Priprema za revoluciju

Astronomija ulazi u svoje zlatno razdoblje. Samo protekla decenija donela nam je neverovatna otkrića koja su oduševila ljude iz svih životnih sfera, od prvih planeta koje se kreću oko drugih zvezda do univerzuma koji se ubrzano širi, vođen još uvek enigmatičnom tamnom materijom i tamnom energijom.

Artwork showing some hexagonal mirror pieces of E-ELTEvropa se nalazi na čelu u svim sferama moderne astronomije, posebno zahvaljujući vodećim postrojenjima ESO-a, istaknute međunarodne naučno-tehnološke oganizacije u astronomiji. Ideja je da se ova pozicija utvrdi i ojača u budućnosti. Ovo će biti omogućeno novim revolucionarnim zemaljskim teleskopom  - Evropskim izuzetno velikim teleskopom, sa performansama nekoliko redova veličina boljim od onih koje imaju svi trenutno operativni projekti. Ovakav teleskop bi mogao da načini preokret u našoj percepciji univerzuma na sličan način kako je to pre 400 godina učinio Galilejev teleskop.

Evropski izuzetno veliki teleskop klase 39 metara se trenutno nalazi u veoma detaljnoj fazi projektovanja. Početak konstruisanja E-ELT-a je planiran za kraj 2014. godine, a postao bi operabilan početkom naredne decenije.

“Oko” teleskopa biće veličine polovine fudbalskog terena u prečniku i prikupljaće 15 puta više svetlosti nego što to čine najveći optički teleskopi koji su trenutno u funkciji. Teleskop ima inovativni peto-ogledalski dizajn koji podrazumeva naprednu adaptivnu optiku da bi se eliminisale turbulencije u atmosferi, pružajući izuzetan kvalitet slika. Primarno ogledalo biće napravljeno od skoro 800 heksagonalnih segmenata.

Nazad    Dalje