Pressmeddelanden 2013

Prenumerera på esonews via epost
eso1330sv — Pressmeddelande (forskning)
Glupsk galax fångas i avlägsen strålkastare
4 juli 2013: En avlägsen galax som ivrigt mumsar i sig gas från sin närhet har upptäckts med hjälp av ESO:s jätteteleskop VLT. Astronomer har sett gas som faller inåt mot galaxen och skapar ett flöde som inte bara ger upphov till nya stjärnor, utan även driver galaxens rotation. Detta är det bästa direkta beviset hittills till stöd för teorin om att galaxer drar till sig och förtär material i sin närhet för att växa och bilda fler stjärnor. Forskningsresultaten publiceras den 5 juli 2013 i tidskriften Science.
eso1329sv — Organisationsmeddelande
Världspremiär för IMAX® 3D-filmen Hidden Universe
1 juli 2013: Den nya 3D-filmen Hidden Universe (svensk titel Universums hemligheter) släpps nu i IMAX-salonger och storformatbiografer över hela världen, med världspremiärer den 28 juni 2013 på Great Lakes Science Center i Cleveland, Ohio, USA och den 29 juni på Tycho Brahe-planetariet i Köpenhamn. Filmen visar världens mest avancerade teleskop i högupplösta bildserier, hypnotiserande tredimensionella modeller av olika himlaobjekt, och en tredimensionell simulering av universums utveckling.
eso1328sv — Pressmeddelande (forskning)
Tre planeter i den beboeliga zonen hos närbelägen stjärna
25 juni 2013: Ett astronomteam har kombinerat nya observationer av Gliese 667C med redan existerande data från instrumentet HARPS på ESO:s 3,6-metersteleskop i Chile, och hittat ett system med åtminstone sex planeter. Tre av dessa är superjordar som ligger i området kring stjärnan där flytande vatten kan finnas, vilket är flest hittills, och gör att de är möjliga kandidater för att ha liv. Detta är det första system som har en fullpackad sådan beboelig zon.
eso1327sv — Pressmeddelande (forskning)
Svart hål bjuder på dammig överraskning
20 juni 2013: ESO:s Very Large Telescope Interferometer har gjort de hittills mest detaljerade observationerna av stoftet omkring det svarta hålet i mitten av en aktiv galax. Man förväntade sig att allt stoft skulle vara samlat i en munkformad torus omkring det svarta hålet, men observationerna visar att en hel del finns också över och under torusen. Stoftet kastas också ut från det svarta hålet som en kall vind – ett oväntat fynd som utmanar dagens teorier och som kan lära oss mer om hur supertunga svarta hål utvecklats och växelverkar med sin omgivning.
eso1326sv — Pressmeddelande (forskning)
Ny slags föränderlig stjärna upptäckt
12 juni 2013: Astronomer har upptäckt en ny slags pulserande stjärna, med hjälp av det schweiziska 1,2-metersteleskopet vid ESO:s observatorium La Silla i Chile. Upptäckten baseras på de otroligt små skillnader ljusstyrka man sett hos stjärnorna i en stjärnhop. Observationerna avslöjar tidigare okända egenskaper hos dessa stjärnor som går emot dagens teorier och ger upphov till frågor om variationernas ursprung.
eso1325sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA upptäcker kometfabrik
6 juni 2013: Med det nya teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har astronomer avbildat ett område omkring en ung stjärna där stoftpartiklar kan växa sig större genom att packa ihop sig. Det är första gången en sådan så kallad stoftfälla har otvetydigt observerats och modellerats. Upptäckten löser ett långvarigt mysterium om hur partiklarna av stoft och damm som samlas i skivor runt stjärnor kan växa sig större och bilda kometer, planeter och andra steniga kroppar. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Science den 7 juni 2013.
eso1324sv — Pressmeddelande (forskning)
Är detta den lättaste exoplaneten som fastnat på bild?
3 juni 2013: Med ESO:s jätteteleskop VLT har ett team av astronomer tagit en bild av en ljussvag himlakropp som rör sig nära en ljusstark stjärna. Dess massa uppskattas vara fyra till fem gånger Jupiters, vilket betyder att den kan vara den lättaste planeten hittills utanför vårt solsystem som kunnat avbildas direkt. Upptäckten är ett viktigt bidrag till vår förståelse av hur planetsystem bildas och utvecklas.
eso1323sv — Pressmeddelande (forskning)
Stjärnor blir äldre med natriumsnål kost
29 maj 2013: Astronomer förväntar sig att stjärnor som solen kommer att kasta ut en stor del av materialet i sina utkanter när de närmar sig livets slut. Men nya observationer av en gigantisk stjärnhop gjorda med ESO:s Very Large Telescope visar att de flesta stjärnor – mot alla förväntningar – aldrig ens når denna fas i sin utveckling. Det internationella teamet bakom observationerna fann också att halten av grundämnet natrium i stjärnorna var en perfekt indikation för att förutspå hur stjärnorna dör.
eso1322sv — Bildrelease
ESO:s Very Large Telescope firar femton framgångsrika år
23 maj 2013: ESO firar 15 år av jätteteleskopet VLT (Very Large Telescope), världens mest avancerade teleskop för synligt ljus - med den här spektakulära nya bilden. Här svävar silhuetterna av täta, mörka stoftmoln framför ett rosaskimrande töcken av gas som astronomer kallar IC 2944. Likt droppar av bläck i en jordgubbscocktail, har de märkliga mörka molnen fått sina oregelbundna former av den kraftiga strålningen från stjärnorna i närheten.
