La Silla

Pierwsze obserwatorium ESO

La Silla

Obserwatorium La Silla, 600 km na północ od Santiago de Chile, na wysokości 2400 m n.p.m., jest twierdzą ESO od lat 60-tych. To tutaj ESO posiada jedne z najbardziej produktywnych na świecie teleskopów klasy 4-metrów.

3,5-metrowy New Technology Telescope (NTT) przełamał bariery w projektowaniu teleskopów i był pierwszym na świecie z komputerowo kontrolowanym zwierciadłem głównym (optyka aktywna). Technologię tę opracowano w ESO, a obecnie jest stosowana w większości największych teleskopów na świecie.

La Silla3,6-metrowy teleskop ESO jest obecnie domem najważniejszego na świecie poszukiwacza planet: HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), spektrografu o bezkonkurencyjnej precyzji.

Obserwatorium La Silla jest pierwszym światowej klasy obserwatorium, które otrzymało certyfikat Międzynarodowej Organizacji ds. Standaryzacji (ISO) 9001 (International Organization for Standardization (ISO) 9001 Quality Management System). Infrastruktura La Silla jest także używana przez wiele krajów członkowskich ESO dla projektów celowych, takich jak Szwajcarski 1,2-metrowy Teleskop Leonharda Eulera, Teleskop Rapid-Eye Mount (REM) oraz łowca błysków gamma TAROT, a także 2,2-metrowy teleskop MPG/ESO i 1,54 metrowy duński teleskop. 67-millionowa kamera szerokiego pola (Wide Field Imager), na 2,2-metrowym teleskopie, wykonała wiele oszałamiających zdjęć obiektów niebieskich, a niektóre z nich stały się ikonami na swoich własnych prawach.

Z prawie 300 recenzowanymi publikacjami rocznie, związanymi z pracą obserwatorium, La Silla pozostaje w czołówce astronomii. Obserwatorium La Silla doprowadziło do wielkiej liczby odkryć naukowych, włącznie z kilkoma "pierwszymi". Spektrograf HARPS to bezdyskusyjny lider w poszukiwaniu małomasywnych planet pozasłonecznych. Wykrył on system koło Gliese 581, w którym znajduje się ciało mogące być pierwszą skalistą planetą krążącą w strefie nadającej się do zamieszkania (poza Układem Słonecznym) (eso0722). Kilka teleskopów w La Silla odegrało kluczową rolę w powiązaniu błysków gamma – najbardziej energetycznych eksplozji we Wszechświecie od czasów Wielkiego Wybuchu – z wybuchami masywnych gwiazd. Od 1987 r. ESO La Silla Observatory odgrywa też znaczącą rolę w badaniu i śledzeniu w najbliższej, niedawnej supernowej SN 1987A.

Obserwatorium La Silla zlokalizowane jest na peryferiach chilijskiej pustyni Atacama, jednego z najbardziej suchych obszarów na świecie. Podobnie jak inne obserwatoria w tym rejonie geograficznym, La Silla leży daleko od źródeł światła, a także, jak Obserwatorium Paranal, domu Very Large Telescope, dysponuje jednym z najciemniejszych nocnych nieboskłonów na Ziemi.

Więcej szczegółów na temat instrumentów pracujących w La Silla dostępne jest na osobnej witrynie oraz poprzez stronę Instrumenty naukowe.

Więcej zdjęć i filmów dostępne jest w multimedialnym archiwum ESO.

Zwiastun La Silla