Pressmeddelanden

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso1124sv — Pressmeddelande (forskning)
Hur aktiveras ett supertungt svart hål?
13 juli 2011: En ny studie av de väldiga, aktiva svarta hål i centrum av galaxer har gett astronomer en rejäl överraskning. Studien kombinerar data från ESO:s jätteteleskop VLT och ESA:s röntgenteleskop i rymden XMM-Newton. De flesta av de supertunga svarta hålen som blev aktiva under de senaste 11 miljarder åren gjorde inte det på grund av galaxkollisioner, som man tidigare trott.
eso1123sv — Pressmeddelande (forskning)
Väteperoxid upptäckt i rymden
6 juli 2011: Molekyler av väteperoxid har för första gången upptäckts i den interstellära rymden. Upptäckten ger ledtrådar till kemin hos två livsviktiga molekyler: vatten och syre. På jorden spelar väteperoxid en nyckelroll i vatten- och ozonkemi i vår planets atmosfär. Den är även känd för att användas som desinfektionsmedel eller för att bleka håret. Nu har den hittats i rymden av ett svensklett team av astronomer som använt teleskopet APEX, som ESO driver i Chile.
eso1122sv — Pressmeddelande (forskning)
Den mest avlägsna kvasaren upptäckt
29 juni 2011: Ett europeiskt forskarlag har använt ESO:s jätteteleskop VLT tillsammans med en mängd andra teleskop för att upptäcka och studera den mest avlägsna kvasaren som man hittills har hittat. Denna strålande fyrbåk drivs av ett svart hål med en massa på två miljarder gånger solens, och är utan konkurrens det mest ljusstarka objekt som hittills upptäckts i det tidiga universum. Forskningsresultaten kommer att publiceras i tidskriften Nature den 30 juni 2011.
eso1121sv — Bildrelease
Betelgeuse lågor
23 juni 2011: Astronomer har med aldrig tidigare uppnådd detaljskärpa avbildat en komplex och ljusstark nebulosa runt stjärnan Betelgeuse. Den nya bilden är tagen med instrumentet VISIR på ESO:s jätteteleskop VLT (Very Large Telescope). Nebulosan, som påminner om flammor från stjärnan, bildas när jätten kastar av sig materia ut i rymden.
eso1120sv — Pressmeddelande (forskning)
Galaktisk seriekrock utreds
22 juni 2011: Ett forskarteam har studerat galaxhopen Abell 2744, som har fått smeknamnet Pandora-hopen. Genom att använda teleskop både i rymden och på marken, bland dem ESO:s jätteteleskop VLT och rymdteleskopet Hubble, har de pusslat samman hopens komplicerade och våldsamma förflutna. Abell 2744 förefaller att vara resultatet av en krock mellan åtminstone fyra separata galaxhopar. Denna komplicerade kollision har gett upphov till ett antal märkliga fenomen som aldrig tidigare har skådats på samma plats i rymden.
eso1119sv — Organisationsmeddelande
Första bilderna från kartläggningsteleskopet VST
8 juni 2011: Kartläggningstelekopet VST, det senaste tillskottet på ESO:s Paranalobservatorium, har debuterat med tre imponerande bilder av objekt på den södra stjärnhimlen. I hjärtat av VST, ett toppmodernt 2,6-metersteleskop, ligger den väldiga 268-megapixelkameran OmegaCAM. Denna kamera är konstruerad för att kartlägga himlavalvet snabbt och med hög bildkvalitet. Teleskopet, som observerar i synligt ljus, kompletterar perfekt ESO:s kartläggningsteleskop VISTA, som observerar i infrarött ljus. Nya bilder av Omega-nebulosan, den klotformiga stjärnhopen Omega Centauri och galaxerna i Leo-tripletten visar upp kraften hos VST.
eso1118sv — Bildrelease
Ett vykort från yttre rymden?
