Teleskop za pregled u oblasti vidljive i infracrvene svetlosti

VISTA ― teleskop za pregled u oblasti vidljive i infracrvene svetlosti ― je deo ESO Paranal opservatorije. VISTA radi u oblastu bliske infracrvene svetlosti i najveći je na svetu teleskop za pregled neba. Njegovo veliko ogledalo, široko vidno polje i veoma osetljivi detektori će nam otkriti potpuno drugačiju sliku južnog neba.

Teleskop se nalazi na vrhu, odmah pored Veoma velikog teleskopa (VLT), tako da dele izuzetne posmatračke uslove.

VISTA ima primarno ogledalo, prečnika 4,1 metar. U fotografskom smislu, o vome se može govoriti kao o digitalnoj kameri od 67 megapiksela, sa ogledalskim objektivom od 13 000 mm f/3.25.

U srcu teleskopa je ogromna kamera od tri tone, sa 16 najmodernijih infracrvenih detektora.

Nauka sa teleskopom VISTA

Vreme za opservacije teleskopa VISTA u potpunosti je posvećeno sistematičnom mapiranju neba, a šest javnih pretraživanja zauzima najviše vremena tokom prvih pet godina rada teleskopa. Neki naučnici proučavaju male delova neba duži vremenski period, kako bi detektovali izuzetno blede objekte, dok drugi pretražuju celo južno nebo. Ove opservacije stvaraju ogromne količine novih podataka i na taj način podupiru istraživanja u mnogim oblastima astronomije, polazeći od malih tela Sunčevog sistema do proučavanja prirode tamne materije i tamne energije. VISTA otkriva mnogo novih objekata i na taj način testira ideje o prirodi tamne materije. Koristeći podatke sa VISTA-e, astronomi će biti u prilici da stvore tro-dimenzionu mapu oko 5% celog vidljivog univerzuma. Takođe, VISTA predstavlja moćno sredstvo za otkrivanje dalekih kvazara i proučavanje evolucije galaksija i jata galaksija. Pomoću ovog teleskopa ispitujemo prirodu tamne energije otkrivajući veoma udaljena jata galaksija.

Konzorcijum koji čini 18 univerziteta u Velikoj Britaniji je osmislio i razvio VISTA-u, na čelu sa Queen Mary, University of London. VISTA je poklon ESO-u, kao deo sporazuma o pristupanju Velike Britanije. Upravljanje projektom dizajniranja i izgradnje teleskopa sprovodio je  Science and Technology Facilities Council, Astronomsko-tehnološkog centra u Velikoj Britaniji (STFC, UK ATC).

ESO je provizorno prihvatio teleskop 10. decembra 2009. godine i trenutno njim upravlja.

Više o teleskopu VISTA

VISTA

Name: Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy
Type: Near-infrared survey telescope
Optical design: Modified Ritchey-Chrétien Reflector with corrector lenses in camera
Material. Primary M1: ZeroDur
Material. Secondary M2: Astro-Sitall
Mount: Alt-Azimuth fork mount
First Light date: 11 December 2009
Images taken with VISTA: Link
Images of VISTA: Link
Press Releases with VISTA: Link
The Paranal observatory site is so remote that everything needed must be brought in specially. The 60 000 litres of water that are used per day are delivered by truck from Antofagasta.