Despre ESO

ESO — Observatorul European de Sud — este cea mai importantă organizație interguvernamentală de astronomie din Europa și cel mai productiv observator astronomic din lume. ESO oferă acces la o infrastructură de cercetare de ultimă generație pentru astronomi, fiind susținut de Austria, Belgia, Brazilia, Cehia, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Olanda, Portugalia, Spania, Suedia, Elveția și Regatul Unit. Alte câteva țări și-au exprimat interesul de a deveni state membre.

În timp ce sediul central (care cuprinde centrul științific, tehnic și administrativ al organizației) este localizat în Garching, lângă München, Germania, ESO operează, în plus față de Centrul Santiago, telescoape în trei locații unice de observare din Chile. În La Silla, ESO administrează câteva telescoape optice de mărime medie, printre care și cel mai de succes „vânător” de exoplanete cu masă mică. Very Large Telescope (VLT), cel mai avansat observator în spectrul vizibil din lume, este localizat la 2600 m altitudine în munții Paranal, care găzduiesc de asemenea și interferometrul VLT precum și alte două telescoape, VST și VISTA, dedicate cercetării Universului în profunzime. Cea de-a treia locație este Llano de Chajnantor, situată la 5000 m altitudine lângă San Pedro de Atacama. Aici activează un telescop submilimetric (APEX), în timp ce un telescop revoluționar — o rețea gigant constând în antene de 12 m pentru studiul în domeniul lungimilor de undă submilimetrice (denumit ALMA) — este construit în colaborare cu America de Nord, Asia de Est și Chile.

ESO plănuiește să construiască un telescop gigant cu un diametru de 40 de metri pentru studiul optic / infraroșu apropiat. Acest telescop (denumit European Extremely Large Telescope — E-ELT) va deveni „cel mai mare ochi către cer din lume”.

Contribuțiile anuale ale statelor membre ESO însumează aproximativ 143 de milioane de euro, iar numărul de angajați ai organizației se ridică la 730.

Prin construirea și administrarea unei suite formate din cele mai performante telescoape astronomice terestre care permit descoperiri științifice importante, ESO oferă numeroase posibilități de transfer tehnologic și tehnologii secundare alături de oportunitățile unor contracte în domeniul tehnologiei de vârf, fiind astfel un exemplu veritabil pentru industria europeană.

HQ Garching