Pressmeddelanden

Prenumerera på esonews via epost
eso1419sv — Organisationsmeddelande
Bergsprängning blir första spadtaget för E-ELT
19 juni 2014: Idag firades det första spadtaget för ESO:s E-ELT (European Extremely Large Telescope) – i form av en bergssprängning. En del av toppen på det 3000 meter höga berget Cerro Armazones sprängdes bort. Utjämningen av bergstoppen är nästa milstolpe inför byggandet av världens största teleskop för synligt och infrarött ljus.
eso1418sv — Pressmeddelande (forskning)
Enorma explosioner begravda i stoft
11 juni 2014: Med teleskopet ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har astronomer för första gången kunnat kartlägga både damm och molekylär gas i galaxerna som är värdar för universums största explosioner, gammablixtarna. Till forskarnas stora förvåning upptäckte man mindre gas än man förväntat sig, men desto mer stoft och damm, som gör att vissa av dessa explosioner uppträder som så kallade mörka gammablixtar. Rönen, som publiceras i tidsskriften Nature den 12 juni 2014, är ALMA:s första forskningsresultat som rör gammablixtar, och visar hur väl ALMA kan hjälpa oss att utforska dessa objekt i framtiden.
eso1417sv — Organisationsmeddelande
Exoplanetjägaren SPHERE öppnar ögonen
4 juni 2014: SPHERE, ett nytt kraftfullt instrument som använder flera avancerade metoder i kombination för att upptäcka och studera exoplaneter, har installerats på ESO:s jätteteleskop VLT vid Paranalobservatoriet i Chile. Instrumentet, som nu har gjort sina första observationer, ger en enorm prestandaökning jämfört med tidigare instrument. Redan under de första observationsdagarna har det framställt häpnadsväckande bilder av bland annat stoftskivor runt närliggande stjärnor. SPHERE har utvecklats och tillverkats av ett konsortium som består av många europeiska institut under ledning av Institutet för planetologi och astrofysik i Grenoble, Frankrike, i partnerskap med ESO. Instrumentet förväntas skapa en revolution inom forskningen om exoplaneter och stjärnornas stoftskivor.
eso1416sv — Bildrelease
En stjärnhop i Carinas kölvatten
21 maj 2014: Den här nya färgrika bilden från MPG/ESO:s 2,2-metersteleskop vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile visar stjärnhopen NGC 3590. Stjärnorna skiner klart framför ett dramatiskt landskap av mörka stoftfläckar och färgsprakande moln av glödande gas i olika nyanser. Denna lilla samling stjärnor ger astronomer ledtrådar om hur dessa stjärnor bildas och utvecklas, men hjälper oss också att förstå galaxens spiralarmar.
eso1415sv — Pressmeddelande (forskning)
Magnetarernas mysterium löst?
14 maj 2014: Magnetarer är bisarra, supertäta kvarlevor efter supernovaexplosioner. De är de starkaste magneterna man känner till i hela universum – miljoner gånger starkare än de starkaste magneterna på jorden. Ett team europeiska astronomer som har använt ESO:s Very Large Telescope (VLT) tror nu att de för första gången hittat en magnetars partnerstjärna. Upptäckten hjälper forskare att förstå hur magnetarer bildas, något som varit ett mysterium de senaste 35 åren. Det förklarar också varför just den här stjärnan inte störtade samman till ett svart hål så som astronomer annars hade förväntat sig.
eso1414sv — Pressmeddelande (forskning)
Uppmätt för första gången: Längden på en exoplanets dygn
30 april 2014: Observationer med ESO:s Very Large Telescope (VLT) har för första gången gjort det möjligt att bestämma hur snabbt en exoplanet roterar. De nya mätningarna visar att planeten Beta Pictoris b har ett dygn på bara åtta timmar. Den roterar mycket snabbare än någon av planeterna i vårt solsystem – dess ekvator rör sig med nästan 100 000 kilometer i timmen. Sambandet mellan massa och rotation som råder i vårt solsystem tycks därmed gälla även för större planeter. Med liknande metoder kommer astronomer kunna använda det framtida jätteteleskopet E-ELT (Europeiska Extremely Large Telescope) för att göra detaljerade kartor över exoplaneter.
