La Silla

Primul observator al ESO

La Silla

Observatorul La Silla, situat la 600 km nord de Santiago de Chile la o altitudine de 2400 de metri, a fost încă din anii 1960 o bază foarte importantă pentru ESO. Aici, ESO operează unele dintre cele mai productive telescoape din categoria 4 metri din lume.

Telescopul NTT (New Technology Telescope) de 3,5 metri a cucerit noi teritorii în ceea ce privește ingineria și designul telescoapelor, fiind primul a cărui oglindă principală era controlată de calculator (optică activă) — o tehnologie dezvoltată la ESO, acum aplicată pe majoritatea telescoapelor de mari dimensiuni.

La SillaTelescopul ESO de 3,6 metri este acum gazda celui mai important „vânător” de exoplanete: HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), un spectrograf cu o precizie de neegalat.

La Silla este primul observator de clasă mondială care a primit din partea Organizației Internaționale de Standardizare (ISO) certificatul ISO 9001 pentru sistemul de management al calității. Infrastructura locației La Silla este de asemenea folosită de multe dintre statele membre ESO pentru proiecte specifice, cum ar fi telescopul elvețian de 1,2 metri Leonhard Euler, „vânătorii” de raze gama REM (Rapid-Eye Mount) și TAROT, precum și echipamente de uz comun: MPG/ESO (2,2 metri) și telescoapele daneze de 1,54 metri. Camera WFI (Wide Field Imager) de 67 de milioane de pixeli, plasată pe telescopul de 2,2 metri, a realizat imagini uimitoare ale obiectelor cerești, câteva dintre acestea devenind veritabile fotografii-simbol.

Cu circa 300 de articole de referință pe an, atribuite activității observatorului, La Silla rămâne în prim-planul astronomiei. La Silla a permis un număr enorm de descoperiri științifice, incluzând multiple premiere. Spectrograful HARPS este campionul de necontestat în ceea ce privește găsirea exoplanetelor cu masă scăzută. A detectat sistemul din jurul stelei Gliese 581, care conține ceea ce ar putea fi prima planetă stâncoasă dintr-o „zonă locuibilă” situată în afara sistemului solar (eso0722). O serie de telescoape din La Silla a avut un rol crucial în punerea în evidență a legăturii dintre exploziile de raze gamma — cele mai energetice explozii din Univers de la Big Bang încoace — și exploziile unor stele masive. Începând cu 1987, observatorul La Silla a jucat de asemenea un rol important în studierea și urmărirea celei mai apropiate supernove recente, SN 1987A.

Observatorul La Silla este localizat spre marginea Deșertului Atacama din Chile, una dintre cele mai singuratice și aride zone din lume. Ca și alte observatoare din această zonă geografică, La Silla este plasat departe de sursele de poluare luminoasă și, precum observatorul Paranal, casa VLT-ului, se bucură de una dintre cele mai întunecate bolți cerești de pe glob.

Mai multe detalii despre instrumentele funcționale din La Silla sunt disponibile pe o pagină dedicată, precum și în cadrul paginii „Echipamente științifice”.

Mai multe imagini și filme pot fi găsite în arhiva multimedia a ESO.

Trailerul La Silla