Pressmeddelande

ESO firar sitt 50-årsjubileum

Livesändning från VLT när vinnare av tävling observerar nebulosan Tors hjälm

5 oktober 2012

Idag, den 5 oktober 2012, firar Europeiska sydobservatoriet (ESO) att det gått 50 år sedan det bildades. Under de senaste fem decennierna har ESO blivit världens mest produktiva astronomiska observatorium. På morgonen den 5 oktober observerade ESO:s teleskop VLT för första gången någonsin ett objekt på stjärnhimlen som valts ut av allmänheten. Vinnaren av jubileumstävlingen riktade VLT mot den spektakulära nebulosan Tors hjälm, och observationerna direktsändes över Internet. För att fira jubileet anordnar ESO och dess samarbetspartners en mängd andra aktiviteter i ESO:s 15 medlemsländer.

När avtalet mellan ESO:s medlemsländer undertecknades den 5 oktober 1962 och ESO bildades gick en dröm i uppfyllelse för ledande astronomer från fem europeiska länder, Belgien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Sverige. De hade bestämt sig för att slå sig samman med ett primärt mål att bygga ett stort teleskop som skulle ge dem tillgång till den magnifika och rika södra stjärnhimlen.

Tim de Zeeuw är ESO:s generaldirektör:

- Femtio år senare har de fem grundarnas drömmar inte bara blivit verklighet, utan också överträffats många gånger om. ESO har gett sig på utmaningen att konstruera, bygga och driva de mest kraftfulla teleskopen på jorden.

ESO driver tre unika observatorier i Chile - La Silla, Paranal och Chajnantor - och har blivit världsledande inom astronomiforskningen [1]. På Paranal driver ESO jätteteleskopet VLT (Very Large Telescope), som är världens mest avancerade observatorium för synligt ljus. Ända sedan starten 1998 har teleskopet varit en drivande kraft in i en ny tid av astronomiska upptäckter. På Chajnantorplatån i norra Chile bygger ESO och dess internationella partners [2] ett revolutionerande astronomiskt teleskop - ALMA, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array [3] som kommer att hjälpa till att avslöja det kalla universums hemligheter.

ESO:s första observatorium, La Silla, är fortfarande mycket produktivt och behåller sin plats i den astronomiska forskningens framkant. Där har framför allt instrumentet HARPS, på 3,6 metersteleskopet, utmärkt sig som världens mest framgångsrika exoplanetletare.

ESO:s nästa teleskop ligger bara några år framåt i tiden. Med spegeldiameter på 39 meter kommer E-ELT (European Extremely Large Telescope) att bli “världens största öga mot himlen”. Teleskopet planeras kunna se sitt första ljus under den första delen av nästa årtionde. E-ELT kommer att ta sig an vår tids allra största vetenskapliga utmaningarna i vår tid och kan komma att, som Galileos teleskop gjorde för mer än 400 år sedan, revolutionera hur vi ser på universum.

För att fira 50-års jubileet ordnar ESO och dess samarbetspartners särskilda evenemang och projekt riktade mot allmänheten under 2012 [4]. En rad speciellt koordinerade offentliga tillställningar går av stapeln idag i de 15 medlemsländerna, samt en mängd utställningar under rubriken Awesome Universe.

Som en del av firandet riktades VLT i morse för första gången någonsin mot ett objekt på himlen som valts ut av allmänheten - nebulosan Tors hjälm [5] (länk). Nebulosan valdes ut i den nyligen avgjorda tävligen “Välj vad VLT ska skåda” (ann12060). Observationerna utfördes av Brigitte Bailleul - som vann tävlingen “Twittra dig till VLT” - och sändes live över Internet från Paranal. Bilden, som togs under de utsökta observationsförhållanden som är vanliga vid Paranal, är den mest detaljrika bilden någonsin av detta märkliga ställe i rymden.

Tim de Zeeuw avslutar:

- Med VLT, ALMA och det framtida E-ELT går nu ESO in i en ny tid. Det är en tid som ESO:s grundare inte kunde ha föreställt sig ens i deras första djärva drömmar. Till alla de som har gjort detta möjligt: å ESO:s vägnar tackar jag er!

[1] Information om publikationsstatistik för olika observatorier finns att läsa här.

[2] ALMA-projektet är ett samarbete mellan Europa, Nordamerika och Östasien i samverkan med Chile.

[3] ALMA blir ett enda teleskop bestående av 66 högprecisionsantenner. Bygget av ALMA kommer att vara färdigt först 2013, men vetenskapliga observationer med ett mindre antal antenner började redan 2011 (eso1137).

[4] En dokumentärfilm kommer att släppas för att fira jubileet, tillsammans med en storslaget illustrerad bok. Filmen har också släppts som flera avsnitt av ESO:s populära poddsändning, ESOcast. Dessutom släpps en ny bok som i detalj beskriver triumferna och utmaningarna under ESO:s historia.

[5] Nebulosan Tors hjälm, som också kallas NGC 2359, är en stjärnbarnkammare i stjärnbilden Stora hunden. Den hjälm-formade nebulosan ligger ungefär 15 000 ljusår från jorden, och är mer än 30 ljusår tvärsöver. Hjälmen är i själva verket en kosmisk bubbla i ett moln av molekylär gas som blåsts av vinden från en ljusstark och tung stjärna nära bubblans mitt. Den glödande gasen värms upp av den energirika strålningen från stjärnan i mitten. Nebulosans många färger har sina ursprung i olika ämnen i gasen.

År 2012 är det 50 år sedan Europeiska sydobservatoriet (ESO) grundades. ESO är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 15 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop: VISTA, som observerar infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop, samt VST, det största teleskopet som konstruerats för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av det europeiska extremt stora 39 metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, E-ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.