Evropski izuzetno veliki teleskop

Najveće svetsko “oko” usmereno ka nebu

Izuzetno veliki telekopi se širom sveta smatraju za glavni prioritet terestričke astronomije. Oni će umnogome unaprediti znanje u oblasti astrofizike, omogućavajući detaljno proučavanje planeta koje kruže oko drugih zvezda, prvih objekata u univerzumu, supermasivnih crnih rupa, kao i prirodu i rasprostranjenost tamne materije i tamne energije, koje dominiraju u univerzumu.

Artwork showing some hexagonal mirror pieces of E-ELTOd kraja 2005. godine ESO, zajedno sa svojom zajednicom korisnika – evropskih astronoma i astrofizičara, radi na projektu novog džinovskog teleskopa neophodnog za sredinu naredne decenije. Više od 100 astronoma iz svih evropskih zemalja je tokom 2006. pomagalo ESO Kancelariji za projekte da razvije nov koncept, za koji su performanse, cena, raspored i rizik bili pažljivo procenjeni.

Revolucionarni koncept zemaljskog teleskopa, nazvan E-ELT od engleskog nazivaEuropean Extremely Large Telescope, imaće 39-metarsko primarno ogledalo i biće najveći na svetu optički/blisko-infracrveni teleskop: najveće svetsko “oko” usmereno ka nebu.

Nauka i E-ELT

Sa početkom rada planiranim za početak naredne decenije, E-ELT će se pozabaviti najvećim naučnim izazovima našeg vremena, sa ciljem da uvede značajne novitete, uključujući praćenje planeta sličnih Zemlji u drugim planetarnim sistemima u naseljivim zonama u kojima bi život mogao da opstane – jedan od Svetih gralova moderne posmatračke astronomije. Pored toga baviće se i “zvezdanom arheologijom” u bliskim galaksijama, i značajno će doprineti kosmologiji merenjem osobina prvih zvezda i galaksija i ispitivanjem prirode tamne materije i tamne energije. Povrh svega, astronomi se spremaju i za neočekivano – nova i nepredvidiva pitanja će se sigurno pojaviti rame uz rame sa novim otkrićima E-ELT-a.

Naučni ciljevi

Opšti ciljevi, vezani za izuzetno veliki optički/blisko infracrveni teleskop.Neke od naučnih oblasti biće galaksije na velikim crvenim pomacima, nastanak zvezda, vansolarne planete i protoplanetarni sistemi.

Više o Evropskom izuzetno velikom teleskopu

Poslužite se sledećim sadržajem, ako želite da saznate više:

Fotografije teleskopa E-ELT.

Više slika i video klipova dostupni su u ESO multimedijalnoj arhivi.

ESO saopštenja za javnost o teleskopu E-ELT.

Za naučnike: više detalja potražite na našim tehničkim stranama.