1 juni 2011: ESO-astronomer har använt WFI-kameran på MPG/ESO 2,2-metersteleskopet för att fånga NGC 6744 på bild. Denna uppseendeväckande spiralgalax ligger ungefär 30 miljoner ljusår bort, i stjärnbilden Påfågeln på den södra stjärnhimlen. Men bilden skulle nästan ha kunnat vara ett foto-vykort föreställande vår egen Vintergata, taget och skickat av en extragalaktisk vän, eftersom denna galax är mycket lik vår egen.
eso1117sv — Pressmeddelande (forskning)
Ensam superstjärna upptäcks av ESO:s jätteteleskop VLT
25 maj 2011: En synnerligen ljusstark men ovanligt ensam stjärna har upptäckts i en närliggande galax. Stjärnan lyser tre miljoner gånger starkare än solen. Liknande “superstjärnor” har tidigare endast upptäckts inuti stjärnhopar, men just den här stjärnan lyser i ensamt majestät. Stjärnans ursprung är höljt i dunkel: föddes den ensam eller blev den utstött från en stjärnhop? Oavsett vilket av alternativen som är korrekt så utmanar upptäckten astronomernas förståelse för hur stjärnor bildas.
eso1116sv — Pressmeddelande (forskning)
Inuti en jättestorm på Saturnus
19 maj 2011: En ovanlig storm i planeten Saturnus atmosfär har studerats mer ingående än vad som tidigare varit möjligt. Observationerna gjordes av ESO:s jätteteleskop VLT har tillsammans med NASA:s rymdsond Cassini. Studien är gjord av ett internationellt forskarteam och kommer att publiceras den här veckan i tidskriften Science.
eso1115sv — Bildrelease
Två sidor av Slaktkroksgalaxen
4 maj 2011: NGC 2442, som kallas "the Meathook Galaxy" av engelsktalande astronomer, har en uppseendeväckande asymmetrisk form. Den ena spiralarmen, som nyligen var värd åt en supernova, är tätt virad runt galaxen. Fläckar av ny stjärnbildning ligger utströdda i den andra armen som sträcker sig långt ut från galaxkärnan. 2,2-meters MPG/ESO-teleskopet och NASA/ESA:s rymdteleskop Hubble har tagit två bilder som visar kontrasterna i denna asymmetriska galax.
eso1114sv — Bildrelease
Störda galaxer bildar ett märkligt par
20 april 2011: Galaxerna i detta kosmiska par, här fångade med kameran WFI på 2,2 meters MPG/ESO-teleskopet vid La Silla-observatoriet i Chile, uppvisar en del underliga drag. De ligger så nära varandra att de förvrids av den inbördes tyngdkraftens verkningar. Den gravitationella dragkampen galaxerna emellan har förvrängt spiralformen i den ena galaxen, NGC 3169, och dragit isär stoftstråk i dess följeslagare NGC 3166. Samtidigt sitter en tredje, mindre galax – nedan till höger i bilden – på första parkett för att bevittna hur dessa krafter vrider och drar i dess större grannar.
eso1113sv — Bildrelease
Kosmiska fyrverkerier från döende stjärnor
13 april 2011: Gigantiska öglor av gas som påminner om protuberanser från solen syns i denna bild på nebulosan NGC 3582, som fångats av kameran WFI (Wide Field Imager) på 2,2-meters MPG/ESO-teleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile. Öglorna tros ha skapats av döende stjärnor, men i denna stjärnornas barnkammare bildas också nya stjärnor. De energiska ungarna strålar intensivt i ultraviolett ljus som får gasen att glöda och skapar bildens praktfulla eldshow.
eso1112sv — Organisationsmeddelande
Tjeckiens president besöker ESO:s Paranalobservatorium
7 april 2011: Den 6 april 2011 fick ESO:s Paranalobservatorium äran av att ta emot besök från Tjeckiens president Václav Klaus och hans fru Livia Klausová. De tog även tillfället i akt att beundra berget Cerro Armazones, där det planerade E-ELT ska placeras.
