Teleskop za pregled u oblasti vidljive i infracrvene svetlosti

VISTA ― teleskop za pregled u oblasti vidljive i infracrvene svetlosti ― je deo ESO Paranal opservatorije. VISTA radi u oblastu bliske infracrvene svetlosti i najveći je na svetu teleskop za pregled neba. Njegovo veliko ogledalo, široko vidno polje i veoma osetljivi detektori će nam otkriti potpuno drugačiju sliku južnog neba.

Teleskop se nalazi na vrhu, odmah pored Veoma velikog teleskopa (VLT), tako da dele izuzetne posmatračke uslove.

VISTA ima primarno ogledalo, prečnika 4,1 metar. U fotografskom smislu, o vome se može govoriti kao o digitalnoj kameri od 67 megapiksela, sa ogledalskim objektivom od 13 000 mm f/3.25.

U srcu teleskopa je ogromna kamera od tri tone, sa 16 najmodernijih infracrvenih detektora.

Nauka sa teleskopom VISTA

Vreme za opservacije teleskopa VISTA biće u potpunosti posvećeno sistematičnom mapiranju neba, a šest javnih pretraživanja će zauzeti najviše vremena tokom prvih pet godina rada teleskopa. Neki naučnici će proučavati male delova neba duži vremenski period, kako bi detektovali izuzetno blede objekte, dok će drugi pretraživati celo južno nebo. Opservacije će stvoriti ogromne količine novih podataka i na taj način će podupreti istraživanja u mnogim oblastima astronomije, polazeći od malih tela Sunčevog sistema do proučavanja prirode tamne materije i tamne energije. U našoj Galaksiji očekuje se da će VISTA otkriti mnogo malih braon patuljaka i na taj način će testirati ideje o prirodi tamne materije. Koristeći podatke sa VISTA-e, astronomi će biti u prilici da stvore tro-dimenzionu mapu oko 5% celog vidljivog univerzuma. Takođe, VISTA će poslužiti i kao moćno sredstvo za otkrivanje dalekih kvazara i proučavanje evolucije galaksija i jata galaksija. Pomoći će nam da ispitamo prirodu tamne nergije tako što će otkrivati veoma udaljena jata galaksija.

Konzorcijum koji čini 18 univerziteta u Velikoj Britaniji je osmislio i razvio VISTA-u, na čelu sa Queen Mary, University of London. VISTA je poklon ESO-u, kao deo sporazuma o pristupanju Velike Britanije. Upravljanje projektom dizajniranja i izgradnje teleskopa sprovodio je  Science and Technology Facilities Council, Astronomsko-tehnološkog centra u Velikoj Britaniji (STFC, UK ATC).

ESO je privremeno prihvatio teleskop 10. decembra 2009. godine i trenutno njim upravlja.

Više o teleskopu VISTA