Veoma stare zvezde

Određivanje starosti univerzuma

"Spektri dobijeni sa relativno tamne zvezde su izvanredni – uistinu, kvaliteta kakav je do skoro bio rezervisan samo za zvezde vidljive golim okom. Uprkos slabom sjaju, linija uranijuma se može meriti sa velikom preciznošću."

Rodžer Kajrel, Pariska opservatorija

Astronomi koriste VLT da bi izvršili jedinstvena merenja koja će popločati put nezavisnom određivanju starosti univerzuma. Po prvi put je izmerena količna radioaktivnog izotopa uranijuma 238 u zvezdi koja je rođena dok je Mlečni put, naša galaksija, još uvek bio u fazi formiranja. Pogledati ESO saopštenje za javnost eso0106.

Poput datiranja pomoću ugljenika u arheologiji, ali u toku značajno dužeg vremenskog perioda, ovaj uranijumski “sat” meri starost zvezde. Pokazuje nam da je zvezda stara 12,5 milijardi godina. S obzirom da zvezda ne može biti starija od samog univerzuma, on mora biti još stariji. Ovo je u saglasnosti sa onim što saznajemo iz kosmologije, a to je da je univerzum star 13,7 milijardi godina. Zvezda, kao i naša Galaksija, morale su biti formirane vrlo brzo nakon Velikog praska.

Još jedan rezultat ispituje granice astronomske tehnologije i otkriva nam informacije o najranijim danima Mlečnog puta. Astronomi su po prvi put uspeli da izmere količinu berilijuma u dve zvezde koje pripadaju zbijenom jatu. Uz pomoć ovoga, ispitivali su ranu fazu formiranja prvih zvezda u Mlečnom putu i onih koji se nalaze u ovom jatu. Došli su do podatka da je prva generacija zvezda u Mlečnom putu formirana ubrzo nakon završetka 200 miliona dugog “Mračnog doba” koje je usledilo nakon Velikog praska. Pogledati ESO saopštenje za javnost eso0425.