La Sija

Prva opservatorija Južne evropske opservatorije

Opservatorija La Sija se nalazi na obodu čileanske pustinje Atakama, 600 km severno od Santjaga de Čile, na nadmorskoj visini od 2400 m. Kao i druge opservatorije koje se nalaze na ovom geografskom podneblju, La Sija je smeštena daleko od izvora svetlosnog zagađenja, pa kao i Paranal opservatorija koja je dom Veoma velikom teleskopu, ima jedno od najtamnijih noćnih neba na Zemlji. La Sija predstavlja naučno uporište ESO-a još od šezdesetih godina prošlog veka. Na ovom mestu ESO upravlja sa dva od četiri najproduktivnija teleskopa na svetu klase 4 metra.

Teleskop nove tehnologije (engl. New Technology Telescope) ili NTT, primarnog ogledala 3, 58 metara, otvorio je nova vrata za dizajniranje i konstrukciju teleskopa, a bio je i prvi teleskop čijim se primarnim ogledalom upravljalo uz pomoć kompjutera (aktivna optika), tehnologije koju je razvio ESO, a koja se sad primenjuje na većini velikih teleskopa u svetu.

Teleskop od 3,6 metara Južne evropske opservatorije je sada dom najistaknutijem lovcu na vansolarne planete: instrumentu HARPS (engl. High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), spektrografu neviđene preciznosti.

La Sija opservatorija je prva opservatorija na svetu koja je dobila priznanje: Međunarodna organizacija za standardizaciju (engl. International Organization for Standardization - ISO) 9001 sistema upravljanja kvalitetom.

Veliki broj zemalja članica Južne evropske opservatorije koristi infrastrukturu La Sija opservatorije za ciljane projekte kao što su Leonard Euler teleskop, švajcarski teleskop klase 1,2 metra, tzv. REM (engl. Rapid-Eye Mount Telescope),  i TAROT, lovac na bljeske gama zraka, kao i  češće korišćene teleskope kao MPG/ESO teleskop prečnika 2,2 metra i Danski teleskop prečnika 1,54 metra. Širokougaona kamera, koja se nalazi na teleskopu MPG/ESO prečnika 2,2 metra, ima rezoluciju od 67 miliona piksela. Snimila je veliki broj neverovatnih slika nebeskih objekata, od kojih su neke postale ikone među slikama.

Obilazak La Sija opservatorije

Virtual Tour at La Silla Observatory
Kliknite na sliku i krenite u virtuelni obilazak La Sije i okoline

Chile night time only! During the day the webcam shows the last frame before sunrise. The red letters indicate telescopes that are observing right now (T—the ESO 3.6-metre telescope, N— New Technology Telescope and D—the MPG/ESO 2.2-metre telescope). Please, see more on La Silla - All Sky Camera.

Posetite La Sija opservatoriju

• Novinari, naučni komunikatori i producenti, molimo vas pogledajte Media Visits
  • Turisti, studenti i javnost neka pogledaju Weekend Visits stranicu

Nauka sa teleskopima na La Siji

Sa oko 300 recenziranih naučnih radova godišnje, koji mogu da se pripišu radu opservatorije, La Sija spada među najsitaknutije opservatorije. Opservacije sprovedene na La Siji dovele su do ogromnog broja naučnih otkrića, uključujući i nekoliko prvih otkrića. Spektrograf HARPS je neprikosnoveni šampion u pronalaženju vansolarnih planeta male mase. Detektovao je planetarni sistem oko zvezde Glize 581, koji  ima ono što bismo mogli reći da je prva planeta sa čvrstom površinom van Solarnog sistema (eso0772). Nekoliko teleskopa koji se nalaze na La Siji su igrali ključnu ulogu za dovođenje u vezu bljesaka gama zraka – najsilovitijih eksplozija u svemiru još od Velikog praska – sa eksplozijama masivnih zvezda. Od 1987. godine La Sija opservatorija je igrala veoma bitnu ulogu u proučavanju i praćenju nama najbliže supernove, poznate pod imenom SN 1987 A.

Više o nauci na La Sija opservatoriji

Više o La Sija opservatoriji

• Više slika i video klipova dostupno u ESO multimedijalnoj arhivi
  • Paneli za izložbe dostupni za preuzimanje
  • Za naučnike: za više detalja, molimo vas pogledajte naše tehničke strane

La Sija trejler

Preuzmite trejler iz Video arhive

Telescopes currently operated by ESO

New Technology Telescope
ESO 3.6-metre telescope

The skies over the ESO sites in Chile are so dark that on a clear moonless night it is possible to see your shadow cast by the light of the Milky Way alone.

La Sija na Gugl mapi