eso1634sr-latn — Naučno saopštenje

ALMA je zabeležila čudnovato zvezdano jezgro sa zanimljivim hemijskim sastavom

Prvi put pronađeno van Mlečnog puta

29. septembar 2016.

Vruća i gusta masa kompleksnih molekula, u kojoj je učaurena novorođena zvezda, otkrivena je od strane japanskih astronoma koji su koristili teleskop ALMA. Ovo specifično, vrelo, molekularno jezgro je prvo ovakve vrste detektovano van Mlečnog puta. Ima dosta drugačiji molekularni sastav od sličnih objekata u našoj galaksiji - intrigantan nagoveštaj da hemija koja postoji na drugim mestima u svemiru može biti mnogo drugačija nego što smo očekivali.

Tim japanskih istraživača je koristio sposobnosti Atakama velikog milimetarskog/submilimetarskog teleskopa (ALMA) u cilju posmatranja masivne zvezde ST11 [1] u našoj komšijskoj galaksiji, Velikom Magelanovom oblaku. Emisija velikog broja molekularnih gasova je detektovana. Ovo nam ukazuje na to da je tim otkrio koncentrovan region veoma toplog i gustog molekularnog gasa u okolini tek rođene ST11 zvezde. Usledio je dokaz da je pronađeno nešto što nikada ranije nije viđeno van Mlečnog puta — toplo molekularno jezgro [2].

Takashi Shimonishi, astronom sa Tohoku Univerziteta, Japan, vodeći autor rada objašnjava: "Ovo je prva detekcija vangalaktičkog, vrelog, molekularnog jezgra, što nam ukazuje na veliku sposobnost nove generacije teleskopa da proučava astrohemijske fenomene van Mlečnog puta".

ALMA posmatranja su nam pokazala da ovo novootkriveno jezgro u Velikom Magelanovom oblaku ima drugačiji sastav od sličnih objekata u Mlečnom putu. Najizraženije hemijske karakteristike jezgra u Magelanovom oblaku podrazumevaju poznate molekule poput sumpor dioksidaazot oksidaformaldehida — pored svepristune prašine. Međutim, nekoliko organskih jedinjenja, poput metanola (najjednostavnijeg alkoholnog molekula), imaju izuzetno nisku zastupljenost u novooktrivenom vrelom, molekularnom jezgru. Poređenja radi, jezgra u Mlečnom putu imaju širok dijapazon kompleksnih organskih molekula, uključujući i metanol i etanol.

Takashi Shimonishi pojašnjava: "Posmatranja ukazuju na molekularni sastav materijala od kojeg se formiraju zvezde i planete koje su mnogo drugačije od onoga što smo očekivali".

Veliki Magelanov oblak ima nisku zastupljenost elemenata koji nisu vodonik i helijum [3]. Istraživački tim je sugerisao da je ova veoma drugačija galaktička sredina uticala na procese formiranja molekula koji se dešavaju u okolini novorođene zvezde ST11. Ovo može biti uzrok posmatranih razlika u hemijskom sastavu.

Još uvek nije potpuno jasno da li veliki, kompleksni molekuli detektovani u Mlečnom putu postoje u vrelim molekularnim jezgrima u drugim galaksijama. Kompleksni organski molekuli su od posebnog značaja jer su neki od njih povezani sa prebiotskim molekulima koji se formiraju u svemiru. Ovaj novootkriveni objekat u jednom od najbližih galaktičkih okruženja je odlično mesto za bavljenje ovim pitanjima. Konačno, rađa se još jedno pitanje: kako hemijski diverzitet galaksija utiče na potencijalni razvoj vangalaktičkog života?

[4]

Beleške

[1] ST11 zvezda ima puno ime 2MASS J05264658-6848469. Ova zvučno nazvana mlada, masivna zvezda je definisana kao Mlad Zvezdani Objekat. Iako u ovom momentu deluje da je to jedna zvezda, moguće je da se radi o zbijenom jatu zvezda, potencijalno višestrukom sistemu. Bila je meta naučnih istraživanja koja nagoveštavaju da je ST11 zvezda zaronjena u toplo, molekularno jezgro.

[2] Topla, molekularna jezgra moraju biti: (relativno) mala, prečnika manjeg od 0.3 svetlosne godine; imati gustinu preko hiljadu milijardi (1012) molekula po kubnom metru (mnogo niža vrednost od gustine Zemljine atmosfere, ali veoma visoka za međuzvezdanu sredinu); topla - sa preko 173 stepeni Celzijusa. Ovo ih čini makar 80 stepeni toplijim od standardnih molekularnih oblaka, iako su slične gustine. Ova vrela jezgra se formiraju rano tokom evolucije masivne zvezde i igraju bitnu ulogu u formiranju kompleksnih jedinjenja u svemiru.

