Pregătind o revoluție

Astronomia traversează o epocă de aur. Ultimele decenii au consemnat descoperiri uimitoare care au entuziasmat oameni de toate vârstele și categorii sociale: începând cu primele planete care orbitează în jurul altor stele și terminând cu expansiunea Universului, dominat de încă enigmatica materie întunecată și energie întunecată.

Artist impression of the E-ELTEuropa este în prima linie a tuturor ramurilor astronomiei contemporane, mulțumită, în particular, echipamentelor terestre de prim rang operate de către ESO — organizația interguvernamentală proeminentă, de știință și tehnologie în domeniul astronomiei. Iar provocarea este de a consolida și întări această poziție pe viitor. Acest lucru va fi posibil grație unui nou și revoluționar concept de telescop, E‐ELT (European Extremely Large Telescope), a cărui performanță depășește cu mult actualele instrumente. Un asemenea telescop ar putea, în cele din urmă, să revoluționeze percepția noastră asupra Universului, așa cum telescopul lui Galileo a făcut‐o acum 400 de ani.

Telescopul European Extrem de Mare de 40 de metri se află acum într-o fază de proiectare foarte detaliată. Demararea construcției telescopului E‐ELT este planificată pentru 2011, cu startul activității propriu-zise la începutul deceniului următor.

„Ochiul” telescopului, cu diametrul cât jumătatea unui teren de fotbal, va capta de 15 ori mai multă lumină decât cele mai mari telescoape optice existente astăzi. Instrumentul dispune de un design inovator cu cinci oglinzi, care include optică adaptivă avansată necesară compensării turbulențelor atmosferice. Această tehnologie permite obținerea unor imagini de 15 ori mai clare decât cele ale Telescopului Spațial Hubble. Oglinda principală va avea în componență aproape 1000 de segmente hexagonale.

Înapoi            Înainte