Telescopul European Extrem de Mare

Cel mai mare ochi către cer din lume

Telescoapele extrem de mari sunt considerate la nivel mondial ca fiind una dintre cele mai mari priorități în astronomia terestră. Acestea vor avansa considerabil cunoștințele din astrofizică, permițând studii detaliate asupra unor subiecte precum planetele din jurul altor stele, primele obiecte din Univers, găurile negre super-masive, dar și natura și distribuția materiei întunecate și a energiei întunecate care domină Universul.

Artist impression of the E-ELTDe la sfârșitul anului 2005, ESO lucrează împreună cu a sa comunitate europeană de astronomi și astrofizicieni pentru a defini noul telescop gigantic, necesar pentru mijlocul deceniului următor. Mai mult de 100 de astronomi din toate țările europene s-au implicat pe parcursul anului 2006, pentru a ajuta Birourile de Proiectare ale ESO să creeze un concept inedit, în cadrul căruia performanța, costurile, graficul lucrărilor și riscurile au fost atent evaluate.

Denumit E-ELT (European Extremely Large Telescope), acest nou și revoluționar concept de telescop terestru va avea o oglindă principală de 40 de metri și va fi cel mai mare telescop din lume pe domeniul optic și infraroșu apropiat: „cel mai mare ochi către cer”.

Odată cu începerea lucrărilor, planificate pentru începutul deceniului următor, E-ELT va aborda cele mai mari provocări științifice ale vremurilor noastre, țintind către mai multe premiere, printre care se numără căutarea planetelor asemănătoare Pământului în „zone locuibile” din jurul altor stele — acolo unde viața ar putea exista —, unul din Sfintele Graaluri ale astronomiei observaționale moderne. De asemenea, E-ELT va efectua un fel de „arheologie stelară” în galaxiile învecinate, va aduce contribuții fundamentale cosmologiei prin măsurarea proprietăților primelor stele și galaxii și va cerceta natura materiei întunecate și a energiei întunecate. Însă, dincolo de toate aceste lucruri, astronomii sunt pregătiți pentru necunoscut — întrebări noi și imprevizibile se vor ridica, cu siguranță, odată cu noile descoperiri făcute de E-ELT.

Doriți mai multe informații legate de acest proiect fascinant? Utilizați cuprinsul de mai jos pentru a afla mai multe:

Pentru a ști (aproape) totul despre E-ELT, navigați prin prin paginile detaliate dedicate proiectului.

Mai multe imagini și filme sunt disponibile în arhiva multimedia a ESO.