Pressmeddelande

En nebulosas dubbla motorer

5 augusti 2009

ESO har släppt en svindlande ny bild av ett stjärnfält i den södra stjärnbilden Kölen. Denna imponerande syn sprakar med stjärnor i alla ljusstyrkor och nyanser, några av dem mot en fond av moln av gas och stoft. En ovanlig stjärna i mitten av molnet, HD 87643, har studerats noga med flera ESO-teleskop, bland dem VLTI, Very Large Telescope Interferometer. Stjärnan – omgiven av en komplex, utsträckt nebulosa som är slutprodukten efter tidigare våldsamma utkastningar – har visat sig ha en kompanjon. Växelverkningar i detta dubbelstjärnesystem, som omges av en stoftrik skiva, kan vara motorn som driver den märkvärdiga nebulosan.

Den nya bilden, som visar ett mycket rikt stjärnfält i riktning mot Vintergatans så kallade Carina-arm, är centrerad vid stjärnan HD 87643. Stjärnan är medlem i den exotiska klass som kallas B[e]-stjärnor [1]. Den ingår i en serie observationer som tillsammans ger astronomer den bästa bilden någonsin av en B[e]-stjärna.

Bilden togs med WFI-kameran (Wide Field Imager) monterad vid det 2,2-meters MPG/ESO-teleskop vid La Silla-observatoriet 2400 meter över havet i norra Chile. Bilden visar på ett elegant sätt hur den utsträckta nebulosan av gas och stoft reflekterar ljus från stjärnan. Centralstjärnans vind tycks ha format nebulosan och lämnat glödande, spretande grenar av gas och stoft . En noggrann undersökning av dessa beståndsdelar pekar på att stjärnan regelbundet och med 15 till 50 års mellanrum kastar av sig materia.

Ett forskarlag lett av astronomen Florentin Millour har studerat HD 87643 i detalj med flera ESO-teleskop. Utöver WFI använde astronomerna även ESO:s VLT (Very Large Telescope) vid Paranal.

Vid VLT använde astronomerna adaptivoptikinstrumentet NACO, som tillät dem att få fram en bild på stjärnan fri från atmosfäriska störningar. För att fördjupa studiet av objektet använde de sedan VLTI (Very Large Telescope Interferometer) för att ta ytterligare en bild.

Bara skillnaden i räckvidd mellan dessa olika observationer – från WFI:s panoramabild till detaljerna i VLTI-observationerna – motsvarar en zoomfaktor på 60 000 från den ena bilden till den andra. Astronomerna fann att HD 87643 i själva verket är två stjärnor som kretsar kring varandra. Kompanjonen ligger 50 gånger avståndet mellan jorden och solen bort, omgiven av ett mindre skal av stoft. De två stjärnorna kretsar förmodligen runt varandra med en omloppstid på mellan 20 och 50 år. Det finns dessutom tecken på en skiva av stoft runt de två.

Att det finns en andra stjärna i systemet skulle kunna förklara att materia regelbundet kastas ut från HD 87643, och kanske även förklara nebulosans uppkomst. Då den andra stjärnan rör sig i en mycket elliptisk bana skulle den med jämna mellanrum komma tillräckligt nära HD 87643 för att materia ska kastas ut.

[1]: B[e]-stjärnor är stjärnor med spektraltyp B vars spektra visar emissionslinjer, därav e:et. De brukar vara omgivna av stora mängder stoft.

Forskningsresultaten om HD 87643 publiceras i en artikel i tidskriften Astronomy and Astrophysics: A binary engine fueling HD 87643’s complex circumstellar environment using AMBER/VLTI imaging, av F. Millour m. fl.

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta mellanstatliga organisation för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 14 länder: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av kraftfulla markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra viktiga vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal driver ESO Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och VISTA, det största kartläggningsteleskopet. ESO är den europeiska partnern i ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och det största astronomiska projekt som finns. ESO planerar för närvarande ett 42-meters europeiskt extremt stort teleskop för synligt och infrarött ljus, E-ELT, som kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.