Pressmeddelande

Sista antennen har levererats till ALMA

Alla 66 ALMA-antenner nu överlämnade till observatoriet

1 oktober 2013

Den sista antennen till ALMA-projektet (ALMA – Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har just lämnats över till observatoriet. Parabolen, med 12 meters diameter, har tillverkats av det europeiska konsortiet AEM, och leveransen betyder att alla 25 europeiska antenner har överlämnats – det största kontraktet hittills för ESO.

Antennen är den 66:e och sista som överlämnats till observatoriet. Nordamerika har levererat 25 tolvmetersantenner, och Ostasien har levererat 16 (fyra 12-meter och tolv 7-meter). Mot slutet av 2013 förväntas alla dessa 66 högprecisionsantenner för millimeter/submillimetervågor arbeta tillsammans som ett teleskop, i en uppställning som sträcker sig upp till 16 kilometer över Chajnantorplatån i Atacamaöknen i norra Chile.

ALMA-observatoriet invigdes av Chiles president, Sebastián Piñera, i mars 2013 (eso1312). Invigningen, som ägde rum då alla viktiga system hos det gigantiska teleskopet var färdiga, blev ALMA:s formella övergång från ett projekt under uppbyggnad till ett fullfjädrat observatorium.

Leveransen av den sista antennen fullbordar nu ALMA:s antennkonstruktionsfas [1]. Nu finns 66 antenner på plats för vetenskapliga observationer, innebär början på en nya era av astronomiska upptäcker. Wolfgang Wild, ALMA:s europeiska projektledare, förklarar.

– Det här är en viktig milstolpe för ALMA-observatoriet eftersom astronomer i Europa och över hela världen nu kan använda det färdigställda ALMA-teleskopet, med den bästa känsligheten och största uppsamlingsytan.

Överlämningen av den sista europeiska antennen markerar slutförandet av det största ESO-kontraktet hittills. Kontraktet med konsortiet AEM [2] täckte utformningen, tillverkningen, transporten och installationen på plats av de 25 antennerna.

ALMA hjälper astronomerna att svara på viktiga frågor om våra kosmiska ursprung. Teleskopet observerar ljus från universum med våglängder kring och strax under en millimeter. Dessa ligger mellan infrarött ljus och radiovågor i det elektromagnetiska spektret. Ljus vid de här våglängderna alstras av några av kosmos kallaste och även mest avlägsna himlakroppar. Dessa inkluderar kalla moln av gas och stoft där nya stjärnor håller på att födas, och avlägsna galaxer i så långt ut i universum som det går att se.

Universum är relativt outforskat vid submillimetervåglängder. Teleskop för dessa våglängder kräver extremt torra atmosfäriska förhållanden, som just på Chajnantor, men även många stora antenner och avancerad mottagarteknik. Redan innan det var färdigbyggt användes ALMA för vetenskapliga projekt och har redan visat stor potential i och med publikationen av många spännande forskningsresultat (se eso1336, eso1334, eso1333, eso1331, eso1325, eso1318, eso1313 och eso1234).

[1] ESO är också ansvarigt för bygget av forskarhotellet Residencia, där gästande personal kommer att bo.

[2] AEM-konsortiet består av Thales Alenia Space, European Industrial Engineering och MT-Mechatronics.

ALMA är en internationell anläggning för astronomi och är ett samarbete mellan Europa, Nordamerika och Ostasien i samverkan med Chile.  Bygget och driften av ALMA leds för Europas del av ESO, för Ostasien av Nationella astronomiska observatoriet i Japan (NAOJ) och för Nordamerika av National Radio Astronomy Observatory (NRAO). Joint ALMA Observatory (JAO) ger gemensam ledning och gemensam organisation för bygget, driftsättning och drift av ALMA.