eso1321sv — Bildrelease
Orions okända glödande band
15 maj 2013: I den här dramatiska bilden ser kosmiska stoftmoln i stjärnbilden Orion ut att bilda ett glödande band i himlen. Den brandgula färgen representerar det svaga ljuset från små, kalla stoftkorn i rymden mellan stjärnorna. Ljuset har alldeles för lång våglängd för att våra ögon skulle kunna se det men har här avbildats av teleskopet APEX (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile, som drivs av ESO.
eso1320sv — Bildrelease
Anarkisk stjärnbildning på gång
2 maj 2013: En ny, dramatisk bild, tagen med det danska 1,54-metersteleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium, fångar ett område i rymden som kallas NGC 6559. Den visar upp den anarki som härjar där stjärnor bildas inuti ett interstellärt moln.
eso1319sv — Pressmeddelande (forskning)
Tung pulsar ger Einstein rätt - än så länge
25 april 2013: Astronomer har använt ESO:s Very Large Telescope (VLT), tillsammans med radioteleskop över hela världen, för att hitta och studera två mycket underliga stjärnor. Stjärnparet består av den tyngsta neutronstjärna man hittills har hittat, och en vit dvärgstjärna som kretsar omkring den. Denna underliga dubbelstjärna låter forskarna testa Einsteins gravitationsteori - den allmänna relativitetsteorin - på nya sätt som tidigare inte varit möjliga. Än så länge överensstämmer de nya observationerna perfekt med förutsägelserna från den allmänna relativitetsteorin, och stämmer inte med vissa andra alternativa teorier. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Science den 26 april 2013.
eso1318sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA prickar in universums frodigaste galaxer - rekordsnabbt
17 april 2013: Ett astronomteam har använt det nya teleskopet ALMA för att noggrant pricka in positionerna för mer än 100 av de frodigaste galaxerna som vi känner till i det unga universum. ALMA visade upp sin kraft genom att på bara några timmar göra lika många mätningar av dessa galaxer som världens teleskop tillsammans kunnat göra under ett drygt decennium.
eso1317sv — Bildrelease
En spöklik grön bubbla
10 april 2013: I den här spännande nya bilden från ESO:s teleskop VLT ser vi den planetariska nebulosan IC 1295. Denna gröna nebulosa omger en svag och döende stjärna som ligger ungefär 3300 ljusår från oss i stjärnbilden Skölden. Detta är den mest detaljerade bild som någonsin tagits av detta objekt.
eso1316sv — Bildrelease
Unga, heta och blå
27 mars 2013: Den här vackra gruppen av blå stjärnor är den unga stjärnhopen NGC 2547 i den södra stjärnbilden Seglet. Bilden är tagen med kameran Wide Field Imager på MPG/ESO:s 2,2 metersteleskop vid ESO:s observatorium La Silla i Chile.
eso1315sv — Bildrelease
Bleknande supernova gästar vacker spiral
20 mars 2013: Ungefär 35 miljoner ljusår från jorden i stjärnbilden Floden Eridanus ligger spiralgalaxen NGC 1637. År 1999 rubbades galaxens rofyllda uppsyn av en mycket ljusstark supernova. Astronomer som har studerat efterdyningarna efter denna stjärnexplosion med ESO:s Very Large Telescope vid Paranalobservatoriet i Chile har nu gett oss en fantastisk bild av en galax som ligger relativt nära oss.
eso1314sv — Organisationsmeddelande
Danmarks Kronprins besöker ESO:s Paranalobservatorium
15 mars 2013: Den 14 mars 2013 besökte Hans Kungliga Höghet Kronprinsen av Danmark tillsammans med sin hustru, Hennes Kungliga Höghet Kronprinsessan, ESO:s Paranalobservatoriet. Besöket ingick i ett officiellt besök i Chile. ESO:s generaldirektör Tim de Zeeuw visade kronprinsparet runt på ESO:s världsledande anläggning för astronomisk forskning vid Paranal.
eso1313sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA skriver om historien om universums stjärnbabyboom
13 mars 2013: Universums historia är kantad av episoder då många nya stjärnor bildades samtidigt. Nu visar nya observationer gjorda med teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) att de mest dramatiska av dessa utbrott skedde långt tidigare än forskare tidigare trott. Forskningsresultaten presenteras i en samling artiklar som publiceras i tidskriften Nature den 14 mars 2013 och även i Astrophysical Journal. De nya rönen är de senaste i en rad upptäckter från det nya internationella observatoriet ALMA, som invigs idag.
eso1312sv — Organisationsmeddelande
Invigning av ALMA inleder en ny tid av upptäckter
13 mars 2013: Idag i en avlägsen del av de chilenska Anderna invigdes ALMA, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, under högtidliga former. Ceremonin innebär början på en ny tid: nu är det gigantiska teleskopets alla system i drift och övergången från ett byggprojekt till regelrätt observatorium är avklarad. ALMA är ett partnerskap mellan Europa, Nordamerika och Ostasien i samarbete med Chile.
eso1311sv — Pressmeddelande (forskning)
Kosmisk mätsticka blir bättre än någonsin
6 mars 2013: Det tog nästan ett decennium av noggranna observationer. Nu har ett internationellt astronomteam mätt upp avståndet till vår granngalax, det Stora Magellanska molnet, mer noggrant än någonsin tidigare. Den nya mätningen förbättrar samtidigt vår kunskap om hur snabbt universum expanderar - enligt den så kallade Hubblekonstanten. Dessutom innebär mätningen ett viktigt steg för att förstå den underliga mörka energin som gör att expansionen accelererar. Teamet använde teleskop vid ESO:s La Silla observatorium i Chile, samt andra över hela världen. Resultaten publiceras den 7 mars 2013 i tidskriften Nature.
Visar 21-40 av 50