Pressmeddelanden

Prenumerera på esonews via epost
eso1117sv — Pressmeddelande (forskning)
Ensam superstjärna upptäcks av ESO:s jätteteleskop VLT
25 maj 2011: En synnerligen ljusstark men ovanligt ensam stjärna har upptäckts i en närliggande galax. Stjärnan lyser tre miljoner gånger starkare än solen. Liknande “superstjärnor” har tidigare endast upptäckts inuti stjärnhopar, men just den här stjärnan lyser i ensamt majestät. Stjärnans ursprung är höljt i dunkel: föddes den ensam eller blev den utstött från en stjärnhop? Oavsett vilket av alternativen som är korrekt så utmanar upptäckten astronomernas förståelse för hur stjärnor bildas.
eso1116sv — Pressmeddelande (forskning)
Inuti en jättestorm på Saturnus
19 maj 2011: En ovanlig storm i planeten Saturnus atmosfär har studerats mer ingående än vad som tidigare varit möjligt. Observationerna gjordes av ESO:s jätteteleskop VLT har tillsammans med NASA:s rymdsond Cassini. Studien är gjord av ett internationellt forskarteam och kommer att publiceras den här veckan i tidskriften Science.
eso1115sv — Bildrelease
Två sidor av Slaktkroksgalaxen
4 maj 2011: NGC 2442, som kallas "the Meathook Galaxy" av engelsktalande astronomer, har en uppseendeväckande asymmetrisk form. Den ena spiralarmen, som nyligen var värd åt en supernova, är tätt virad runt galaxen. Fläckar av ny stjärnbildning ligger utströdda i den andra armen som sträcker sig långt ut från galaxkärnan. 2,2-meters MPG/ESO-teleskopet och NASA/ESA:s rymdteleskop Hubble har tagit två bilder som visar kontrasterna i denna asymmetriska galax.
eso1114sv — Bildrelease
Störda galaxer bildar ett märkligt par
20 april 2011: Galaxerna i detta kosmiska par, här fångade med kameran WFI på 2,2 meters MPG/ESO-teleskopet vid La Silla-observatoriet i Chile, uppvisar en del underliga drag. De ligger så nära varandra att de förvrids av den inbördes tyngdkraftens verkningar. Den gravitationella dragkampen galaxerna emellan har förvrängt spiralformen i den ena galaxen, NGC 3169, och dragit isär stoftstråk i dess följeslagare NGC 3166. Samtidigt sitter en tredje, mindre galax – nedan till höger i bilden – på första parkett för att bevittna hur dessa krafter vrider och drar i dess större grannar.
eso1113sv — Bildrelease
Kosmiska fyrverkerier från döende stjärnor
13 april 2011: Gigantiska öglor av gas som påminner om protuberanser från solen syns i denna bild på nebulosan NGC 3582, som fångats av kameran WFI (Wide Field Imager) på 2,2-meters MPG/ESO-teleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile. Öglorna tros ha skapats av döende stjärnor, men i denna stjärnornas barnkammare bildas också nya stjärnor. De energiska ungarna strålar intensivt i ultraviolett ljus som får gasen att glöda och skapar bildens praktfulla eldshow.
eso1112sv — Organisationsmeddelande
Tjeckiens president besöker ESO:s Paranalobservatorium
7 april 2011: Den 6 april 2011 fick ESO:s Paranalobservatorium äran av att ta emot besök från Tjeckiens president Václav Klaus och hans fru Livia Klausová. De tog även tillfället i akt att beundra berget Cerro Armazones, där det planerade E-ELT ska placeras.
eso1111sv — Bildrelease
Rosenrött skimmer där stjärnor föds
30 mars 2011: Det intensivt röda molnet i den här bilden, tagen med ESO:s jätteteleskop VLT, är ett område fyllt av glödande vätgas som omger stjärnhopen NGC 371. Denna stjärnornas barnkammare är belägen i vår granngalax Lilla magellanska molnet.
eso1110sv — Pressmeddelande (forskning)
Kall stjärna – brun dvärg slår temperaturrekord
23 mars 2011: Observationer med ESO:s jätteteleskop VLT har, tillsammans med två andra teleskop, upptäckt en ny utmanare till titeln som den kallaste stjärnan. Denna stjärna är en brun dvärg i ett dubbelsystem med en temperatur som motsvarar en nybryggd kopp te – varmt med mänskliga mått men mycket kallt för en stjärnas yta. Den är så kall att den tangerar den otydliga gränsen mellan små, svala stjärnor och stora, varma planeter.
eso1109sv — Bildrelease
Stjärnornas dramatiska födelse
16 mars 2011: En ny bild från ESO:s jätteteleskop VLT visar i närbild den dramatiska påverkan som nyfödda stjärnor har på gasen och stoftet de bildats ur. Stjärnorna verkar utan att synas själva: material som slungats ut från dem har kolliderat med de omgivande gas- och stoftmolnen. Kollisionerna skapar ett surrealistiskt landskap av glödande bågar, fläckar och strömmar.
eso1108sv — Pressmeddelande (forskning)
Den mest avlägsna fullvuxna galaxhopen
9 mars 2011: Astronomer har upptäckt och uppmätt avståndet till den mest avlägsna fullvuxna galaxhopen som hittills hittats. För att göra det användes mängder av olika teleskop på marken och i rymden, bland dem ESO:s jätteteleskop VLT vid Paranalobservatoriet i Chile. Trots att hopen ses vid en tidpunkt då universum var yngre än en fjärdedel av sin nuvarande ålder så är den överraskande lik galaxhopar i vårt nuvarande universum.
eso1107sv — Bildrelease
En skiva av stoft och stjärnor: galaxen NGC 247
2 mars 2011: Den här bilden av NGC 247 avslöjar fina detaljer i denna nästan kantställda spiralgalax samt dess lika detaljrika bakgrund. Bilden togs med WFI-kameran på 2,2-meter MPG/ESO-teleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile. Galaxens avstånd har tidigare överskattats, och enligt astronomer är förklaringen dess extrema lutning sett från jorden.
eso1106sv — Pressmeddelande (forskning)
En planet under uppbyggnad?