eso1413sv — Bildrelease
En studie i rött
16 april 2014: Den här nya bilden från ESO:s La Silla-observatorium i Chile avslöjar en doldis bland nebulosor: ett vätemoln vid namn Gum 41. I mitten av molnet ger ljusstarka heta unga stjärnor ifrån sig energirik strålning som får det omgivande vätet att glöda med en karakteristisk röd ton.
eso1412sv — Bildrelease
Slumpen skapar en diamantring på himlen
9 april 2014: Astronomer har med hjälp av ESO:s Very Large Telescope i Chile fångat en fängslande bild på den planetariska nebulosan PN A66 33, oftast kallad Abell 33. Den vackra blå bubblan bildades när en åldrad stjärna ömsade sina yttersta lager, och ligger av en tillfällighet i samma siktlinje som en stjärna i förgrunden. Den nästan cirkulära formen gör att den påminner om en förlovningsring prydd med en gnistrande diamant – en riktig kosmisk pärla.
eso1411sv — Bildrelease
Galaktisk seriemördare
2 april 2014: Den här nya bilden från MPG/ESO 2,2-metersteleskopet vid ESO:s La Silla-observatorium i Chile visar två mycket olika galaxer. Galaxen NGC 1316 och dess mindre granne NGC 1317. De ligger ganska nära varandra i rymden, men har väldigt olika bakgrundshistoria. Den lilla spiralgalaxen NGC 1317 har levt ett stillsamt liv medan NGC 1316 har slukat flera andra galaxer genom sin våldsamma historia och har tydliga krigsskador.
eso1410sv — Pressmeddelande (forskning)
Ringsystem upptäckt runt asteroid
26 mars 2014: Observationer från många platser i Sydamerika, däribland ESO:s La Silla-observatorium, har bidragit till en överraskande upptäckt, nämligen att den avlägsna asteroiden Chariklo omges av två täta och smala ringar. Man känner sedan tidigare bara till fyra himlakroppar med ringar – de mycket större planeterna Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus – så det här är den överlägset minsta himlakroppen med ringar hittills. Ringarnas ursprung är ännu ett mysterium, men de kan vara resultatet av en kollision som skapade en skiva av stenkross. Forskningsresultaten publiceras i tidskriften Natures nätupplaga den 26 mars 2014.
eso1409sv — Pressmeddelande (forskning)
VLT upptäcker den största gula hyperjättestjärnan
12 mars 2014: ESO:s Very Large Telescope Interferometer har upptäckt den största kända gula stjärnan. Den är också en av de tio största stjärnorna som har upptäckts hittills. Hyperjätten, som har en diameter på mer än 1300 gånger solens, ingår också i ett dubbelstjärnesystem, där den andra stjärnan ligger så nära att de nuddar vid varandra. Observationer från de senaste sextio åren, där vissa gjorts av amatörastronomer, visar också att denna ovanliga och anmärkningsvärda himlakropp förändras fort. Troligen genomgår den nu en mycket kort livsfas.
eso1408sv — Pressmeddelande (forskning)
Kometkrockar kan förklara märkligt gasmoln intill ung stjärna
6 mars 2014: En grupp astronomer meddelar idag att de med hjälp av ALMA-teleskopet (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) i norra Chile har upptäckt en oväntad klump av kolmonoxidgas i den stoftrika skivan runt stjärnan Beta Pictoris. Upptäckten är överraskande, eftersom man tror att molekylerna i sådan gas borde brytas sönder av stjärnans strålning. Någonting måste se till att gasen fortlöpande ersätts med ny gas. Troligen kan upprepade krockar mellan små isiga himlakroppar som kometer ligga bakom detta.
eso1407sv — Organisationsmeddelande
MUSE öppnar ögonen
5 mars 2014: Ett nyskapande instrument som heter MUSE (Multi Unit Spectroscopic Explorer) har installerats på ESO:s Very Large Telescope (VLT) vid Paranalobservatoriet i norra Chile. MUSE har observerat avlägsna galaxer, ljusstarka stjärnor och andra testobjekt under en första omgång mycket lyckade observationer.
