Pressmeddelande

En röd jättestjärnas sanna ansikte – nya skarpa bilder på Betelgeuse

Astronomer har tagit de skarpaste bilder någonsin på Betelgeuse, en av de största stjärnor vi känner till.

29 juli 2009

Två forskarlag har använt ESO:s jätteteleskop VLT i Chile för att ta några av de skarpaste bilderna någonsin på stjärnan. Bilderna ger nya insikter i hur sådana bjässar till stjärnor skapar sina mäktiga stjärnvindar.

Betelgeuse ligger 600 ljusår från jorden i Orions stjärnbild. En dag tror astronomer att den kommer att explodera som en supernova. Redan nu håller den på att förlora sina yttre delar ut i rymden i rasande fart.

Nysläppta bilder visar en plym av gas, lika stor som vårt solsystem, som sträcker sig ut från stjärnan. Bilderna har tagits med instrumentet NACO av ett internationellt forskarlag lett av fransmannen Pierre Kervalla vid Paris observatorium.

– Tack vare dessa häpnadsväckande bilder har vi detekterat en stor plym av gas som sträcker sig ut i rymden från Betelgeuse yta, säger Pierre Kervalla, astronom vid Paris observatorium. Plymens utsträckning är minst sex gånger så stor som stjärnans diameter, ungefär avståndet mellan solen och Neptunus.

Kervalla och hans forskarkollegor har använt instrumentet NACO vid Europeiska sydobservatoriets (ESO:s) teleskop VLT.

NACO använder en teknik som heter adaptiv optik för att få fram superskarpa bilder. Den korrigerar för jordens böljande atmosfär. För att få fram den skarpaste bilden tar man många kort och slänger bort alla förutom de allra skarpaste. Denna teknik kallas 'lucky imaging'. Upplösningen är tillräckligt bra för att kunna se en tennisboll på Internationella rymdstationen.

Forskarna har också upptäckt att stjärnans yta pryds av en kokande bubbla som är ungefär lika stor som stjärnan själv.

De tror att det är en sådan bubbla som ligger bakom Betelgeuse underliga plym.

Bubblan på ytan har upptäckts med hjälp av en annan teknik, interferometri, också vid VLT i Chile. Astronomen Keiichi Ohnaka vid Max Planck-Institutet för astronomi i Bonn, tillsammans med kollegor från Frankrike och Italien, har använt instrumentet AMBER, som kombinerar ljuset från flera teleskop för att få fram bilder som är lika skarpa som från ett teleskop med en spegel på 48 meter.

– Våra observationer med AMBER är de skarpaste som någonsin gjorts av Betelgeuse. Dessutom har vi upptäckt hur gasen rör på sig i olika delar av stjärnans yta. Det är första gången man gjort det för en annan stjärna än vår sol, säger Keiichi Ohnaka vid Max Planck-Institutet för astronomi i Bonn.

Nils Ryde är astronom vid Lunds universitet och forskar själv om Betelgeuse, men har inte varit inblandad i de nya rönen.

– Ju mer man tittar på Betelgeuse, desto mer komplex blir bilden, säger Nils Ryde.

– De här resultaten är ett nytt bevis för att Betelgeuse yta består av konvektionsceller precis som solen. Skillnaden är att den har bara några få istället för massor, som solen, säger Nils Ryde.

Nils Ryde tror att den nya bilden av Betelgeuse kan hjälpa astronomer att förstå när stjärnan riskerar att smälla.

– Den är på väg att explodera som en supernova, men vi vet inte om det blir om tio år, hundra år eller hundra tusen år.

Pressmeddelande på engelska, bilder och video