Ogłoszenie

Zaczynają się prace budowlane przy E-ELT

Przyznano kontrakt na budowę drogi oraz spłaszczenie szczytu Cerro Armazones

10 grudnia 2013

9 grudnia 2013 r. podczas uroczystości w biurach ESO w Vitacura, Dyrektor Generalny ESO, Tim de Zeeuw, a także wysocy ranga przedstawiciele chilijskiej firmy ICAFAL Ingeniería y Construcción S.A., podpisali kontrakt na budowę drogi na szczyt Cerro Armazones, wypoziomowanie wierzchołka góry oraz dodatkowe prace budowlane. W ceremonii wzięli udział także przedstawiciele zespołu projektu z ESO.

Cerro Armazones będzie miejscem budowy 39-metrowego Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu Europejskiego (E-ELT - European Extremely Large Telescope). Wysoki na 3000 metrów n.p.m. szczyt znajduje się dwadzieścia kilometrów od Obserwatorium ESO Paranal, na pustyni Atakama w północnym Chile.

Prace określone w kontrakcie rozpoczną się w marcu 2014 r. i potrwają 16 miesięcy. Obejmują ułożenie i konserwację utwardzonej drogi, budowę platformy na szczycie oraz technicznego wykopu na wierzchołek. Prace budowlane umożliwią dostęp do wierzchołka dla przyszłych prac konstrukcyjnych wielkiego teleskopu.

Początek działania teleskopu jest planowany na przyszłą dekadę, gdy E-ELT zacznie odpowiadać na największe astronomiczne wyzwania naszych czasów. Będzie największym optycznym/podczerwonym teleskopem na świecie: „największym okiem świata na niebo”.

Signing of contract to build road and flatten summit for E-ELT