La Silla

Pierwsze obserwatorium ESO

La Silla

Obserwatorium La Silla znajduje się na obrzeżach chilijskiej pustyni Atakama, 600 km na północ od Santiago de Chile, na wysokości 2400 m n.p.m. Podobnie jak inne obserwatoria w tym rejonie geograficznym, La Silla leży daleko od źródeł światła i podobnie jak Obserwatorium Paranal należy do grona miejsc z najciemniejszym nocnym niebem na Ziemi. La Silla jest twierdzą ESO od lat 60-tych. To tutaj ESO posiada jedne z najbardziej produktywnych na świecie teleskopów klasy 4-metrów.

3,5-metrowy teleskop NTT (New Technology Telescope - Teleskop Nowej Technologii) przełamał bariery w projektowaniu teleskopów i był pierwszym na świecie z komputerowo kontrolowanym zwierciadłem głównym (optyka aktywna). Technologię tę opracowano w ESO, a obecnie jest stosowana w prawie wszystkich największych teleskopach na świecie.

La Silla3,6-metrowy teleskop ESO jest obecnie domem najskuteczniejszego na świecie poszukiwacza planet: HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), spektrografu o bezkonkurencyjnej precyzji.

Obserwatorium La Silla jest pierwszym światowej klasy obserwatorium, które otrzymało certyfikat Międzynarodowej Organizacji ds. Standaryzacji (ISO) 9001 (International Organization for Standardization (ISO) 9001 Quality Management System).

Infrastruktura La Silla jest także używana przez wiele krajów członkowskich ESO dla projektów celowych, takich jak Szwajcarski 1,2-metrowy Teleskop Leonharda Eulera, Teleskop Rapid-Eye Mount (REM) oraz łowca błysków gamma TAROT, a także 2,2-metrowy teleskop MPG/ESO i 1,54 metrowy duński teleskop. 67-millionowa kamera szerokiego pola (Wide Field Imager), na 2,2-metrowym teleskopie, wykonała wiele oszałamiających zdjęć obiektów niebieskich, a niektóre z nich stały się ikonami na swoich własnych prawach.

Wycieczka po Obserwatorium La Silla
Kliknij na zdjęcie, aby odbyć wirtualną wycieczkę po La Silla.

Odwiedź Obserwatorium La Silla

Informacje dla dziennikarzy i pisarzy popularnonaukowych - proszę zajrzeć na stronę Media Visits
Informacje dla uczniów i turystów - proszę zajrzeć na stronę Weekend Visits

Badania naukowe teleskopami w La Silla

Z prawie 300 recenzowanymi publikacjami rocznie związanymi z pracą obserwatorium, La Silla pozostaje w czołówce astronomii. Obserwatorium La Silla doprowadziło do wielkiej liczby odkryć naukowych, włącznie z kilkoma "pierwszymi". Spektrograf HARPS to bezdyskusyjny lider w poszukiwaniu małomasywnych planet pozasłonecznych: wykrył m.in. system koło Gliese 581, w którym znajduje się ciało mogące być pierwszą skalistą planetą krążącą w strefie nadającej się do zamieszkania (poza Układem Słonecznym) (eso0722). Kilka teleskopów w La Silla odegrało kluczową rolę w powiązaniu błysków gamma – najbardziej energetycznych eksplozji we Wszechświecie od czasów Wielkiego Wybuchu – z wybuchami masywnych gwiazd. Od 1987 roku Obserwatorium La Silla odgrywa też znaczącą rolę w badaniu i śledzeniu najbliższej, niedawnej supernowej SN 1987A.

Więcej o badaniach naukowych w La Silla

Badania naukowe teleskopami ESO

Więcej o Obserwatorium La Silla

Więcej zdjęć i filmów dostępne jest w multimedialnym archiwum ESO.

Panele wystawowe do pobrania

Więcej informacji dla naukowców znajduje się na stronach technicznych

Zwiastun La Silla

Czy wiesz, że...?

Niebo nad obserwatoriami ESO w Chile jest tak ciemne, że w pogodną bezksiężycową noc można zobaczyć swój cień rzucany przez światło od planety Wenus.

La Silla w Google Map