Pressmeddelande

Världspremiär för IMAX® 3D-filmen Hidden Universe

Din biljett till stjärnorna, som världens mest kraftfulla teleskop, på bioduken i 3D för första gången

1 juli 2013

Den nya 3D-filmen Hidden Universe (svensk titel Universums hemligheter) släpps nu i IMAX-salonger och storformatbiografer över hela världen, med världspremiärer den 28 juni 2013 på Great Lakes Science Center i Cleveland, Ohio, USA och den 29 juni på Tycho Brahe-planetariet i Köpenhamn. Filmen visar världens mest avancerade teleskop i högupplösta bildserier, hypnotiserande tredimensionella modeller av olika himlaobjekt, och en tredimensionell simulering av universums utveckling.

För att besöka världens mest avancerade teleskop måste man ta sig till avlägsna platser – till exempel de chilenska Anderna upp till 5000 meter över havet. Nu finns det ett enklare sätt att uppleva dessa extrema ställen.

För första gången på IMAX® 3D kan du nu utforska ESO:s främsta teleskop, Very Large Telescope (VLT) på bioduken, samt besöka det största astronomiska projektet i världen – Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA, ett internationellt samarbete som stöds av Europa, Nordamerika och Östasien i samarbete med Chile). Allt ingår i filmen Hidden Universe.

Russell Scott har regisserat filmen och arbetade på plats i Chile då den filmades i november 2012.

– Upplevelsen att filma i Atacamaöknen vid sådana världsledande teleskop har varit fantastisk. Vissa av dessa platser i Anderna får dig nästan att känna som att du är på en annan planet. Det är den här känslan av naturen – som inte liknar något vi är vana vid – är precis vad jag vill visa för publiken.

Från dessa extrema platser på jorden tas publiken med på en hisnande resa genom rymden i det bioformat där den gör sig bäst: IMAX 3D. Förutom att åka in i galaxer och nebulosor och resa över Mars yta kommer publiken även se häpnadsväckande bilder av solen. Universum visas här upp genom riktiga bilder samt tidigare ej visade gigantiska 3D-simuleringar som baseras på astronomiska data samlade av VLT, ALMA och andra teleskop som NASA/ESA:s Hubbleteleskop, och skapar en häftig IMAX 3D upplevelse.

– I Hidden Universe utforskar vi solen, mänsklighetens länk till kosmos, och får se fantastiska bilder av avlägsna galaxer på ett helt nytt sätt. Det ger oss nya insikter i hur universum fungerar, förklarar producenten Stephen Amezdroz.

Filmens berättare är den brittiska skådespelerskan Miranda Richardson, som vunnit en Golden Globe för sin roll i filmen En förtrollad april, samt nominerats till Oscar och Golden Globes för sin roll i Louis Malles Damage, för vilken hon fick en BAFTA-utmärkelse.

Hidden Universe är filmad med 15/70 mm film och är producerad av det prisbelönta australiensiska produktionsbolaget December Media tillsammans med Film Victoria, Swinburnes tekniska universitet samt ESO. Filmen är också producerad i samarbete och distribueras av det dubbelt Oscar-nominerade MacGillivray Freeman Films, världsledande producent och distributör av IMAX-filmer.

– Det är med stor entusiasm som vi visar upp ESO:s teleskop och banbrytande forskning i IMAX. Endast detta format kan på riktigt uttrycka den hisnande upplevelsen av att se mänsklighetens mest avancerade teleskop, säger Lars Lindberg Christensen, chef för ESO:s avdelning för utbildning och utåtriktad verksamhet

En lista på biografer där filmen visas hålls uppdaterad på filmens officiella websida.

December Media är ett av Australiens mest erfarna produktionsföretag inom fakta och dokumentärfilm. Det är baserat i Melbourne och är välkänt för sina kvalitetsdokumentärer och serier gjorda för den australienska och internationella marknaden. Med mer är 20 års erfarenhet inom genrerna dokumentär, utbildning,prisbelönta livesändningar och animerad barn-tv, har December Media stort kunnande inom utveckling, finansiering och produktion, samt ett stort nätverk för distribution och finansiella relationer över jorden.

Film Victoria är ett statligt organ och strategisk partner till filmindustrin. Det bekostar och främjar bra originella filmer som görs i Victoria, Australien, och lade över 7,2 miljoner australiensiska dollar på lokala film och tv-projekt bara under förra året. Det har säkrat internationella produktioner och även produktioner utanför staten Victoria, inklusive I Frankenstein, HBO:s miniserier The PacificDon't Be Afraid of the Dark,Where the Wild Things AreGhost Rider och Knowing.

Swinburne 3D Productions, tillsammans med Swinburneuniversitetets centrum for astrofysik och superdatorer, är ledande inom vetenskaplig filmproduktion och avancerade rymdvisualiseringar, där man kombinerar vetenskapliga data med innovativa, och självutvecklade tekniker inom CGI-animation och 3D-bilder. Man specialicerar sig inom film, interaktivt innehåll och utbildningspaket, och har över 10 års erfarenhet att producera stereo-3D filmer.

MacGillivray Freeman Films är världens främsta oberoende producent och distributör för storformatsfilmer för IMAX-biografer, inklusive den Oscarnominerade Dolphins and the living sea. Under de senaste 40 åren har företagets filmer visats i ledande institutioner över hela världen, vilket gjort det till det första dokumentärproducenten som nått intäkter på en miljard dollar. MacGillivray Freeman Films är kända för sitt artisteri och lyckade mix av utbildning och underhållning, samt för deras kärlek för vetenskapen och för naturen.