24 februari 2011: Ett internationellt team av astronomer har använt ESO:s jätteteleskop VLT för att studera en skiva av material som omger en ung stjärna. Sådana kortlivade skivor finns runt stjärnorna under de tidiga stadierna när ett planetsystem föds. För första gången så har man upptäckt en mindre följeslagare till stjärnan som kan vara orsak till det stora mellanrum som hittats i skivan. Framtida observationer kommer att avgöra om följeslagaren är en planet eller en brun dvärg.
eso1105sv — Bildrelease
Speglad stjärnglans
16 februari 2011: Nebulosan Messier 78 tar huvudrollen i den här bilden, tagen med WFI-kameran på 2,2-meter MPG/ESO-teleskopet vid La Silla-observatoriet i Chile, medan stjärnorna som driver den lysande uppvisningen håller sig i bakgrunden. Det bländande stjärnljuset studsar på stoftpartiklar i nebulosan och lyser upp den med utspritt blått ljus. Igor Chekalin var totalvinnaren i ESO:s ”Hidden Treasures 2010”-tävling för astrofotografi med sin bild av denna häpnadsväckande astronomiska skönhet.
eso1104sv — Bildrelease
Bilden av en renodlad skivgalax
2 februari 2011: Den ljusstarka galaxen NGC 3621, här fångad på bild av WFI-kameran på 2,2-meterteleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile, ser ut som en klassisk spiralgalax. Men egentligen är den ovanlig: den saknar utbuktning i mitten och kallas därför för renodlad skivgalax.
eso1103sv — Bildrelease
Orionnebulosan överraskar fortfarande
19 januari 2011: Det är en nästan overkligt skimrande Orionnebulosa som möter betraktaren i den här nya bilden, tagen med kameran WFI på 2,2-meters MPG/ESO-teleskopet vid La Silla-observatoriet i Chile. Nebulosan är inte bara snygg – för astronomer är det ett ställe i rymden där tunga stjärnor bildas och som är tillräckligt nära för att studeras i detalj. Därmed kan vi utöka vår förståelse om hur stjärnor föds och utvecklas. Bilden skapades av data som valdes ut av Igor Chekalin (Ryssland), en av deltagarna i ESO:s astrofototävling Hidden Treasures 2010. Igors egen bild av Orionnebulosan kom på sjunde plats i tävlingen, men en av hans andra bilder vann hela tävlingen.
eso1102sv — Organisationsmeddelande
ESO:s okända skatter avslöjas
12 januari 2011: Astrofototävlingen ESO:s Hidden Treasures 2010 lockade nära hundra deltagare och ESO har nu nöjet att tillkännage vinnarna. Tävlingen gav amatörastronomer möjligheten att leta igenom ESO:s enorma arkiv av astronomiska data för att hitta en väl gömd kosmisk pärla. Astronomientusiasten Igor Chekalin från Ryssland vann förstapriset i denna svåra men givande utmaning – en resa för livet till ESO:s jätteteleskop VLT vid Paranal i Chile.
eso1101sv — Bildrelease
VISTA stirrar djupt in i den blåa Lagunen
5 januari 2011: Den här nya bilden av Lagunnebulosan i infrarött ljus fångades som en del av en femårsstudie av Vintergatan med ESO:s teleskop VISTA vid Paranalobservatoriet i Chile. Den visar ett litet stycke ur en mycket större bild av området omkring nebulosan. Den större bilden är i sin tur bara en del i ett jättelikt kartläggningsprojekt.
eso1050sv — Organisationsmeddelande
Brasilien går med i Europeiska sydobservatoriet
30 december 2010: Federalrepubliken Brasilien skrev igår under det formella tillträdesavtalet som banar vägen för landet att bli medlem i Europeiska sydobservatoriet ESO (European Southern Observatory). När dess regering har ratificerat detta blir Brasilien det femtonde medlemslandet och det första utanför Europa.
eso1049sv — Pressmeddelande (forskning)
Ljusning för mörka gammablixtar
16 december 2010: Gammablixtar är bland universums mest energirika händelser, men trots detta är en del av dem märkligt ljussvaga i synligt ljus. Den hitintills största studien av dessa så kallade mörka gammablixtar har nu gjorts med instrumentet GROND på 2,2-meter MPG/ESO-teleskopet vid La Silla i Chile. Studien visar att de egendomliga jätteexplosionerna trots allt kan förklaras utan exotiska inslag. Ljussvagheten hos blixtarna kan tillskrivas en kombination av orsaker, varav den viktigaste är förekomsten av stoft och damm mellan jorden och explosionen.
eso1048sv — Bildrelease
Ett myller av uråldriga stjärnor
8 december 2010: Vi känner till ungefär 150 stycken klotformiga stjärnhopar, var och en innehållande ett stort antal gamla stjärnor, som kretsar kring Vintergatan. Den här nya och skarpa bilden av Messier 107, tagen av WFI-kameran på 2,2-metersteleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile, visar i detalj den inre strukturen i en av dessa klothopar. Studier av dessa myllrande stjärnsamlingar har avslöjat mycket om vår galax historia och om hur stjärnor utvecklas.
Visar 181-200 av 274