleskopu.

Ochrzczony ELT (od Extremely Large Telescope, czyli Ekstremalnie Wielki Teleskop), to rewolucyjny, nowy projekt teleskopu naziemnego z 39-metrowym zwierciadłem głównym, który będzie największym na świecie teleskopem optycznym i w bliskiej podczerwieni: "największym okiem świata na niebo".

Projekt ELT został zaakceptowany w 2012 r., a zielone światło dla budowy dano pod koniec 2014 r. W uroczystości z okazji wmurowania kamienia węgielnego pod budowę teleskopu uczestniczyła w maju 2017 r. Prezydent Chile. Pierwsze światło teleskopu planowane jest na 2024 roku.

Badania naukowe za pomocą ELT

ELT zmierzy się z największymi naukowymi wyzwaniami naszych czasów, w tym z poszukiwaniami planet wielkości Ziemi wokół innych gwiazd, krążących w tzw. ekosferze ("strefie nadającej się do zamieszkania"), w której może istnieć życie - Święty Graal współczesnej astronomii obserwacyjnej. Będzie też dokonywać "gwiezdnej archeologii" w pobliskich galaktykach, jak również fundamentalnych badań dotyczących kosmologii, mierząc własności pierwszych gwiazd i galaktyk oraz badając ciemną materię i ciemną energię. Poza tym wszystkim astronomowie planują też coś niespodziewanego - nowe i nieprzewidywalne pytania, które z pewnością wyrosną z nowych odkryć dokonanych przez ELT.

Cele naukowe

Teleskop optyczny/podczerwony o olbrzymiej aperturze i ogólnym przeznaczeniu. Przykładowymi obszarami naukowymi są galaktyki o dużym przesunięciu ku czerwieni, powstawanie gwiazd, planety pozasłoneczne i systemy protoplanetarne.

Obraz na żywo

Sprawdź co się aktualnie dzieje na Cerro Armazones - zdjęcia są wykonywane z Cerro Paranal i aktualizowane co godzinę w trakcie dnia. Kliknij, aby powiększyć.

Webcam | 27 May 2017 10:02 CEST
LIVE

Więcej na temat teleskopu ELT

ELT - timelapse

Zobacz większy timelapse

Obejrzyj ESOcast 84: The New ELT Design Unveiled

00:00

Pobierz zwiastun w innych formatach z archiwum wideo.

Wycieczka po Paranal i Cerro Armazones

Wirtualne zwiedzanie Paranal i Cerro Armazones

Kliknij w zdjęcie aby rozpocząć wirtualną wycieczkę po Paranal i pobliskim Cerro Armazones.

ELT

Name: Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Not decided yet
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Not yet known
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: 2024
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images of the ELT: Link
Press Releases with the ELT: Link

The ELT will gather 100 000 000 times more light than the human eye, 8 000 000 times more than Galileo's telescope, and 26 times more than a single VLT Unit Telescope. In fact, the ELT will gather more light than all of the existing 8–10-metre class telescopes on the planet, combined.