Explozii de raze gamma

Unul dintre cele mai energetice fenomene din Univers

ESO ObservationsExploziile gama sunt izbucniri extrem de energetice de raze gama, care durează de la mai puțin de o secundă până la câteva minute — o clipire de ochi pe scara timpului cosmologic. despre aceste fenomene se știe că se produc la mare distanță față de Pământ, undeva la limita Universului observabil.

Telescopul VLT a observat lumina reziduală a celei mai îndepărtate explozii de raze gama cunoscută până în prezent. Cu o deplasare spre roșu măsurată la 8,2, lumina de la această sursă astronomică foarte distantă a avut nevoie de mai mult de 13 000 de milioane de ani pentru a ajunge la noi. Așadar, explozia este văzută în momentul în care Universul avea mai puțin de 600 de milioane de ani sau mai puțin de 5 % din vârsta sa actuală. Ea trebuie să fi eliberat pe durata câtorva secunde mai mult de 300 de ori energia pe care Soarele nostru o va elibera în decursul vieții sale, adică peste 10 000 de milioane de ani. Prin urmare, exploziile de raze gama sunt cele mai puternice explozii din Univers de la Big Bang încoace. Consultați comunicatul de presă al ESO, nr. eso0917.

Cercetătorii au încercat pentru o lungă perioadă de timp să descopere natura acestor explozii. Observațiile au arătat că acestea sunt de două tipuri: de scurtă durată (mai puțin de câteva secunde) și de lungă durată, oamenii de știință presupunând că există, de asemenea, și două mecanisme diferite care le produc.

În 2003, utilizând telescoapele ESO, astronomii au jucat un rol cheie în legarea exploziilor gama de lungă durată de exploziile finale ale stelelor masive, fenomen cunoscut drept „hipernovă”. Studiind timp de o lună urmările unei explozii, cercetătorii au arătat că lumina reziduală are proprietăți similare cu cea provenită de la o supernovă, efectul direct al exploziei unei stele masive la sfârșitul vieții sale. Consultați comunicatul de presă al ESO, nr. eso0318.

În 2005, telescoapele ESO au detectat pentru prima dată lumina vizibilă care a urmat unei explozii de scurtă durată. Urmărind această lumină vreme de trei săptămâni, astronomii au arătat că exploziile de scurtă durată — contrar celor de lungă durată — nu pot fi produse de o hipernovă. Mai degrabă, se crede că sunt cauzate de ciocniri violente între stele neutronice sau găuri negre. Consultați comunicatul de presă al ESO, nr. eso0541.