[3] Reakcije nuklearne fuzije se dešavaju kada zvezda prestane da sagoreva vodonik do helijuna i dovode do stvaranja težih elemenata. Ovi teži elementi se rasipaju u svemir kada masivna zvezda eksplodira na kraju svog živoa kao supernova. Kako je stario naš svemir postajao je sve bogatiji težim hemijskim elementima. Zahvaljujući niskoh zastupljenosti težih elemenata, Veliki Magelanov oblak nam pokazuje kakvi su se hemijski procesi dešavali u ranom univerzumu.

[4] Tekst je prevela Jovana Petrović, PMF Novi Sad, Departman za fiziku; Matematički fakultet Beograd, Katedra za astronomiju.

Više informacija

Ovo istraživanje predstavljeno je u radu objavljenom u časopisu Astrophysical Journal 9. avgusta 2016, pod naslovom The Detection of a Hot Molecular Core in the Large Magellanic Cloud with ALMA.

Tim čine: Takashi Shimonishi (Frontier Research Institute for Interdisciplinary Sciences & Astronomical Institute, Tohoku University, Japan), Takashi Onaka (Department of Astronomy, The University of Tokyo, Japan), Akiko Kawamura (National Astronomical Observatory of Japan, Japan) and Yuri Aikawa (Center for Computational Sciences, The University of Tsukuba, Japan).

Teleskop ALMA je partnerski poduhvat Evrope, Severne Amerike i istočne Azije, u saradnji sa Republikom Čile. ALMA-u finansira ESO u Evropi, Američka nacionalna naučna fondacija  (National Science Foundation, NSF) u Severnoj Americi, u saradnji sa Nacionalnim istraživačkim odborom Kanade (National Research Council of Canada, NRC) i Nacionalni naučni odbor Tajvana (National Science Council of Taiwan NSC) i Nacionalni institut za prirodne nauke (National Institutes od Natural Sciences, NINS) u istočnoj Aziji u saradnji sa Kineskom akademijom (Academia Sinica) na Tajvanu. Izgradnju i rad teleskopa ALMA omogućio je ESO u Evropi, Nacionalna radio-astronomska opservatorija (National Radio Astronomi Observatory, NRAO) u Severnoj Americi, kojom upravljaju Ujedinjeni univerziteti (Associated Universities, Inc. AUI) i Nacionalna astronomska opservatorija Japana (National Astronomical Observatory of Japan, NAOJ). Ujedinjena opservatorija ALMA (Joint ALMA Observatory, JAO), pruža jedinstveno vođstvo i rukovođenje izgradnjom, puštanjem u rad i funkcionisanjem ALMA-e.

ESO je najistaknutija međunarodna astronomska organizacija u Evropi i najproduktivnija zemaljska opservatorija na svetu. Podržava je 16 zemalja članica: Austrija, Belgija, Brazil, Češka, Danska, Francuska, Finska, Nemačka, Italija, Holandija, Poljska, Portugal, Španija, Švedska, Švajcarska i Velika Britanija. ESO sprovodi vrlo ambiciozan program fokusiran na dizajn, izgradnju i upravljanje najmoćnijim astronomskim opservatorijama na Zemlji, koje će omogućiti značajna naučna otkrića. Takođe, ESO ima vodeću ulogu u promovisanju i organizovanju saradnje u oblasti astronomskih istraživanja. ESO vodi tri jedinstvene posmatračke lokacije u Čileu: La Sija, Paranal i Šahnantor. Na Paranalu, ESO upravlja Veoma velikim teleskopom, najnaprednijim teleskopom na svetu u oblasti vidljive svetlosti, a rukovodi i teleskopima za pregled neba. VISTA radi u oblasti infracrvene svetlosti i najveći je teleskop za pregled neba na svetu, dok je VST najveći teleskop dizajniran da sprovodi pretraživanja neba isključivo u oblasti vidljive svetlosti. ESO je evropski partner na revolucionarnom projektu ALMA, najvećoj astronomskoj opservatoriji današnjice. Na vrhu Sero Armazones, nedaleko od Paranala, ESO gradi 39-metarski Evropski izuzetno veliki teleskop, koji će postati “najveće svetsko oko upereno ka nebu”.

Linkovi