eso1406sv — Bildrelease
Diamanter i Skorpionens svans
19 februari 2014: En ny bild från ESO:s La Silla-observatorium i Chile visar den ljusstarka stjärnhopen Messier 7. Den kan lätt ses med blotta ögat i närheten av svansen på stjärnbilden Skorpionen, och är en av de tydligast framträdande öppna stjärnhoparna på stjärnhimlen. Detta gör den till ett viktigt forskningsobjekt för astronomer.
eso1405sv — Pressmeddelande (forskning)
En asteroids anatomi
5 februari 2014: ESO:s teleskop NTT (New Technology Telescope) har använts för att hitta de första bevisen för att asteroider kan ha en mycket varierad inre struktur. Med hjälp av oerhört precisa mätningar har astronomer upptäckt att de olika delarna av asteroiden Itokawa har olika täthet. Kunskap om vad som finns under en asteroids yta avslöjar inte bara hemligheter om hur den har bildats. Den berättar även om vad som händer när himlakroppar kolliderar i solsystemet, och ger på så sätt ledtrådar om hur planeter bildas.
eso1404sv — Pressmeddelande (forskning)
Första väderkartan av en brun dvärg
29 januari 2014: ESO:s Very Large Telescope har använts för att skapa den första kartan någonsin av vädret på ytan av den bruna dvärg som ligger närmast jorden. Ett internationellt team har gjort ett diagram över mörka och ljusa områden på WISE J104915.57-531906.1B, som även har det informella namnet Luhman 16B. Den är en av de två nyligen upptäckta bruna dvärgar som utgör ett par bara sex ljusår från solen. De nya resultaten publiceras i det senaste numret av Nature som kommer ut 30 januari 2014.
eso1403sv — Bildrelease
En tjuvtitt in i kartläggningsteleskopets skattkammare
22 januari 2014: Kartläggningsteleskopet VST (VLT Survey Telescope) vid ESO:s Paranalobservatorium i Chile har tagit den här nya och djupt detaljerade bilden av Lagunnebulosan. I detta vidsträckta moln av gas och stoft bildas intensivt ljusstarka unga stjärnor, och här finns även flera unga stjärnhopar. Bilden är bara en liten del av en av de nu pågående elva allmänt tillgängliga kartläggningarna av himlen med ESO-teleskop. Tillsammans förser de världens astronomer med ett enormt arv av offentlig data.
eso1402sv — Pressmeddelande (forskning)
Första planeten kring en soltvilling i en stjärnhop hittad
15 januari 2014: Astronomer har använt ESO:s planetjägare HARPS i Chile tillsammans med andra teleskop över hela världen och upptäckt tre planeter i omloppsbana runt stjärnor i stjärnhopen Messier 67. Trots att mer än tusen planeter utanför solsystemet har bekräftats som upptäckta så har bara en handfull av dessa hittats i stjärnhopar. Det är dessutom anmärkningsvärt att en av dessa nya exoplaneter kretsar kring en stjärna som är en ovanlig soltvilling – en stjärna som är nästan identisk med solen i alla avseenden.
eso1401sv — Pressmeddelande (forskning)
ALMA synar en supernovas stoftfabrik
6 januari 2014: Nya observationer med teleskopet ALMA har för första gången fångat resterna efter en ung supernova och visat att de är proppfulla av nybildat stjärnstoft. Mängden stoft och damm kan förklara galaxers ibland dammiga och dunkla utseende – om nu kornen kan klara den farliga resan ut i den interstellära rymden.
eso1350sv — Organisationsmeddelande
ESO inviger annex till högkvarteret i Garching
5 december 2013: Den 4 december 2013 vid ESO:s högkvarter i Garching utanför München i Tyskland hölls en officiell invigningsceremoni för kontorsbyggnadens nya utbyggnad. Vid firandet deltog medlemmar i ESO:s råd, lokala myndigheter, arkitekterna Auer+Weber+Assoziierte, byggherren BAM Deutschland AG samt ESO:s ledning.
Visar 21-40 av 272