eso1111sv — Bildrelease
Rosenrött skimmer där stjärnor föds
30 mars 2011: Det intensivt röda molnet i den här bilden, tagen med ESO:s jätteteleskop VLT, är ett område fyllt av glödande vätgas som omger stjärnhopen NGC 371. Denna stjärnornas barnkammare är belägen i vår granngalax Lilla magellanska molnet.
eso1110sv — Pressmeddelande (forskning)
Kall stjärna – brun dvärg slår temperaturrekord
23 mars 2011: Observationer med ESO:s jätteteleskop VLT har, tillsammans med två andra teleskop, upptäckt en ny utmanare till titeln som den kallaste stjärnan. Denna stjärna är en brun dvärg i ett dubbelsystem med en temperatur som motsvarar en nybryggd kopp te – varmt med mänskliga mått men mycket kallt för en stjärnas yta. Den är så kall att den tangerar den otydliga gränsen mellan små, svala stjärnor och stora, varma planeter.
eso1109sv — Bildrelease
Stjärnornas dramatiska födelse
16 mars 2011: En ny bild från ESO:s jätteteleskop VLT visar i närbild den dramatiska påverkan som nyfödda stjärnor har på gasen och stoftet de bildats ur. Stjärnorna verkar utan att synas själva: material som slungats ut från dem har kolliderat med de omgivande gas- och stoftmolnen. Kollisionerna skapar ett surrealistiskt landskap av glödande bågar, fläckar och strömmar.
eso1108sv — Pressmeddelande (forskning)
Den mest avlägsna fullvuxna galaxhopen
9 mars 2011: Astronomer har upptäckt och uppmätt avståndet till den mest avlägsna fullvuxna galaxhopen som hittills hittats. För att göra det användes mängder av olika teleskop på marken och i rymden, bland dem ESO:s jätteteleskop VLT vid Paranalobservatoriet i Chile. Trots att hopen ses vid en tidpunkt då universum var yngre än en fjärdedel av sin nuvarande ålder så är den överraskande lik galaxhopar i vårt nuvarande universum.
eso1107sv — Bildrelease
En skiva av stoft och stjärnor: galaxen NGC 247
2 mars 2011: Den här bilden av NGC 247 avslöjar fina detaljer i denna nästan kantställda spiralgalax samt dess lika detaljrika bakgrund. Bilden togs med WFI-kameran på 2,2-meter MPG/ESO-teleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile. Galaxens avstånd har tidigare överskattats, och enligt astronomer är förklaringen dess extrema lutning sett från jorden.
eso1106sv — Pressmeddelande (forskning)
En planet under uppbyggnad?
24 februari 2011: Ett internationellt team av astronomer har använt ESO:s jätteteleskop VLT för att studera en skiva av material som omger en ung stjärna. Sådana kortlivade skivor finns runt stjärnorna under de tidiga stadierna när ett planetsystem föds. För första gången så har man upptäckt en mindre följeslagare till stjärnan som kan vara orsak till det stora mellanrum som hittats i skivan. Framtida observationer kommer att avgöra om följeslagaren är en planet eller en brun dvärg.
eso1105sv — Bildrelease
Speglad stjärnglans
16 februari 2011: Nebulosan Messier 78 tar huvudrollen i den här bilden, tagen med WFI-kameran på 2,2-meter MPG/ESO-teleskopet vid La Silla-observatoriet i Chile, medan stjärnorna som driver den lysande uppvisningen håller sig i bakgrunden. Det bländande stjärnljuset studsar på stoftpartiklar i nebulosan och lyser upp den med utspritt blått ljus. Igor Chekalin var totalvinnaren i ESO:s ”Hidden Treasures 2010”-tävling för astrofotografi med sin bild av denna häpnadsväckande astronomiska skönhet.