Evropski izuzetno veliki teleskop

Najveće svetsko “oko” usmereno ka nebu

Izuzetno veliki telekopi se širom sveta smatraju za glavni prioritet terestričke astronomije. Oni će umnogome unaprediti znanje u oblasti astrofizike, omogućavajući detaljno proučavanje planeta koje kruže oko drugih zvezda, prvih objekata u univerzumu, supermasivnih crnih rupa, kao i prirodu i rasprostranjenost tamne materije i tamne energije, koje dominiraju u univerzumu.

Od kraja 2005. godine ESO, zajedno sa svojom zajednicom korisnika – evropskih astronoma i astrofizičara, radi na projektu novog džinovskog teleskopa neophodnog za sredinu naredne decenije. Više od 100 astronoma iz svih evropskih zemalja je tokom 2006. pomagalo ESO Kancelariji za projekte da razvije nov koncept, za koji su performanse, cena, raspored i rizik bili pažljivo procenjeni.

Revolucionarni koncept zemaljskog teleskopa, nazvan E-ELT od engleskog nazivaEuropean Extremely Large Telescope, imaće 39-metarsko primarno ogledalo i biće najveći na svetu optički/blisko-infracrveni teleskop: najveće svetsko “oko” usmereno ka nebu.

Nauka i E-ELT

Sa početkom rada planiranim za početak naredne decenije, E-ELT će se pozabaviti najvećim naučnim izazovima našeg vremena, sa ciljem da uvede značajne novitete, uključujući praćenje planeta sličnih Zemlji u drugim planetarnim sistemima u naseljivim zonama u kojima bi život mogao da opstane – jedan od Svetih gralova moderne posmatračke astronomije. Pored toga baviće se i “zvezdanom arheologijom” u bliskim galaksijama, i značajno će doprineti kosmologiji merenjem osobina prvih zvezda i galaksija i ispitivanjem prirode tamne materije i tamne energije. Povrh svega, astronomi se spremaju i za neočekivano – nova i nepredvidiva pitanja će se sigurno pojaviti rame uz rame sa novim otkrićima E-ELT-a.

Naučni ciljevi

Opšti ciljevi, vezani za izuzetno veliki optički/blisko infracrveni teleskop.Neke od naučnih oblasti biće galaksije na velikim crvenim pomacima, nastanak zvezda, vansolarne planete i protoplanetarni sistemi.

Live image

Follow Cerro Armazones on this live image taken from Cerro Paranal. It is updated every hour during daytime. Click on it to enlarge.

Live

Više o Evropskom izuzetno velikom teleskopu

Watch the trailer

Loading the player...

Download this trailer in other formats from the Video Archive.

A Tour of Paranal and Cerro Armazones

Virtual Tour of Paranal and Cerro Armazones

Click on the image to take a Virtual Tour at Paranal and nearby Cerro Armazones.

E-ELT

Name: European Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Not decided yet
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Not yet known
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: 2024
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images of the E-ELT: Link
Press Releases with the E-ELT: Link

Stars form in dense clouds of the interstellar medium, but even in these densest regions the pressure is comparable to the most tenuous vacuum created in a laboratory on Earth. In these clouds, the temperatures are below -200 degrees Celsius.
The E-ELT will gather 100 000 000 times more light than the human eye, 8 000 000 times more than Galileo's telescope, and 26 times more than a single VLT Unit Telescope. In fact, the E-ELT will gather more light than all of the existing 8–10-metre class telescopes on the planet, combined.